گلایه شطرنج بازان سیستان و بلوچستان از بحران در صفحه شطرنج/ رتبه 31 کشور شایسته استان نیست!


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837762

جمعی از شطرنج بازان سیستان و بلوچستان از بحران تخته شطرنج گلایه دارند و معتقدند مقام سی و یکم کشور شایسته استان نیست و سران تحمیلی که سابقه شطرنج را در کارنامه خود ندارند، هیچ نگرفته اند. اقدام مثبت این شورا در سال های گذشته. آنها این کار را نکردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، سیستان و بلوچستان در سال های اخیر در عرصه ورزش در عرصه های ملی و بین المللی موفق شد در جایگاه ویژه ای قرار گیرد و با کسب عناوین مختلف و حضور ورزشکاران در تیم ملی

تداوم این موضوع در تمامی عرصه ها و سطوح مسابقات منوط به توجه مسئولان و میزان حمایت آنها از ورزشکاران و شناسایی استعدادهای استان است تا بتوانیم علاوه بر پیشرفت، پیشرفت استان را نیز رصد کنیم.

ایجاد زیرساخت های مناسب، حضور مربیان حرفه ای و مورد تایید، فراهم کردن شرایط لازم برای تمرین و حضور ورزشکاران در مسابقات از الزاماتی است که بر اساس آن مسئولان باید با تخصیص اعتبارات کافی از ورزش استان حمایت کنند، در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که برنده مسابقات قهرمانی خالی- یا درخشش ورزشکاران وجود داشت.

به صفحه شطرنج استان پایین بروید. مدیران تاثیرگذار هستند

محمدرضا ریگا; مربی و داور شطرنج در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هیئت شطرنج سیستان و بلوچستان در بین سایر استان های کشور رتبه سی و یکم و آخر را دارد. در سالهای اخیر روسای هیئت شطرنج استان از سوی تربیت بدنی استان تحمیل شده است.این اقدام حامیان، مربیان و پیشکسوتان شطرنج استان را به حاشیه برده است.10 استان کشور.

وی افزود: یکی از دلایل افت صفحه شطرنج استان؛ روسای تحمیلی که سابقه شطرنج در پرونده خود ندارند و فقط تجربه مدیریتی در سایر ارگان ها دارند، بنابراین هیچ شناخت واقعی از این ورزش ندارند.

این پیشکسوت شطرنج ادامه داد: تمرینات منظم، شرکت در مسابقات شهرستانی، ناحیه ای و منطقه ای در رده بندی کشور باید رعایت شود.

وی با انتقاد از بودجه های هیئت شطرنج گفت: بودجه هایی که در این هیئت می آید مشخص نشده که کجا و چگونه هزینه می شود، اما مردم بازیکنانی را تربیت می کنند که مربی نیستند و دیپلم و مدال بین المللی ندارند و فقط مدرک مربیگری دارند. «آنها سه تا دارند و در چند سال اخیر فکر می کنیم این هیئت عملا تعطیل شده و هیچ دستاوردی برای استان نداشته است.

ریگی با اشاره به گذر از این بحران اذعان داشت: تا زمانی که رئیس تربیت بدنی مدیران تحت نظارت و بدون سابقه ورزشی را تحمیل کند شرایط به همین منوال است و بازیکنان راضی نمی شوند و شطرنج بازان استانی و افراد باتجربه انگیزه ای نخواهند داشت. “با این توصیه همکاری نکنید.

این کشور میزبان مسابقات شطرنج زیر 16 سال در سطح استان نیست

وی با انتقاد از نحوه برگزاری مسابقات شطرنج زیر 16 سال کشور به همت زاهدان گفت: این مسابقات در شرایطی برگزار شد که فصل امتحانات دانش آموزان است و از سی و یک استان فقط هفت استان در آن شرکت کردند.

مربی اسبق شطرنج ادامه داد: زاهدان به دلیل دوری از استان های مرکزی و غربی کشور شرایط خوبی را برای میزبانی از بازیکنان فراهم نمی کرد به همین دلیل استقبالی از استان های دیگر نداریم و زاهدان در دوره های گذشته شرایط مساعدی برای میزبانی از تیم ها داشت.

وی افزود: برای حضور در این مسابقات با توجه به شرایط سنی و خانگی تیم ها باید بازیکن را متعهد به حضور می کردند و در صورت عدم استقبال از این مسابقات، انصراف در زمان و استانی دیگر صورت می گرفت.

میانگین امتیاز بازیکنان در مسابقات شطرنج بسیار پایین است

ریگی با اشاره به عدم حضور بازیکنان درجه یک گفت: بازیکنانی که در مسابقات قهرمانی زیر 16 سال آسیا شرکت کرده اند رتبه و مقام بالایی ندارند و هفت استان دیگر بازیکنان رده پایینی را اعزام کرده اند.

وی با بیان اینکه رتبه شطرنج ارزش قدرت بازیکن در مسابقات است، افزود: بازیکنان باید بالای 2000 درجه باشند و این عدد شروع است اما میانگین رتبه بازیکنان در مسابقات قهرمانی آسیا هزار و صد و سی است. بازیکنانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند، می‌گویند 16 نفر از زاهدان شرکت کرده‌اند و بازیکنان با هر رتبه‌ای فقط برای حضور به استان آمده‌اند.

این مربی و داور شطرنج استان ادامه داد: نیمی از شرکت کنندگان را بازیکنان استان خودمان تشکیل می دهند تا کمبود بازیکن را جبران کنیم که باعث پایین آمدن سطح مسابقات می شود زیرا بازیکنان استان ما بی رده هستند و هفت استان دیگر بازیکنان بسیار کم هستند. رتبه های بین المللی “در این مسابقات شرکت کنید.

وی گفت: با وجود همه این شرایط مجبور به پذیرش میزبانی زاهدان نشدند که نتیجه منفی استان را در فدراسیون شطرنج به دنبال خواهد داشت و این مسابقه عملا باطل است و کمیسیون فنی فدراسیون نمی پذیرد. بازیکنی را انتخاب کنید برای انتخاب تیم ملی برای مسابقات آسیایی.”

رئیس صفحه شطرنج باید یک فرد ورزشکار باشد

محمد کاشانی پیشکسوت بازنشسته و پیشکسوت شطرنج در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هیئت شطرنج استان هیچ گونه امکاناتی برای بازیکنان فراهم نمی کند و حتی خودمان میز را تمیز می کنیم. وضعیت سرویس‌های بهداشتی و آب بسیار بد است.»

وی افزود: فردی که حداقل مربی شطرنج باشد باید به عنوان رئیس هیئت شطرنج انتخاب شود، جایی برای نوجوانان و جوانان فراهم شود، شطرنج یک بازی فکری خوب است.

سیستان و بلوچستان بازیکن زیر 16 سال منتخب تیم آسیایی ندارد

شاهین شیبانی; این پیشکسوت شطرنج گفت: سالن شطرنج کنترلی بر نظافت و درب باز سالن ندارد و زمان ورود و خروج از سالن مشخص نیست و از نظر صندلی با کمبودهایی مواجه هستیم. مانند مهره‌ها و ساعت‌ها.»


وی با اشاره به برگزاری مسابقات شطرنج زیر 16 سال زاهدان گفت: با هیچ یک از پیشکسوتان استان در خصوص این مسابقات مشورت نشده است. استان ما بازیکن انتخابی از تیم آسیایی ندارد.»

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که از استان های دیگر استقبال نمی کنیم، عدم تبلیغات موثر در تلویزیون و سایت ها و شبکه های مرتبط با شطرنج است.

عدم استعدادیابی و تربیت بازیکن نقطه ضعف هیئت شطرنج استان است

این پیشکسوت شطرنج گفت: سالن و امکانات مسابقات شطرنج در وضعیت خوبی است اما به دلیل عدم مدیریت صحیح از این امکانات به درستی استفاده نمی شود و در سال های اخیر استعدادها و بازیکنان پرورش نیافته و در کشور معرفی نشده اند. حتی در منطقه

وی گفت: هیات شطرنج استان با رایزنی با پیشکسوتان می تواند این مسابقات را با رده سنی دیگری که استقبال بهتری دارد برگزار کند و یا بودجه در نظر گرفته شده برای ساعات تمرین بازیکنان استانی را برای ارتقای سطح شطرنج بازان اجرا کند.

شیبانی ادامه داد: در دو سال گذشته این هیئت به دلیل بیماری عروق کرونر قلب تعطیل بوده است اما در روزهای پایانی که همه هیات های ورزشی شروع به کار کردند برنامه ای از صفحه شطرنج ندیدیم و حتی در هفته گذشته تعطیل شد. سالن.”

وی با اشاره به ضعف حکمرانی در هیئت شطرنج استان گفت: باید در هیئت های ورزشی آگاه و همدل با پیشرفت ها و ضعف های این رشته ورزشی فعالیت کنند.

نیروهای توانمند و مستعد باید برای پیشرفت ورزش در کنار مدیران باشند

جمشید میر مربی پیشکسوت و اسبق شطرنج به ضعف رهبری در هیئت شطرنج استان اشاره کرد و گفت: ضعف مدیران ورزشی در این هیئت مشهود است. برای اینکه توصیه درست باشد و از همه مهمتر مدیر باید ورزشکار باشد تا بهتر مدیریت کند.

وی گفت: مدیر باید در محیط ورزشی حضور فیزیکی داشته باشد و ارتباط مستقیم با بازیکنان داشته باشد و سالن از نظر نظافت چندان بد نیست و در سطح هیئت ورزشی نیست. هیچ آمادگی برای گروه های سنی وجود ندارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید