مربی و خانواده ام به من گفتند سعی کن مرد آخر شطرنج قهرمانی آسیا نباشم!


ساعت: 14:51
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905863

خوشحالم که پرچم ایران را روی سکوی چادر زده به اهتزاز درآورم

این شطرنج باز ایرانی گفت: قبل از شروع رقابت های شطرنج رده سنی قهرمانی آسیا مربی و خانواده ام به من گفتند سعی کنم مرد آخر جدول شطرنج قهرمانی آسیا نباشم!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سلما همتیان شطرنج باز 8 ساله با حجاب کامل در مسابقات قهرمانی رده های سنی آسیا شرکت کرد. وی موفق شد در بخش استاندارد رده زیر 8 سال با کسب 7.5 امتیاز به مدال طلا دست یابد.

همتیان درباره حضورش در شطرنج گفت: حدود 2 سال است که شطرنج بازی می کنم. خیلی جوان بودم و خانواده ام مرا به دوره شطرنج فرستادند تا اوقات فراغتم را پر کنم. در ابتدا کارم جنبه تفریحی داشت اما پس از مدتی در مسابقات استان خراسان رضوی عنوان نایب قهرمانی را کسب کردم. در سال 1378 در مسابقات کشوری نیز شرکت کردم که مقام ششمی را کسب کردم و به اردوی تیم ملی دعوت شدم. اولین بار بود که در چنین رویداد بین المللی در اندونزی شرکت کردم.

وی افزود: در شروع بازی های آسیایی کمی استرس داشتم. فکر می کردم آنچه می خواهم می شود و اگر نشد تمام تلاشم را کردم و خیالم راحت شد که برای این تورنمنت زحمت کشیدم. من اصلا از حریفانم نمی ترسیدم. همه زیر 8 سال بودند و حتی نفر دوم قهرمان جهان شد. تونستم باهاش ​​نقاشی بکشم حتی قهرمان پارسال آسیا را هم خیلی مقتدرانه شکست دادم.

سلما ادامه داد: در طول مسابقات حدود 6 ساعت و در روزهای عادی 3 تا 4 ساعت تمرین می کنم. فقط 2-3 ماه از شروع بازی شطرنج می گذشت که وارد مسابقات شدم. در طول مسابقه مربی و خانواده ام به من گفتند سعی کن نفر آخر جدول نباشم! من در آنجا کمی تجربه داشتم اما با همین طرز فکر توانستم مقام دوم را کسب کنم.

به هر حال سلما همتیان شطرنج باز 8 ساله درباره احساسش هنگام ایستادن روی سکوی قهرمانی گفت: حس خیلی خوب و هیجان انگیزی داشتم. از بالا بردن پرچم ایران با حجاب کامل (چادر) بیشتر خوشحال شدم.

مادر همتیان: سلما از دوران کودکی اشعار و اشعار را حفظ می کند

خانم مخملباف، مادر سلما، درباره انتخاب شطرنج سلما گفت: «از کودکی وقتی برایش کتاب می خواندم، شعر و اشعار آن را به سرعت حفظ می کرد.» همین روند از 2 تا 4 سال ادامه دارد. او روی بازی ها تمرکز زیادی داشت و دوست داشت فکر کند. به همین دلیل این رشته را برای او انتخاب کردیم که تا امروز ادامه دارد.

مادر این شطرنج بازمان یادآور شد: دوره بسکتبال سلما را علاوه بر شطرنج هماهنگ کردم تا او علاوه بر ورزش ذهنی، ورزش بدنی هم انجام دهد. قطعا بدن سالم نقش موثری در تقویت ذهن دارد. سلما از همان ابتدا در این زمینه حرفه ای شد. این مشکل باعث ایجاد انگیزه در اطرافیان او می شود. موفقیت های او برایشان جالب است و حتی از او درخواست تمرین می کنند.

خانم مخملباف در گفتگو با شبکه رادیویی ورزش بانوان گفت: سلما همیشه یک چادر مشکی و رنگی در بین وسایلش داشت اما هرگز او را مجبور به استفاده از آن نکردیم. در طول بازی ها از این چادرهای دلخواه استفاده می کند. گاهی از چادر بیرون از خانه استفاده می کرد، گاهی نه، اما رفته رفته علاقه مند شد و آن را به عنوان پوشش انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید