چرا 25 درصد بدهی به مستمری بگیران پرداخت نمی شود؟

چرا 25 درصد بدهی به مستمری بگیران پرداخت نمی شود؟

سید صولت مرتضوی روز گذشته درباره مطالبات تامین اجتماعی از دولت که پیش بینی می شود امسال 90 هزار میلیارد تومان وصول شود، گفت: امسال همه این درخواست ها را دریافت می کنیم و تلاش می کنیم طبق قانون بودجه عمل کنیم.

مروتی (کارگر بازنشسته) با اشاره به این ادعاها می گوید: وارد نهمین ماه سال شدیم اما دولت هنوز یک ریال از این نود هزار میلیارد تومان را پرداخت نکرده است. در سه چهار مورد دیگر چگونه قرار است این مطالبات وصول شود و چگونه است که دولت برای همه زیرمجموعه های خود از صندوق لشگری گرفته تا ملی بودجه و اعتبار دارد اما برای کارگران و اجتماعی پولی ندارد. سازمان امنیت؟

به گفته وی، در صورت پرداخت بدهی دولت، امکان اجرای مابقی تناسب در ماه های باقی مانده تا پایان سال وجود دارد.

وی تصریح می کند: مستمری بگیران 25 درصد تعدیل سال قبل را از سازمان بدهکار هستند. اگر دولت 90 هزار میلیارد تومان به سرعت به سازمان پرداخت کند، اعتبار برای اجرای مابقی تناسب تامین می شود. سازمان می تواند متوجه شود و مابه التفاوت ماه های ابتدای سال را به مستمری بگیران پرداخت کند.

مروتی تاکید می کند: دولت هیچ توضیحی برای بازپرداخت بدهی خود به سازمان نمی دهد. کارگران بیمه شده بیش از 400 هزار میلیارد تومان به دولت بدهکارند اما برنامه ای برای پرداخت همان 90 هزار میلیارد تومان ندارند!

علی دهگانکیا; رئیس کانون بازنشستگان بیمه اجتماعی استان تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از این ماه گفت: در حال حاضر رایزنی ها در خصوص تعدیل حقوق در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال جاری تصمیم گیری شود. البته هنوز مذاکرات مستقیمی با مدیر عامل تامین اجتماعی در این راستا انجام نداده ایم و به دنبال فرصتی برای دیدار با وی هستیم. این موضوع یکی از مطالبات اصلی مستمری بگیران و بخشی از برنامه ششم تامین اجتماعی است. در صورت تمدید تناسب برای سال آینده، برنامه هفتم پیشنهاد می شود. بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که مدیرعامل مستقیماً وارد این موضوع شود و به وعده های پذیرش ۲۵ درصد بدهی به بازنشستگان و سایر سطوح عمل کند. البته لازم است مجری تامین اجتماعی در این باره مصاحبه کند و پاسخ مردم را بدهد تا خیالشان راحت شود. در خصوص معوقات نیز مشاهده می کنیم که قول مدیرعامل مبنی بر پرداخت از آبان ماه محقق شده است.

وی درباره بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی توضیح داد: سازمان تامین اجتماعی حدود 8 هزار میلیارد تومان به بیمارستان ها و داروخانه های دولتی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی بدهکار است. از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی خدمات ارائه کرده است که در نتیجه این سازمان 13 هزار میلیارد تومان به آنها بدهکار است. بدهکار امروز اعلام کرد که برای تسویه بدهی 8 هزار میلیارد تومانی خود به بیمه شدگان خدماتی ارائه نمی کند. اگر 13 هزار میلیارد بدهی باشد خودش این بدهی را حل می کند. تامین اجتماعی می تواند 8 هزار میلیارد را نقدا پرداخت کند یا بقیه بدهی خود را که 5 هزار میلیارد است از 13 هزار میلیارد پرداخت کند. این همان چیزی است که تامین اجتماعی از مراکز درمانی دولتی ادعا می کند، اما امروز بدهکار درخواست تامین اجتماعی کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ادامه داد: به نظر می رسد نباید بدهی تامین اجتماعی پرداخت شود اما از آنجایی که مراکز درمانی طلبکار هستند باید این مبلغ برای ارائه خدمات به بیمه شدگانمان تسویه شود. متاسفانه این سوال دور از انصاف است. با توجه به این مشکل، DVMU نباید مستمری بگیر یا بیمه شده را در محل خود رها کند و آنها را در مرکز اختلاف با سازمان بیمه قرار دهد. در این صورت باید به فکر حل مشکل باشند نه اینکه بیمه شده را به قربانی تبدیل کنند.

