مصرف پلاستیک تا سال 2060 سه برابر خواهد شد


ساعت: 18:10
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844270

بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، استفاده از پلاستیک در جهان در کمتر از چهار دهه سه برابر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس یافته های منتشر شده در روز جمعه، جهان که به شدت تحت تاثیر آلودگی پلاستیکی قرار دارد، در مسیری قرار دارد که در کمتر از چهار دهه استفاده از پلاستیک تقریباً سه برابر شده است.

به گفته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، تولید سالانه پلاستیک مبتنی بر سوخت فسیلی از 1.2 میلیارد تن فراتر خواهد رفت و تا سال 2060 بیش از یک میلیارد تن از بین خواهد رفت.

این نهاد متشکل از 38 کشور در گزارشی پیش بینی کرده است که حتی با اقدامات تهاجمی برای کاهش تقاضا و بهبود کارایی، تولید پلاستیک در کمتر از 40 سال دو برابر خواهد شد. با این حال، سیاست های هماهنگ جهانی می تواند سهم زباله های پلاستیکی بازیافتی آینده را از 12 به 40 درصد افزایش دهد.

میکروپلاستیک‌ها با نفوذ به دورافتاده‌ترین و بکرترین مناطق سیاره زمین، در داخل ماهی‌ها در عمیق‌ترین شکاف‌های اقیانوس و داخل یخ‌های قطب شمال کشف شده‌اند. تخمین زده می شود که این زباله ها سالانه بیش از یک میلیون پرنده دریایی و بیش از 100000 پستاندار دریایی را می کشند.

ماتیاس کورمن، دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گفت: آلودگی پلاستیک یکی از چالش های بزرگ زیست محیطی قرن بیست و یکم است که آسیب های گسترده ای به اکوسیستم ها و سلامت انسان وارد می کند.

تقریباً 8.3 میلیارد تن پلاستیک از دهه 1950 تولید شده است که بیش از 60 درصد آن در محل های دفن زباله، سوزانده شده یا مستقیماً به رودخانه ها و اقیانوس ها ریخته شده است.

در سال 2019 حدود 460 میلیون تن پلاستیک استفاده شد که دو برابر 20 سال پیش است. با توجه به روند فعلی، انتظار می‌رود استفاده از پلاستیک در آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا تقریباً دو برابر شود. در سایر کشورهای نوظهور و در حال توسعه، پیش‌بینی می‌شود که سه تا پنج برابر و در جنوب صحرای آفریقا بیش از شش برابر افزایش یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید