گزارش سایت انگلیسی از پیشرفت ویژه مهدی طارمی

گزارش سایت انگلیسی از پیشرفت ویژه مهدی طارمی

خط شکن نوشت: تابستان 2019 بود. کیلیان امباپه، دومین بازیکن گران قیمت جهان در آن زمان و تا به امروز، خود را برای فصل جدید در پاری سن ژرمن آماده می کرد. کریم بنزما فصل بدی را در رئال مادرید پشت سر گذاشت و امیدوار بود در فصل جدید پیشرفت کند و محمد صلاح قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را در لیورپول جشن گرفت.

از سوی دیگر مهدی طارمی قرارداد 18 ماهه خود را با الغرافه قطر تکمیل کرد. طارمی برای اولین بار تصمیم گرفته بود در لیگی خارج از ایران بازی کند. او در 23 جولای 2019 با قراردادی دو ساله به ریو آوه پیوست که اولین باشگاه اروپایی او بود. امروز طارمی، امباپه، صلاح و بنزما تنها بازیکنانی هستند که در 6 دوره قهرمانی اروپا حداقل 20 گل و 10 پاس گل به ثمر رسانده اند.

این مهاجم ایرانی فوتبال خود را از سال 1381 در آکادمی برق بوشهر در سن 10 سالگی آغاز کرد. در سن 14 سالگی در سال 1385 به آکادمی جوانان ایران پیوست و سپس به باشگاه نظامی شاهین بوشهر رفت و از 18 سالگی فوتبال حرفه ای را آغاز کرد. او 7 بازی برای این باشگاه انجام داد و تنها یک گل به ثمر رساند تا اینکه در تابستان 1392 به ایرانجوان رفت و قراردادی دو ساله امضا کرد. او با به ثمر رساندن 12 گل در 22 بازی برای این باشگاه، پیراهن شماره 9 باشگاه را به دست آورد و دومین گلزن برتر لیگ ایران در آن زمان بود.

طارمی به گلزنی ادامه داد و با 53 گل در 105 بازی به پرسپولیس پیوست، سپس به تیم الغرافه قطر رفت و در 38 بازی 20 گل به ثمر رساند و سپس برای اولین حضور اروپایی خود راهی ریو آوه شد.

Rio Ave در سال 1939 تاسیس شد و در ویلا د کوند، شهر کوچکی در شمال پرتغال قرار دارد. نام خود را از رودخانه آوه گرفته است که از شهر به اقیانوس اطلس می ریزد. ریو آوه با نقل و انتقالات کارلوس مانه، لئو ژاردیم، آدریلان سانتوس، لوکاس پیازون و طارمی خوب عمل کرد.

مهاجم ایرانی در اولین بازی خود مقابل اوس هت تریک کرد. هفته بعد، او سه پنالتی را در یک مسابقه به ثمر رساند تا ریو آوه 3-2 بر اسپورتینگ پیروز شود. طارمی در 37 بازی مجموعا 21 گل و 2 پاس گل به ثمر رساند تا کارلوس کارواخال در رده پنجم قرار گیرد. او در لیگ 18 گل ایرانی را در کنار کارلوس وینیسیوس و پیتزا بنفیکا به ثمر رساند.

سال بعد، کارواخال، نونو سانتوس، ماتئوس ریس و بسیاری دیگر از ریو آوه خارج شدند، اما شاید هیچ جدایی تفاوتی بزرگتر از طارمی ایجاد نکرده باشد. ریو آوه فصل بعد بدون طارمی افت زیادی داشت.

طارمی از ریو آوه جدا شد و با 4.5 میلیون یورو به پورتو پیوست. در حالی که پورتو قهرمان لیگ شد، طارمی با 23 گل و 18 پاس گل در فصل 2020-2021 عملکرد خوبی داشت. گل آکروباتیک او مقابل چلسی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، نامزدی جایزه فیفا را برای او به ارمغان آورد. او در این فصل با به ثمر رساندن 24 گل در تمامی رقابت ها رکورد خود را بهبود بخشید که بهترین عملکرد او در فوتبال اروپاست.

حالا طارمی توانسته بهترین آمار گل های فوتبالی خود را به ثبت برساند و تعداد گل های خود را در یک فصل به 20 گل برساند. این در حالی است که مهاجم ایرانی همچنان فرصت دارد تا آمار خود را در طول فصل بهبود بخشد. البته او برای رسیدن به بهترین گلزن بسیار سخت کار می کند چرا که داروین نونس، مهاجم اروگوئه ای بنفیکا با 26 گل در این فصل در صدر فهرست گلزنی قرار دارد.

طارمی در این فصل با پورتو در تمامی رقابت ها در 45 بازی 24 گل به ثمر رسانده است.

طارمی 1.87 متر قد دارد و علاوه بر شوت های سر خوب، غریزه گلزنی زیرکانه ای دارد که می توان آن را با راد فن نیستلروی، ادین ژکو، کریم بنزما یا زلاتان ابراهیموویچ مقایسه کرد. او یک فوتبالیست فوق العاده با استعداد و یک پزشک از نظر بدنی مناسب است که به او اجازه می دهد مدافعان را دور بزند و با پاس های عالی به هم تیمی هایش غذا بدهد.

با توجه به اینکه این بازیکن ایرانی به زودی 30 ساله می شود، مشخص نیست که دیگر تیم های مطرح اروپایی به دنبال جذب او هستند یا خیر و اگر این کار را انجام دهند، پورتو بالاترین قیمت را خواهد خواست. قرارداد او در سال 2024 به پایان می رسد. او یکی از بهترین بازیکنان حاضر در لیگ پرتغال است.

دیدگاهتان را بنویسید