حقوق بازنشستگان پورموسی در ادامه از آغاز پرداخت حقوق معوقه مستمری بگیران سایر رده های تامین اجتماعی خبر داد و گفت: وزیر کار در روزهای اخیر اعلام کرده است که معوقات پنج ماهه مستمری بگیران سایر رده ها قبل از پایان پرداخت خواهد شد. سال در این راستا پرداخت از روز گذشته انجام می شود که این مبالغ به حساب مستمری بگیران آغاز شده است.

وی گفت: پرداخت معوقات فروردین ماه از این ماه و همزمان با شروع پرداخت مستمری ها در آبان ماه آغاز شده است و به تدریج معوقات هر ماه در برج بعدی پرداخت می شود، به گونه ای که معوقات دی ماه سال جاری پرداخت می شود. در اردیبهشت ماه، دی ماه – معوقات خرداد و غیره پرداخت می شود. پنج ماه معوقه تا پایان سال به حساب مستمری بگیران سایر سطوح بیمه واریز می شود.

این جانباز کارگری تصریح کرد: در ابتدای سال افزایش 10 درصدی دستمزد مستمری بگیران سایر رده های بیمه ای در نظر گرفته شد که مورد اعتراض قرار گرفت و در نهایت پس از پیگیری های فراوان، کمیته نیروی انتظامی مجلس اعلام کرد که تصویب شورای عالی کار یعنی افزایش 38 درصدی به اضافه 515 هزار تومان باید اجرایی شود و پس از رایزنی های فراوان موضوع به وزارت کار محول شد و وزارت کار طبق مصوبه شورای عالی کار عمل کرد.

پورموسی ادامه داد: بر این اساس احکام حقوق بازنشستگان از شهریور ماه صادر شد، در واقع احکام مستمری بگیران در سطوحی غیر از مستمری بگیران حداقل دستمزد از اول فروردین 1401 اصلاح شد و وزیر کار نیز در روزهای اخیر اعلام کرد که از آبان، معوقات پنج ماهه فروردین تا شهریور 1401 به تدریج تا پایان سال پرداخت می شود.

این فعال کارگری در عین حال با اشاره به وعده رئیس سازمان تامین اجتماعی در خصوص اجرای 25 درصد باقیمانده همسان سازی حقوق مستمری بگیران از تامین اجتماعی، اظهار داشت: منابع برای اجرای این طرح. باید از طریق پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین شود که با توجه به قول مساعد دولت و سازمان تامین اجتماعی و اینکه پایان برنامه ششم توسعه تا پایان سال جاری است، امیدواریم 25 درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حداکثر تا چند ماه آینده محقق خواهد شد.

پرداخت حقوق بازنشستگان قطعی شد

«حمید حاج اسماعیلی» در این خصوص می گوید: مستمری بگیران مطمئن باشند که پرداخت معوقات قطعاً انجام می شود زیرا مصوبه قطعی شده و دو ماه است که افزایش ها با احکام جدید و احکامی که صادر شده است. از 1401 اجرا می شود/ این تاریخ 01/01 می باشد. لذا مطالبات معوقه با جدیت پیگیری می شود.

این کارشناس بازار کار در خصوص مهلت پرداخت بیمه های معوق بازنشستگان می افزاید: معوقات از آبان ماه پرداخت می شود.

وی درباره اینکه معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت مقطوع پرداخت می شود یا ماه به ماه، می گوید: طبق وعده خود سازمان بیمه گر تا پایان سال ماه به ماه معوقات پرداخت می شود. معوقات ماه آوریل در نوامبر؛ معوقات ماه می در آذر؛ معوقات ژوئن در ماه دسامبر؛ معوقات ژوئیه در ماه فوریه؛ و معوقات مرداد ماه در اسفند ماه پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان در آبان ماه چقدر خواهد بود؟ وی می گوید: معوقات به افراد با رقم های مختلف پرداخت می شود و به هر کدام با توجه به دستمزدش افزایش هایی تعلق می گیرد که می تواند از 500 هزار تومان تا 7 تا 6 میلیون تومان باشد.

حقوق بازنشستگان در آبان ماه چقدر خواهد بود؟ وی می گوید: معوقات به افراد با رقم های مختلف پرداخت می شود و به هر کدام با توجه به دستمزدش افزایش هایی تعلق می گیرد که می تواند از 500 هزار تومان تا 7 تا 6 میلیون تومان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید