چرا عوارض خروج از کشور افزایش یافت؟

چرا عوارض خروج از کشور افزایش یافت؟

در پی تصویب افزایش 20 درصدی عوارض خروج از کشور در سال آینده در کمیته تلفیق بودجه سال 1402، معاون گردشگری دلایل این افزایش را تشریح کرد.

علی اصغر شالبافیان به ایسنا گفت: افزایش عوارض خروج از کشور 20 درصد تعیین شده و 30 درصد از کل منابع عوارض خروج از کشور به گردشگری اختصاص دارد.

وی افزود: 3 هزار و 400 میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده از عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 1402 بود که 20 درصد به این میزان اضافه می شود و مجموع به حدود 4 هزار میلیارد تومان می رسد که 30 درصد به آن اضافه می شود. در حوزه گردشگری نیز اگر این لایحه در صحن علنی مجلس تصویب شود و شورای نگهبان نیز آن را تصویب کند، قانون لازم الاجرا می شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: قرار است این اعتبارات برای توسعه گردشگری تخصیص یابد و محل مصرف نیز مشخص باشد. توسعه زیرساخت های گردشگری ایران و تبلیغات و بازاریابی.

شالبافیان در پاسخ به این سوال که افزایش میزان عوارض خروج از کشور و افزایش سهم گردشگری از این منابع مربوط به تامین بودجه برای “مبارزه با ایران هراسی” است، گفت: البته این یکی از موارد بود. نقاط (محل مصرف این درآمد) که گفته می شود. البته برای مقابله با ایران هراسی ردیف بودجه جداگانه ای را در لایحه پیشنهاد دادیم که هنوز در کمیته تلفیق لایحه بودجه بررسی نشده است و این ردیف با عنوان توسعه بازار و ظرفیت سازی گردشگری مطرح شد.

وی در خصوص پرداخت کامل این منابع به بخش گردشگری گفت: خوشبختانه متن مصوب در کمیته تلفیق بودجه مشخص است که این منابع در کجا مصرف می شود و ممکن است در جای دیگری استفاده شود. مزیت دیگر این است که 100 درصد این منابع تخصیص یافته است، یعنی باید 30 درصد منابع برای خروج از کشور تخصیص یابد.

افزایش 20 درصدی عوارض خروج از کشور در لایحه پیشنهادی دولت ذکر نشده است اما به گفته رحیم زارع – سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 – موضوع طرح الحاقی کمیسیون فرهنگ به تبصره 7 لایحه بودجه بوده است. ، که در کمیسیون تلفیق البته قوه مجریه تصویب شد. تصویب این مصوبه در سال آینده منوط به تصویب صحن علنی و تایید شورای نگهبان خواهد بود.

در صورت افزایش 20 درصدی عوارض خروج از کشور در سال 1402، این مبلغ برای سفر اول 480 هزار تومان، برای سفر دوم 720 هزار تومان و برای سفرهای سوم و بیشتر 960 هزار تومان خواهد بود. این مبالغ پیش از این برای سفر اول 400 هزار تومان، برای سفر دوم 600 هزار تومان و برای سفر سوم 800 هزار تومان بود.

دیدگاهتان را بنویسید