کلیات لایحه تناسب حقوق کارکنان تصویب شد

کلیات لایحه تناسب حقوق کارکنان تصویب شد

روز جدید : نمایندگان مردم لایحه تناسب حقوق کارمندان و مستمری بگیران را تصویب کردند.

در جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی، لایحه توزیع تناسبی حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​با 200 رای موافق، 18 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع یک رای ممتنع تصویب شد. مجموعا 233 نماینده در جلسه علنی شرکت کردند.

نرخ رشد دستمزدها با نرخ تورم همخوانی ندارد

حسن محمدیاری در مخالفت با لایحه مورد بحث گفت: طبق قانون ضرایب افزایش دستمزد باید متناسب با نرخ تورم باشد. هزینه های مردم بسیار افزایش یافته و بر اساس آمار تورم و افزایش قیمت بیش از 40 درصد است در حالی که نرخ افزایش دستمزد در ابتدای سال 10 درصد بوده که هیچ ارتباطی با میزان افزایش دستمزد ندارد.

وی تاکید کرد: باید مطالبات مردم را به دولتمردان منعکس کنیم. با توجه به تورم و گرانی اعداد و ارقامی که در لایحه تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران در نظر گرفته شده است، با نرخ تورم جامعه همخوانی ندارد.

موج جدیدی از افزایش قیمت ها در کشور ایجاد می شود

همچنین الیاس نادران در مخالفت با لایحه مذکور گفت: امروز در حال تصمیم گیری در خصوص انتقال ده ها میلیارد تومان از پول کشور هستیم که حوزه های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی بیان کرد: در بودجه سال 1401 پیشنهاد شده بود که دولت اجازه ندهد قیمت ها پس از یکسان سازی نرخ ارز از شهریور 1400 بالاتر برود، یارانه و کالا به مردم ندهد که امروز آثار تورمی آن را در جامعه.”

عضوکمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کشور تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیته برنامه و بودجه در خصوص لایحه تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری، تنها از اقشار خاصی از جامعه حمایت شد. افرادی مانند بیکار، سرپرست زن خانواده و بسیاری از اقشار دیگر جامعه حمایت نمی شدند.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی تصریح کرد: این مصوبه موج جدیدی از گرانی ها و افزایش قیمت ها را در کشور ایجاد می کند و از سوی دیگر باعث می شود در سال 1402 همه دستمزدها را حداقل 20 درصد افزایش دهیم. حساب کردید آیا می دانید این کار چند صد میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد؟

نادران بیان کرد: بر اساس آنچه در لایحه مذکور پیش بینی شده، یک میلیون تومان به حقوق کارکنان دولت اضافه می شود، اما برای مستمری بگیران گفته می شود 900 هزار تومان و 5 درصد به حقوق آنها اضافه می شود. هزار میلیارد تومان اضافه می شود و از جایی دیگر 5 10 درصد به حقوق آنها اضافه می شود، یعنی مستمری بگیری که حداقل دستمزد را می گیرد دو میلیون تومان به حقوقش اضافه می شود اما مستمری بگیری که حداکثر حقوق را می گیرد. بیش از 4 میلیون تومان به حقوقش اضافه شد و بعد کارگران می گویند ما را هم تراز مستمری بگیران قرار بده چرخه برعکس می شود!

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی گفت: استخدام معلمان طرح مهر آفرین چه ربطی به بحث حقوق و مزایا دارد؟ ما نباید همه نظام های کشور را از بین ببریم، زیرا این کار به یکسری مشکلات منجر می شود.

دولت باید لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را ارائه کند

در ادامه جلسه لطف الله سیاهکلی در مخالفت با لایحه مذکور گفت: اصل این لایحه تصویب شده است اما اشکالاتی در آن وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

وی بیان کرد: قرار بود دولت لایحه یکسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری ​​و روستایی را به شورای اسلامی ارائه کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم قزوین در شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر انصاف در پرداخت ها رعایت نشده است به گونه ای که اعضای هیات علمی تولیدکننده علم و فرهنگ کمترین افزایش حقوق را در این لایحه داشته باشند. علاوه بر این، در حال حاضر شاهد این هستیم که شکاف دستمزد در بین حقوق بگیران فعلی بسیار زیاد است و این باعث ایجاد بی انگیزگی در بین آنها می شود.

سیاهکلی ادامه داد: در بودجه اگر ارز 4200 تومانی حذف می شد، باید قدرت خرید مردم افزایش می یافت، اما این اتفاق نیفتاد و لایحه مورد نظر پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق لشکری، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و بسیاری از کارمندان مناسب نیست و این لایحه باید به گونه ای باشد که انگیزه کارکنان افزایش یابد.

وی گفت: اگر این لایحه با این شرایط تصویب شود، رضایت لازم را در جامعه ایجاد نمی کند و کارگران این افزایش دستمزدها را بی توجهی به شرایط کنونی مردم و نرخ تورم می گویند. درخواست من این است که این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی بازگردانده شود و اصلاح شود و دوباره در صحن مجلس به بحث گذاشته شود.

مردم از تبعیض دستمزد شکایت دارند

در ادامه جلسه سیدناصر موسوی لرغانی در موافقت با کلیات لایحه تعدیل حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​گفت: شاید این لایحه نتواند رضایت کامل جامعه را تامین کند اما نمایندگان پیشنهادهای بسیار خوبی دارند که در صورت رای گیری در مجلس رضایت زیادی به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: دولت وظیفه دارد سطح حقوق کارمندان را متناسب با نرخ تورم در نظر بگیرد و افزایش حقوق باید متناسب با نرخ تورم در جامعه باشد.

نماینده مردم فلورجان در شورای اسلامی تصریح کرد: علیرغم حذف ارز 4200 تومانی در نیمه نخست امسال، افزایش 10 درصدی دستمزدها را شاهد بوده ایم و قدرت خرید مردم به ویژه حقوق بگیران و کارکنان دولت به طور جدی افزایش یافته است. کاهش یافت کاهش یافت.

موسوی لارگانی گفت: بسیاری از مردم از تبعیض در پرداخت دستمزد گلایه دارند. از آنجایی که در بودجه سنواتی توجه به ساماندهی دستمزد و تناسب دستمزد در سال های آینده پیش بینی شده است، دولت این لایحه مضاعف را برای افزودن درصدی به دستمزد کارکنان ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید