وضعیت بحرانی سرزمین های اشغالی؛ غزه در محاصره صهیونیست ها و ولیعهد

مجید تهت روانچی، سفیر ایران و نماینده دائم سازمان ملل متحد می گوید رژیم اسرائیل باید در قبال حقوق بشر و نقض های بشردوستانه در سرزمین های اشغالی فلسطین پاسخگو باشد و این گونه جنایات نباید بدون مجازات بماند.

کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا (ESCA) اخیرا گزارش خود را برای سال 2021 بر اساس ماده 64 کمیته دوم مجمع عمومی درباره حاکمیت دائمی ملت‌های فلسطین و سوریه بر منابع طبیعی آنها در سرزمین‌های اشغالی رژیم صهیونیستی ارائه کرده است. توسط مجمع عمومی

این گزارش به اقدامات و سیاست های رژیم صهیونیستی به ویژه نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر می پردازد که بر شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم در سرزمین های اشغالی تأثیر منفی گذاشته است.

تمرکز این گزارش بر روی اقدامات و سیاست های رژیم اشغالگر قدس در فاصله زمانی 1 آوریل 2020 تا 31 مارس 2021 است.

بر اساس این گزارش، مهمترین اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در این مدت عبارت بود از: گسترش فعالیت های شهرک سازی غیرقانونی، استفاده از خشونت توسط شهرک نشینان، تخریب و مصادره اموال و منازل فلسطینی ها، اعمال محدودیت های سفر و جابجایی اجباری. نقض اصول برابری، استفاده گسترده از خشونت و توسل به زور، بازداشت و سوء استفاده خودسرانه و محرومیت فلسطینی ها و اعراب ساکن در بلندی های جولان اشغالی از دسترسی به منابع طبیعی سرزمین هایشان.

در این گزارش آمده است که تنها در این مدت، مقامات اسرائیلی 1015 خانه و ساختمان فلسطینی را ویران کردند و اقدام نظامی اسرائیل در داخل یا نزدیک مدارس کودکان فلسطینی باعث نگرانی عمیق شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی اسرائیل تنها در مدت کوتاهی 21 فلسطینی از جمله 6 پسر را کشتند و 1662 فلسطینی دیگر از جمله 185 کودک و 21 زن را زخمی کردند.

بر اساس این گزارش، تا 31 مارس 2021، 4450 فلسطینی به عنوان زندانی امنیتی در زندان های رژیم صهیونیستی به سر می برند که 140 کودک و 37 زن هستند.

در این گزارش همچنین به ضرب و شتم و شکنجه کودکان، ممانعت از دسترسی به اعضای خانواده و بازداشت آنها اشاره شده است.

این گزارش به تشریح وضعیت اسفناک اقتصادی و اجتماعی در سرزمین های اشغالی، از جمله عدم دسترسی به مراقبت های بهداشتی، آب آشامیدنی و کشاورزی، آموزش و مسائل مربوط به زنان، کودکان و سالمندان پرداخته است.

در این بخش از گزارش تاکید شده است که رژیم صهیونیستی با اعمال محدودیت‌های غیرقانونی بر ساکنان سرزمین‌های اشغالی، نه تنها مردم را از توسعه این مناطق محروم کرد، بلکه دسترسی آنها را به منابع طبیعی خود محدود کرد. حرفه هایی ایجاد کرد.

رژیم همچنین جریان کمک های بین المللی را برای کمک به مردم منطقه برای مبارزه با تاج مسدود می کند. اما پیامدهای اقتصادی بحران تاج، وضعیت معیشتی مردم فلسطین را با مشکل مواجه کرده است و ادامه این سیاست ها از سوی رژیم صهیونیستی منجر به نابودی نظام سلامت غزه قبل از ولیعهد شده است.

وضعیت غزه و شرایط آن از یک سو و محدودیت های اعمال شده توسط رژیم اشغالگر قدس از سوی دیگر، وضعیت غزه را بحرانی کرده است که نیازمند اقدام سریع و به موقع جامعه جهانی است.

آینده اقتصاد فلسطین در وضعیت بدی قرار دارد و به نظر می رسد این وضعیت ادامه پیدا کند. بحران مالی پیش روی آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) و کاهش کمک های مالی بین المللی از دیگر عواملی است که بر شرایط اکثریت مردم فلسطین تأثیر گذاشته است.

بر اساس این گزارش، این اقدام رژیم صهیونیستی مغایر با قطعنامه های مربوطه شورای امنیت، قوانین بین المللی بشردوستانه و قوانین بین المللی حقوق بشر است. برخی از این اقدامات تبعیض آمیز هستند، در حالی که برخی دیگر مبتنی بر جابجایی اجباری یا مجازات دسته جمعی بدون محاکمه هستند که همه آنها ناقض کنوانسیون چهارم ژنو هستند.

در پایان این گزارش آمده است: اشغال طولانی مدت سرزمین‌های فلسطین و بلندی‌های جولان توسط رژیم صهیونیستی تأثیر بسیار مخربی بر وضعیت معیشتی مردم فلسطین و سوریه اشغالی داشته و در عین حال مانع توسعه اقتصادی و اجتماعی سرزمین‌های اشغالی شده است. با نامحلول ملاقات می کند.

آثار منفی اقدامات و سیاست های رژیم صهیونیستی چند وجهی و چندوجهی است و بدون اقدام، دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای ملت های اشغالی غیر ممکن خواهد بود.

محدودیت های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی و نیز ادامه سیاست شهرک سازی غیرقانونی و سایر اقدامات غیرقانونی این رژیم، نه تنها مانع توسعه شد، بلکه تلاش برای مقابله با کووید 19 در سرزمین های اشغالی را ناکام گذاشت و به فاجعه ای منجر شد. و یک بحران انسانی

دیدگاهتان را بنویسید