نصف استان تهران میشه؟ | روز جدید

نصف استان تهران میشه؟  |  روز جدید

رئیس امور عمران اراضی سازمان برنامه و بودجه گفت: نظر رئیس جمهور این بود که سازمان برنامه و بودجه تغییر تقسیمات استانی در دو استان تهران و کرمان را بررسی و پیگیری کند.

به گزارش تابناک، جعفر حسینی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تصمیمات دولت برای جدایی و تغییر تقسیمات استان های کشور، اظهار کرد: اخیرا هم معاونت پژوهشی سازمان برنامه و بودجه و هم سازمان امور استخدامی به صورت مکتوب اعلام کرده اند. نظرات در مورد تقسیم استان تهران به دو بخش اداره کل استان های شرق تهران و غرب تهران و جنوب استان کرمان به کمیسیون امنیت و دفاع اعلام کرد.

وی ادامه داد: چندین پیشنهاد برای زیرمجموعه های جدید مطرح شد که بررسی آنها از دستور کار خارج شد اما وزارت کشور بر پیشنهاداتی مانند شرق و غرب تهران و جنوب کرمان اصرار داشت که این موارد بررسی و بررسی شود و نظر رئیس جمهور نیز مطرح شود. سازمان باید برنامه و بودجه تغییر تقسیمات استانی دو استان تهران و کرمان را بررسی و نظارت کند.

رئیس آماده‌سازی اراضی و امور توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه درباره دلایل پیشنهادی برای تشکیل استان‌های شرق تهران و غرب تهران گفت: فکر تمرکززدایی برای واگذاری یک سری مسئولیت‌ها و تکالیف وجود دارد. برای پیگیری مسائل جغرافیایی نباید به تهران محدود شود، این ایده همان ایده ای است که منجر به ایجاد استان البرز شد و ایجاد استان تهران شرق-غرب با همان منطق استان البرز دنبال می شود.

حسینی افزود: البته هنوز جمع بندی در مورد تشکیل استان های شرق تهران و غرب تهران انجام نشده است و اختلافاتی بین نمایندگان نواحی مربوطه در مجلس وجود دارد و برخی از نمایندگان حوزه های مربوطه نظر دارند. که در حال بررسی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که تقسیم استان تهران به دو استان مشکل را حل می کند، تاکید کرد: این دیدگاه این است که اعطای استقلال به یک منطقه جغرافیایی از نظر استقلال اداری، نهادی و ساختاری می تواند موجب توسعه در آن منطقه شود. در همین راستا معاونت ” آمایش سرزمین ” سازمان برنامه و بودجه نظرات کارشناسی خود را به نهادهای ذیربط و جاری اعلام کرده است.