وکیل مهران سومک: دادگاه بدوی به اتهام قتل موکلم حکم قتل عمد را صادر کرد.

وکیل مهران سومک: دادگاه بدوی به اتهام قتل موکلم حکم قتل عمد را صادر کرد.

وکیل منتخب مهران سمک یکی از مالباختگان بندرانزلی از ارسال پرونده موکلش به دیوان عالی کشور به دلیل اعتراض متهم خبر داد و تاکید کرد که فرمانده انتظامی بندرانزلی همچنان در بازداشت به سر می برد.

مهران سومک یکی از قربانیان اعتراضات انزلی است. او در شامگاه هشتم دسامبر 1401 در حالی که تنها 27 سال داشت درگذشت. در آن شب ها جمعی از ایرانیان پس از باخت تیم ملی در خیابان بودند و با بوق زدن و یا گاهی شعار دادن ناراحتی خود را از عملکرد بازیکنان نشان دادند. حضور مردم در خیابان منجر به درگیری با پلیس شد که منجر به کشته شدن جوانی به نام مهران سومک شد. اما تفاوت پرونده او با سایر قربانیان، پیگیری پرونده و تلاش برای مجازات افسر مجرم است.

جعفر جوانمردی متهم پرونده مهران سومک است. او تا چند ماه پیش فرمانده انتظامی بندرانزلی بود که پس از شلیک گلوله ای که مهران سومک را «کشته» کرد، از این سمت برکنار و دستگیر شد. مجید احمدی وکیل خانواده مهران سومک در 25 بهمن 1401 در گفت و گو با «شبکه شرق» اتهام فرمانده سابق نیروی انتظامی انزلی را «عدم رعایت قانون استفاده از سلاح منجر به قتل عمد» خواند.

با توجه به اینکه متهم پرونده در زمان کشته شدن مهران سمک به عنوان فرمانده نیروی انتظامی مشغول به کار بود، پرونده به دادگاه نظامی کشانده شد و اکنون پس از چندین ماه تحقیقات، این دادگاه حکم قتل عمد را صادر کرده است. حکمی که البته با اعتراض متهم و وکلایش برای تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال شد. وکیل خانواده مهران سمک در گفت وگو با شبکه شرق درباره آخرین وضعیت این پرونده توضیح داد:

دستگیری فرمانده سابق نیروی انتظامی انزلی ادامه دارد

مجید احمدی وکیل دادگستری در گفت وگو با «شبکه شرق» در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهران سومک اظهار داشت: پرونده مرحوم مهران سومک در مرحله مقدماتی در دادگاه نظامی گیلان منجر به حکم و حکم دادگاه در روزهای اول امسال به ما ابلاغ شد.»

وی با بیان اینکه «متهم پرونده با توجه به نوع اتهام کماکان در بازداشت به سر می برد»، به درخواست خانواده مهران سومک رأی صادره را مورد بررسی قرار داد و توضیح داد: خانواده سومک به عنوان اولیای دم نسبت به این موضوع اعتراض کردند. رای دادگاه بدوی نداشتند.”

اعاده پرونده به دیوان عالی کشور با اعتراض متهم

وی با بیان اینکه «با توجه به اعتراض وکلای متهم به رأی صادره، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و یک شعبه تعیین شد»، تصریح کرد: روند رسیدگی در دادگاه نظامی و دادگاه بدوی. پرونده با دقت و سرعت لازم انجام شده و تمامی تحقیقات لازم و ضروری در پرونده به طور کامل انجام شده و به نظر ما هیچ ابهامی وجود ندارد. تمامی انگیزه ها و مستندات بر اساس تحقیقات گسترده دادگاه نظامی گیلان می باشد. منعکس شده در پرونده و انتظارات خانواده سومک و افکار عمومی مردمی که از روزهای اول پیگیر این پرونده از دیوان عالی کشور بوده اند این است که مانند برخی پرونده های اخیر، پرونده مرحوم مهران سومک به سرعت شنیده خواهد شد. باید شنیده شود.”

این وکیل دادگستری درباره متهم سابق پرونده و نقش وی در ادامه روند رسیدگی به پرونده گفت: باید توجه داشته باشید که دیوان عالی کشور عالی ترین مرجع قضایی در ایران است، همه مردم در مقابل قانون از حقوق مساوی صرف نظر از این موضوع برخوردارند. وضعیت آنها و اینکه طرفین دعوی صرف نظر از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند و یا در چه سمتی قرار دارند، نباید بر روند رسیدگی تأثیر بگذارند.

بالاخره وکیل مهران سمک در پاسخ به سوالی درباره سکوت قوه قضائیه در قبال این پرونده و عدم ابلاغ رسمی قوه قضائیه گفت: به نظر می رسد این سوال را اصحاب رسانه باید از مسئولان ارشد قوه بپرسند. بدون شک این پرونده یکی از مهمترین پرونده های ماه های اخیر قوه قضائیه است که افکار عمومی به شدت پیگیر آن است و انتظار می رفت سخنگوی قوه قضاییه در حد توان مردم را در جریان این موضوع قرار دهد. پرونده مهران سومک در نشست خبری او و همچنین مناسبت های مهم دیگر. هنوز این انتظار از ما وجود دارد.”

دیدگاهتان را بنویسید