مشاوره علی باقری و انریکه مورا در نیویورک

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که در هیات همراه رئیس جمهور به نیویورک سفر کرده است با انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات دیدار و گفتگو کرد. در حاشیه هفتاد و هفتم، عصر سه‌شنبه به وقت تهران، مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل جلسه داد و آخرین تحولات مذاکرات لغو تحریم‌ها را بررسی کرد.

باقری و انریکه مورا در چارچوب مذاکرات لغو تحریم ها از 13 تا 17 اوت در وین دیدار کردند.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه 28 شهریور در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر سفر رئیس جمهور به نیویورک و حضور علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در این سفر و … احتمال برگزاری نشستی در نیویورک درباره مذاکرات تحریم ها نیز گفت: سفر رئیس جمهور و هیئت همراه برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد. حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در این سفر به منظور همراهی هیات عالی رتبه جاموی اسلامی ایران است و دستور کار مشخصی برای گفتگو در خصوص مذاکرات رفع برجام وجود ندارد. تحریم ها در چارچوب این سفر است.ولی البته جلسات بین المللی همیشه وجود دارد.این فرصت خوبی برای دیدارهای سیاسی و مذاکرات حاشیه ای بین مقامات کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در مورد مسائل دوجانبه، منطقه ای و چندجانبه و بین المللی است. علاقه. من این احتمال را رد نمی‌کنم که در حاشیه این نشست درباره موضوع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها مذاکره شود و طبیعتا ایران از هر فرصتی برای ابراز نظر در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز از میز مذاکره خارج نشده و مذاکرات سازنده را راهی مناسب، منطقی و معقول برای حل اختلافات می داند. این امکان وجود دارد که در حاشیه این نشست با طرف های مذاکره کننده درباره مذاکرات رفع تحریم ها مذاکرات جانبی انجام شود و این مذاکرات می تواند در حاشیه جلسات مجمع عمومی انجام شود. روش سیاسی و استفاده از چارچوب های بین المللی چندجانبه راه درست حل پرونده ها است، ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه های سازنده و منطقی خود استفاده خواهد کرد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد یکی از فرصت های مناسب برای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالات دیگری مبنی بر اینکه آیا امیرعبداللهیان و باقری با مقامات آمریکایی در نیویورک دیدار خواهند کرد یا خیر؟ وی تصریح کرد: با مقامات آمریکایی در نیویورک و در این سفر گفت وگوی دوجانبه نخواهیم داشت و رئیس جمهور نیز به صراحت و شفاف دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را بیان کرده است. در حوزه لغو تحریم ها، مذاکرات، ارتباطات و تماس ها در همین چارچوب و از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ادامه دارد و هرگونه تحولی در این زمینه در همین چارچوب صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: سفر آقای باقری ربطی به مذاکرات دوجانبه با مقامات آمریکایی در حاشیه نشست سازمان ملل در موضوع هسته ای ندارد و ربطی به آن ندارد.

پس از صحبت های «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی در مورد پیشنهاد خود برای توافق در وین، شهر وین از روز پنجشنبه ۲۲ مرداد میزبان مذاکرات بود و این مذاکرات روز دوشنبه ۲۶ مرداد به پایان رسید. البته ایران قبل از این دیدار ابتکاراتی را به طرف مقابل ارائه کرد. در این مذاکرات طرح هایی از سوی انریکه مورا مطرح شد و قرار شد طرف های مقابل پاسخ های خود را اعلام کنند که طی آن پاسخ ها رد و بدل شد و آخرین پاسخ ایران به تازگی به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا داده شد اما آمریکایی ها هنوز پاسخی نداده اند. .

دیدگاهتان را بنویسید