جزئیات دو تصمیم مهم حقوق بازنشستگان در سال 1403

جزئیات دو تصمیم مهم حقوق بازنشستگان در سال 1403

این در حالی است که پیش از این مسئولان وزارت کار درباره امکان اصلاح مصوبه مزد و افزایش حق مسکن کارگران صحبت کرده بودند. حتی در مرحله ای کارگران منتظر اعلام افزایش 35 درصدی حق مسکن در سال 1403 بودند.

به نظر می رسد با کاهش ساعات کاری مشمولان قانون کار (کارکنان بخش خصوصی)، کارفرمایان نیز 2 روز تعطیلی آخر هفته را در نظر بگیرند.

رد قاطع افزایش حق مسکن مورد انتقاد کارگران قرار گرفته و اعضای کارگری شورای عالی کار معتقدند این رویکرد دولت اشتباه است. محسن باقری در این خصوص می گوید: دستمزد سال 1403 بدون امضای نمایندگان کارگری تصویب شد و بدون شک باید تغییر کند.

به گفته وی، کارگران منتظر مذاکرات دستمزد هستند. قرار بود در اردیبهشت ماه جلسه شورای عالی کار تشکیل شود اما وزارت کار این نگرش را از دست داد.

این عضو کارگری شورای عالی کار تاکید می کند که دستمزد 1403 بدون رعایت قانون تصویب شده و تورم و سبد معیشتی در آن لحاظ نشده است.

ظاهراً دادگاه اتحادیه اروپا درخواست تجدیدنظر جمعی بازنشستگان را برای عدم اعمال ماده 96 قانون تأمین اجتماعی در سال گذشته رد کرده است.

بازنشستگان و مستمری بگیران از LLC از افزایش حقوق بازنشستگی به میزان 35٪ ناراضی هستند و آن را مغایر با ماده 96 ZSO می دانند. در ماده 96 قانون تامین اجتماعی تاکید شده است که افزایش مستمری سالانه مستمری بگیران باید معادل افزایش نفقه باشد و هم اکنون مستمری بگیران قصد دارند به دادگاه تامین اجتماعی و دولت شکایت کنند.

در همین حال، منابع ایلانا می گویند که شکایت سال گذشته توسط گروهی از بازنشستگان در دیوان عدالت اتحادیه اروپا رد شده است. ظاهرا دیوان عدالت اتحادیه اروپا به شکایت مستمری بگیران تامین اجتماعی مبنی بر عدم اعمال قانون در افزایش مستمری 1402 رسیدگی نکرده است البته این رای هنوز منتشر نشده است.

در این شرایط مشخص نیست درخواست بازنشستگی 1403 بازنشستگان تا کجا پیش می رود.