چگونه یک زن در یورو 2024 خبرنگار شد؟

روز جدید :

از همه بهتر: مریم ماهور، مجری سابق تلویزیون، از تجربه ارائه برنامه ویژه فوتبال یورو 2024 در مقابل دوربین های ورزشی می گوید و اینکه چگونه از «نمایش» به «بازیگری» رسیده است. مریم ماهور مجری ویژه برنامه یورو 2024 که همزمان با مسابقات جام ملت های اروپا پخش می شود درباره فعالیت حرفه ای خود گفت: متولد 1356 هستم و قبل از آن چهار سال در تلویزیون کار کردم و در برنامه هایی چون «حالا خورشید»، «آواز باران»، «روزخوش» و «نام نما» شرکت کردم. برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» اولین تجربه من بود که آقای رشیدپور در سن 19 سالگی این لطف را به من کرد و من فرصت اجرا داشتم. در این برنامه ابتدا اجرای آیتم را بر عهده داشتم و بعداً با پیشنهاد ایشان اجرای زنده را شروع کردم.

چگونه یک زن در یورو 2024 خبرنگار شد؟

و افزود: من لیسانس عمران هستم و حضورم در رسانه به دلیل علاقه ام است. حتی در مقطعی مخفیانه در کلاس های دانشکده خبر شرکت می کردم و به سوالات استاد پاسخ می دادم. آن زمان در حال تهیه گزارش برای «حالا خورشید» بودیم و در مسیر تولید این آیتم ها کار میدانی زیادی داشتم. انرژی زیادی در آن مسیر داشتم و برایم خیلی جالب بود.

بیش فعال بودم و در کلاس های بازیگری شرکت می کردم

ماهور با اشاره به سابقه خود در کیک بوکسینگ ادامه داد: آنقدر بیش فعال بودم که هر روز با چهره ای خون آلود به خانه می آمدم. مادرم مرا به کلاس بازیگری و گویندگی معرفی کرد و در آن دوره امتحان دادم. همزمان در کلاس های آقای رشیدپور هم شرکت می کردم. بعد از مدتی که دید من فعال هستم، ابتدا کاردستی آن مورد را به من سپرد و بعد که لایو رفتم. اگر اشتباه نکنم حالا خورشید بیش از 700 قسمت داشت و من تا حدوداً قسمت 300 کاری با آن نداشتم و هنوز در مدرسه بودم این مجری اضافه کرد: آقای رشیدپور خیلی حمایت کردند و در تولید خیلی کمک کردند. روند حال خورشید». یادم می آید اولین شبی که به من گفت برای کنسرت زنده از فردا آماده باش، وقتی در ماشین بودم، هم زمان می خندیدم و هم گریه می کردم. من هیچ آمادگی قبلی برای آن نداشتم، و حتی صبح روز بعد که به استودیو رفتم، همکارانم فکر کردند که دارم درباره اجرای زنده شوخی می کنم. یکی از پر استرس ترین اجراهای من روز قبل بود که صدایم کاملا می لرزید. من حدود 400 قسمت تجربه حضور و اجرا در این برنامه را داشتم و همچنین تجربه تدریس در مدرسه قدیمی ام را داشتم.

رشیدپور گفت به راهت برو

ماهور ادامه داد: بعد از مدتی پیشنهادهایی برای اجرای مستقل داشتم که با آقای رشیدپور مطرح کردم و ایشان به صراحت گفت راه خودت را برو و من تصمیم درستی گرفتم و تا امروز مشغول کسب تجربه بیشتر هستم. دو سال پیش برای مطالعه درباره ارشد به باغ کتاب می رفتم. آن روزها سروش صحت و ایمان صفا برای نوشتن فیلمنامه به آنجا آمدند. آنها مشغول ساخت فیلمنامه سریال «میگ تموم عمر چندتا بهاره» بودند. در این سریال نقش اول را داشتند و به من پیشنهاد بازی در این نقش را دادند. اما گفتم نقش مجری را در دنیای واقعی تجربه کرده ام و نقش دیگری به من بده. نقش دوست آزیتا هم که اسمش در سریال افسانه بود به من سپرده شد. وی افزود: یکی از شانس های من این بود که بازیگری را با سکوی خانگی شروع کردم. من فکر می‌کنم محدودیت‌ها در شبکه نمایش خانگی کمتر است و از طرفی کارگردانی مثل سروش صحت در آن زمان در تلویزیون کار نمی‌کرد و طبیعتاً کار با آن کارگردان آرزوی همه است. همزمان پیشنهاد سریال «راز بقا» به کارگردانی سعید آقاهانی نیز مطرح شد. در گروه نویسندگی خانگی هم مثل «شباهنگی» فعالیت هایی داشتم. این مجری سابق تلویزیون با اشاره به زمانی که تصمیم گرفت به جای بازیگری به دنبال بازیگری برود، گفت: در فیلمی به کارگردانی حمید بهرامیان بودم که احتمالا تابستان امسال اکران می شود. من در این فیلم با محسن کیایی، مهران احمدی و پانته آ پناهی بازی کردم و امیرمهدی جوله از طریق برنامه ساداتو این فیلم را به من معرفی کرد.

اتفاق خاصی با «ساداتو» افتاد.

این مجری و بازیگر که حضوری تامل برانگیز در برنامه ساداتو داشت، تاکید کرد: حضور در برنامه ساداتو تجربه بسیار خوبی برای من بود. وحید آقاپور که در سریال سروش صحت حضور داشت به من گفت حامد جوادزاده برنامه ای در دست تولید دارد و به دنبال حضور مردم است. از من خواست برای ضبط صفر به این برنامه بروم و اتفاقاً 200 میلیون تومان بردم! ارتباطاتی که در این برنامه ایجاد کردم برای من خیلی خوب بود. به خصوص زمانی که با امیرمهدی یول آشنا شدم که چند پروژه را به من معرفی کرد. ماهور تاکید کرد: من عاشق بازی هستم. ماه گذشته قرارداد من برای نقش اصلی در یک فیلم تمام شد و واقعاً احساس می کردم که اتفاقی عالی برایم می افتد. من از بین 200 نفر برای این نقش انتخاب شدم، اما شب قبل از شروع کار با من تماس گرفتند و گفتند که با یک خانم سوپراستار به توافق رسیده اند و همه چیز کنسل شده است. درست در همان روزی که خبر این فیلم منتشر شد، خبر اجرای من در آپارات اسپورت منتشر شد و احساس کردم باید این اتفاق بیفتد.

وی افزود: تجربه عملکرد همچنان برای من مهم است. با این حال برای برنامه ای مثل یورو 2024 آنقدر که باید کنترل فوتبال ندارم و نوید استاد رحیمی واقعا به من کمک زیادی می کند. همه بچه ها از ما حمایت می کنند و ما با تیم بسیار خوبی کار می کنیم. در مجموع اجرای این برنامه یکی از مهم ترین چالش های شغلی من است.

این مجری سابق تلویزیون درباره تجربه شهرت هم گفت: زمانی که اجرای «حالا خورشید» را داشتم تلویزیون همچنان مخاطب داشت و اگر اشتباه نکنم این برنامه بعد از برنامه «نود» پرمخاطب ترین برنامه بود. اما سن و قیافه ای که آن روزها خاطره انگیز نبود. برعکس، حضور سابق من در «ساداتو» بسیار مورد توجه قرار گرفت. شرکت در این برنامه را سرگرمی می دانستم اما واقعاً مرا دیدند. حضور من در سریال سروش صحیح هم مورد توجه قرار گرفت، اما در بین حضورهای مختلفی که تا به امروز جلوی دوربین رفته ام، حضورم در «ساداتو» بیشترین شهرت را برایم به همراه داشته است.

وی افزود: شاید اکران اولین فیلمم به بهتر دیده شدنم کمک کند اما هیچ وقت حرص دیده شدن را نداشتم. در یک مقطع من به طور کامل در پلتفرم ها محتوا تولید می کردم. برای دو سه نقش تا مرحله مذاکره با کارگردان های خوب رفتیم که به دلایلی این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر برای بازی در سریال بامد خمار خانم نرگس آبیار قرارداد دارم.

برای یورو 2024 تا پنج صبح می مانیم

ماهور تاکید کرد: اجرای برنامه یورو 2024 را خیلی دوست دارم. چون کار فشرده است و روزی سه مسابقه به صورت فشرده برگزار می شود. بعضی از شب ها تا پنج صبح با گروه بیدار می مانیم و همه اینها باعث شده که انجام این برنامه به یک تجربه عالی در کار من تبدیل شود. اگر دوباره برگردم با اینکه گفتم دیگر نمی خواهم شرکت کنم حضورم در این برنامه را می پذیرم.

او درباره انتخابش بین بازیگری و اجرا گفت: اگر نقشی شبیه خودم در بازیگری به من پیشنهاد شود، قطعا آن را بیشتر دوست خواهم داشت; چون من اساساً یک برون گرا هستم. مثلاً اگر نقش دوچرخه سوار یا بوکسور را پیشنهاد کنند، خیلی دوستش دارم. خیلی وقت ها دوست دارم در کارم کمی غیر متعارف باشم. من برای شغلی ارزش قائل هستم که در آن آزادی عمل داشته باشم و بتوانم پتانسیل کامل خود را نشان دهم. بیش از یک سال و نیم است که در تلویزیون شرکت نکرده ام و پیشنهاداتی که دریافت کرده ام را رد کرده ام.

این مجری سابق تلویزیون گفت: دیگر نمی خواستم در تلویزیون بازی کنم; چون به نوعی احساس می کردم که ادامه دادن کمکی به دیده شدنم نمی کند. برای بازگشت بستگی به پیشنهادی دارد که با آن روبرو خواهم شد. شاید خیلی ها بگویند آمادگی بازگشت به تلویزیون را ندارند اما با یک پیشنهاد ویژه و دستمزد بالا به اجرای برنامه می پردازند. من شخصاً با تلویزیون مشکلی ندارم و هرگز از تماشای تلویزیون منع نشده ام. من همیشه به کارم علاقه داشتم. اما وقتی خودم را در پلتفرم هایی با محدودیت های کمتر و در عین حال طیف وسیع تری می بینم، به این فکر می کنم که چرا تلویزیون؟

و اضافه کرد: اگر پیشنهادی برای ساخت برنامه برای نسل Z داشته باشم که کمتر انجام می شود و اجرای این برنامه را به من پیشنهاد دهند، حتما می پذیرم. معرفی دوربین های ورزشی را هم دوست داشتم چون مجری زن در عرصه فوتبال نداشتیم. امروز در عرصه فوتبال هیچ ادعایی ندارم و سعی می کنم یاد بگیرم. من عاشق ورود به این نوع چالش ها هستم. اجرای زنده سخت تر از بازیگری است، اما برای من شخصا اجرای زنده جذاب تر است. چون در این شرایط فرصت بداهه گویی وجود دارد و این فرصت در بازیگری وجود ندارد.