تا اطلاع ثانوی قرعه کشی را لغو کنید

تا اطلاع ثانوی قرعه کشی را لغو کنید

روز جدید : طی مکاتباتی که بین دو معاون وزیر انجام شد مشخص شد سامانه یکپارچه توزیع خودرو که بر اساس آن اولین قرعه کشی در تاریخ 9 خردادماه برگزار شد، به هیچ وجه فاقد تاییدیه فنی و تاییدیه امنیتی است و دفتر فناوری اطلاعات وزارتخانه شرکت سکوت مسئولیت تایید و نظارت بر سیستم را بر عهده داشت. پذیرفته نشد.

پس از ابهامات فراوانی که طی دو سه سال اخیر در قرعه کشی خودرو توسط خودروسازان ایجاد شد و بسیاری بر این باور بودند که این قرعه کشی ها شفافیت لازم را ندارد، وزارت صمت به تازگی سامانه یکپارچه فروش خودرو را راه اندازی کرده است. و دلالان بازی به صفر رسید و مصرف کننده واقعی می توانست ماشین را بخرد.

بر این اساس روز سه شنبه 27 اردیبهشت ماه 1401 اولین دوره فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو در مدت یک هفته آغاز شد و با قرعه کشی در 9 خرداد ماه نتایج در تاریخ 21 خرداد اعلام شد. اما در این مرحله مشکل جدی برای برخی خریداران به وجود آمد، به طوری که این افراد پس از اعلام نتایج اولیه در سامانه جزو «اولین برندگان» طرح بودند، اما در زمان واریز وجه به آنها گفته شد «تو یکی هستی». از رزروهای بخت آزمایی انتخاب شده” و گزینه بدون واریز. افرادی که با این مشکل مواجه شده اند می گویند پس از اعلام نتایج در 20 خرداد، اسامی آنها به عنوان اولین (اصلی) منتخب اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه توزیع خودرو اعلام شده است، اما زمانی که می خواهند واریز کنند. یک ماشین یا اگر مبلغ در نظر گرفته شود، نمی توانند واریز کنند. و با پیام «شما یکی از مخازن قرعه کشی منتخب این دوره از سامانه یکپارچه توزیع خودرو هستید» مواجه می شوند.

صدیف بیک زاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به ابهامات در اعلام نتایج توزیع خودرو از طریق سامانه یکپارچه گفت: برای جلوگیری از قرعه کشی مجدد در فرآیند توزیع، حدود 12 هزار نفر به عنوان نامزد ذخیره انتخاب شدند. اما این مشکل در سامانه مذکور به وضوح شناسایی نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.

در حالی که این مقام مسئول در وزارت صمت خودروسازان را مقصر این مشکل می داند، این سوال مطرح است که آیا سازوکار اعلام اسامی اصلی و رزرو در خودروسازان تعریف نشده است؟ در طرح های قبلی چگونه اسامی به صورت جداگانه اعلام می شد اما این بار این اختلال رخ داد؟ مگر نه این است که هر بار باید اشتباهات اصلاح شود و خودرو به صورت قانونی بیشتر به فروش می رسد، چرا این بار که همه بر نظارت یکپارچه خودرو در سامانه فروش تاکید داشتند چنین اشتباهی رخ داد؟

اکنون با گذشت بیش از یک ماه از اولین قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت، سید مهدی نیازی معاون وزیر صمت در نامه ای به منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد این سامانه دارای فنی لازم است. و صلاحیت و آمادگی امنیتی.او ماشین قرعه کشی را ندارد و هنوز هم ندارد.

در این نامه آمده است:

همانطور که در جلسات کارشناسی قبل از اولین دوره قرعه کشی خودرو به صراحت اعلام شد با توجه به سیستم جدید یکپارچه توزیع خودرو بر اساس پروتکل های مربوطه، اداره اطلاعات، اطلاعات و امنیت فضای مجازی با توجه به شرایط فعلی برای انتخاب پیمانکار بدون قرارداد با وزارتخانه ای که مالک سامانه نیست و همچنین وارد تحلیل فرآیند تخصیص نمی شود، نمی توان مسئولیت تایید و نظارت بر اجرای صحیح این سامانه را بر عهده گرفت و تنها در این شرایط است. امکان ارائه مشاوره فنی در جلساتی که در این زمینه انجام می شود.

لازم به ذکر است در صورت انتقال رسمی مسئولیت های مرتبط با مسائل فنی سیستم از قبیل انتخاب پیمانکار، اجرا و آزمایش جامع سیستم مورد نیاز در مرحله فنی و کارشناسی موضوع و تحلیل موارد مربوطه. فرآیندها و زیرساخت ها وظیفه نیز باید تعریف شود.

از سوی دیگر با توجه به حساسیت و اهمیت این سامانه، باید زیرساخت های ارتباطی، سخت افزاری، نرم افزاری و امنیتی مناسبی فراهم شود که تامین آن نیازمند اعتبار مناسب آن است که باید در ردیف های مرتبط طرح های تملک دارایی های سرمایه ای باشد. سال برنامه ریزی و توزیع می شود.

لذا پیشنهاد می شود برای قرعه کشی بعدی از طریق سامانه مذکور، در حال حاضر موارد و دیدگاه های مرکز ریاست افتا به صورت ویژه توسط این ارگان درخواست شود و پس از دریافت و تهیه سامانه با توجه به این موارد، گزینه نهایی آزمایشگاه های واجد شرایط خواهد بود. از مرکز EFTA نظارت شود و قرعه کشی باید به آن زمان موکول شود. دفتر فناوری اطلاعات و فضای مجازی آمادگی همکاری در این زمینه ها را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید