معرفی K125 (ررا) / اولین کراس اوور ایران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

معرفی K125 (ررا) / اولین کراس اوور ایران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

تولید K125 یا Ray از سال 2018 آغاز شد و محبوب شد. هدف از تولید این محصول معرفی اولین کراس اوور ایران خودرو و جایگزینی آن با پژو 2008 بوده است.

پروژه تولید کراس اوور ایرانی با نام K125 از همان ابتدا برای ایران خودرو رویایی بود. این شرکت از سال 1387 و پس از اعمال تحریم ها مجبور به توقف تولید پژو 2008 شد و تصمیم به تولید کراس اوور ایرانی گرفت. محصولی که بعدها رایرا نام گرفت و ایران خودرو هدف از تولید آن را جایگزینی برای پژو 2008 اعلام کرد.

ایران خودرو k125 قیمت و زمان عرضه

قیمت احتمالی K125 در سال گذشته توسط مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در بازه 600 تا 700 میلیون تومان اعلام شد. بنابراین در بدبینانه ترین حالت این خودرو پس از عرضه تا پایان سال جاری باید زیر یک میلیارد تومان قیمت گذاری شود.

در زمان اعلام تولید این خودرو، قرار بود تولید آن تا زمستان 1398 به پایان برسد، اما با نزدیک شدن به زمان عرضه، در تیرماه همان سال، شرکت ایران خودرو اعلام کرد که زمان عرضه k125 با عمق داخلی سازی 90 درصد تا پایان سال 1400 اجرا می شد. اما با نزدیک شدن به زمان انتشار، در سپتامبر 1400 اعلام شد که انتشار نهایی رایا تا پایان سال 1401 تمدید شده است.

اکنون که 4 ماه از آغاز سال 1402 می گذرد، ایران خودرو دوباره خشن به نظر می رسد، اما طبق آخرین اخبار منتشر شده، تولید آزمایشی و تست و بررسی های فنی K125 آغاز شده است و به احتمال بسیار زیاد کراس اوور ایرانی در اسفندماه امسال در خیابان ها دیده می شود

Rayra بر روی پلت فرم بهبود یافته تارا ساخته خواهد شد. البته تولید یک کراس اوور مبتنی بر پلت فرم سدان کمی عجیب به نظر می رسد، باید منتظر ماند و دید که عملکرد آن چگونه است.

همانطور که گفته شد پلتفرم این کراس اوور مبتنی بر پلتفرم بهبود یافته تارا است و موتوری که این شرکت تصمیم به استفاده از آن می گیرد نسخه بهبود یافته EF7 یا EFP خواهد بود.

این موتور توانایی تولید حداکثر 170 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی با استفاده از دو نوع گیربکس به چرخ های جلو منتقل خواهد شد. ابتدا گیربکس 6 سرعته دستی خواهد بود که احتمالا همان گیربکس مورد استفاده در محصولات فعلی ایران خودرو است. همچنین گیربکس دوم گیربکس 6 سرعته اتوماتیک خواهد بود.

بر اساس اعلام ایران خودرو، از ابتدا پروژه K125 این شرکت به استانداردهای 85 تجهیز می شود. بنابراین از گزینه های احتمالی رایرا می توان به کروز کنترل، سیستم حفاظت از عابر پیاده، سنسور فشار باد لاستیک، کنترل کشش و پایداری، کنترل حرکت بالا و پایین، نور روز، آینه هوشمند و دوربین 360 درجه اشاره کرد.

همچنین طبق اعلام شرکت سازنده، Rayra احتمالا در نسخه های سرعتی با 4 ایربگ و نسخه اتوماتیک با 6 ایربگ عرضه خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت نیوز را دنبال کنید. همچنین می توانید برای اطلاع از آخرین شرایط و جزئیات فروش خودروهای خانگی و پیش ساخته به صفحه طرح های فروش خودرو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید