تا اطلاع ثانوی شماره گذاری X 55 Pro را متوقف کنید

تا اطلاع ثانوی شماره گذاری X 55 Pro را متوقف کنید

بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، شماره گذاری X 55 Pro تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

پس از حادثه اخیر، فراخوانی برای یکی از محصولات این شرکت برای بررسی سلامت و عملکرد محور خودرو X 55 Pro صادر شد. اما در آخرین اطلاعات، سازمان ملی استاندارد با تاکید بر لزوم توقف اعتبارسنجی این خودروها، طی نامه ای به راهور ناجا اعلام کرد که شماره گذاری x 55 پرو تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، روز جمعه 18 اردیبهشت ماه یک دستگاه خودروی X 55 پرو با پنج سرنشین در اتوبان قم در محدوده محور عقب دچار مشکل شد و خودرو واژگون شد. با توجه به اینکه بدنه خودرو آسیب ندیده، سرنشینان مشکل جدی نداشته و تاکنون بهبود یافته اند.

بر اساس گزارش پلیس این حادثه هوا خشک بوده و این حادثه بر اثر نقص در محور عقب خودرو، جدا شدن محور عقب و واژگونی خودرو رخ داده است. در واقع 9 تن برای خودرو واژگون می شود که این اتفاق برای تعداد زیادی از این گونه خودروها و حتی در چین، روسیه، آفریقا و … افتاده است. این جدا شدن محور عقب به دلیل نقص در جوشکاری محور عقب این خودروها رخ داده است.

نکته مهم این است که در این زمینه یادآوری می شود که چنین اتفاقی (نه در ایران) رخ داده است و اکسل از بررسی آن ابایی ندارد. و یک مشکل واضح وجود دارد که نیاز به بررسی دارد و مهمتر از آن اینکه تاکنون 30 هزار دستگاه X 55 Pro فروخته شده است که از این تعداد شاید 20 دستگاه دارای این نقص فنی بوده و طی خدمات دوره ای در مدیران در نمایندگی های خودرو یا سایر نمایندگی هایی که جوش اکسل عقب مشکل دارد و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

یکی از نمایندگی های مدیران خودرو در پاسخ به یکی از مشتریانی که خود را خریدار محصول ایکس 55 پرو معرفی کرده و ابراز نگرانی کرده است، اظهار داشت: چنین اتفاقاتی در هیچ مونتاژ و تولید خودروی سایز بزرگ کم نیست. اما به جرات می توان گفت که اگر مشکل از کیفیت کلی خودرو بود، تا به حال محصول محکمی از این نوع خودرو نداشته ایم. این اتفاق نه تنها در ایران بلکه در برخی کشورهای دیگر نیز رخ داده است. بنابراین نمی توان اصل ماجرا را نادیده گرفت، اما برای هر خودرویی ممکن است تصادف رخ دهد.

شایان ذکر است که تصادفات ناشی از نقص فنی یک اتفاق رایج در صنعت خودروسازی جهان است، اما این حادثه اخیر تا حدودی با بقیه متفاوت است. حتی در دنیا بارها اتفاق افتاده است که خودروسازان موفق به شماره گذاری و عرضه محصولاتی با دور زدن استاندارد در برخی ایرادات جزئی و غیره شده اند اما این نقص و ضعف در جوشکاری محور عقب اتفاقی بی سابقه بود و قابل چشم پوشی نبود.

در نهایت، اما در روز دوشنبه هفته جاری، گروه صنعتی مدیران خودرو با مراجعه به نمایندگی‌های مدیران خودرو، تماسی با مالکان X 55 Pro برقرار کردند، بر اساس تمامی دارندگان X 55 Pro از 18 می تا 6 ژوئن (حتی جمعه‌ها) به صورت رایگان بررسی می شود بنابراین در صورت لزوم محور عقب به صورت رایگان تعویض می شود.
سازمان ملی استاندارد: شماره گذاری X 55 Pro باید در حال حاضر به حالت تعلیق درآید

در پی این موضوع، امروز (چهارشنبه) سازمان ملی استاندارد طی اطلاعیه ای نقص فنی X 55 PRO را تایید نکرده و ضمن تعلیق اعتبار تاییدیه تیپ خودروی مذکور، توقف آن را ضروری دانسته است. شماره گذاری تا اطلاع ثانوی

در پیام مذکور آمده است:

با توجه به وجود نقص فنی در برخی از مدل های خودروی X 55 Pro ساخت شرکت مادیریم خودرو، شماره گذاری این خودرو تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.

بر این اساس مهدی انگروی – مدیرکل سرویس تخصصی ارزیابی انطباق صنایع، حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ایران – طی نامه ای به پلیس راهور ناجا اعلام کرد: معاینه فنی انجام شده و با توجه به مفاد استاندارد ملی ایران به شماره 6924 در خصوص وجود نقص ایمنی بحرانی، در صورت تعلیق اعتبار تاییدیه نوع خودرو مذکور، لازم است شماره گذاری آن متوقف شود.