ساعت و لحظه تحویل سال ۱۴۰۳/ سال ۱۴۰۳ سال چه حیوانی است؟

به گزارش خبرگزاری موج


نوروز و آغاز سال نو در ایران مصادف با فروردین و آغاز سال جدید هجری است. عید نوروز از دیرباز یکی از قدیمی ترین و باشکوه ترین تعطیلات ایران است. این بایرام نه تنها مختص ایران است، بلکه در بسیاری از کشورهای همسایه ایران نیز جشن گرفته می شود.

تاریخ و زمان دقیق تحویل در سال 1403 بر اساس مرکز تقویم ژئوفیزیک دانشگاه تهران به شرح زیر است:

زمان تحویل سال 1403 هجری قمری به وقت رسمی جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه 1 فروردین 1403 مطابق با 20 مارس 2024 و 9 شعبان 1445 هجری قمری، ساعت 06:36 می باشد.

بیشتر بخوانید:

با آیین های نوروزی بیشتر آشنا شویم

چگونه ذکرها را هنگام تحویل سال/ نماز عید نوروز بخوانیم؟

اعمال نوروز بایرام از دیدگاه مفاتیح الجنان

حیوان سال 1403

هر سال به نام یکی از 12 حیوان نمادین جهان نامگذاری می شود و چرخش آن در طول 12 سال تغییر می کند. نماد حیوانی در سال 1403 اژدها است. سالهایی که اژدها در تاریخ ایران نماد آن است عبارتند از: 1307-1319-1331-1343-1355-1367-1379.

اژدها حیوانی پر از انرژی و انگیزه است. باور عمومی این است که امسال افراد روزهای خوب و پر انرژی را در کنار هم تجربه خواهند کرد، در ارتباط و برخورد با دیگران صادق تر خواهند بود و سعی در توجیه اشتباهات خود ندارند.

سال نو

ویژگی های متولدین سال اژدها

ویژگی های اخلاقی متولدین سال اژدها آرمان گرا و کمال گرا است و برای رسیدن به بهترین ها در هر موضوعی تلاش می کنند. به دلیل همین ویژگی اخلاقی، در انتخاب شریک زندگی خود سختگیر هستند و برای یافتن شریک زندگی خود زمان زیادی را صرف می کنند. گاهی آنقدر کمال گرا هستند که مجبور می شوند تمام زندگی خود را تنها بگذرانند. اما از تنها بودن غمگین نیستند و همیشه برای خود برنامه دارند.

این افراد روحیه هنری بالایی دارند. روحیه لطیف آنها باعث می شود احساس کنند کسی آنها را درک نمی کند. یکی از ویژگی های مثبت آنها رشد و توسعه زیاد است. متولدین سال اژدها افرادی با اراده، پرانرژی، با استعداد و باهوش هستند و با توجه به آرزوهای بالایی که دارند، از عهده هر کاری با بهترین کیفیت بر می آیند. از طرفی به دلیل همه این ویژگی ها بسیار محبوب هستند اما کمتر درگیر روابط عاشقانه می شوند.

این افراد در کارهای پزشکی، نظامی، سیاسی و هنری بسیار درخشان هستند. بنابراین آنها همیشه هدف بالایی دارند و کارهای بزرگ انجام می دهند. البته در بسیاری از موارد متولدین اژدها به دلیل افراط و تفریط مرتکب اشتباه شده اند. مشهورترین افراد متولد شده در سال اژدها عبارتند از: عیسی مسیح، ناپلئون سوم، مارشال پتن، ژان ژاک روسو، برنارد شاو، دانتون، راشل و ماری پیکفورد.

رنگ 1403

تعیین رنگ سال در ایران کار کارشناسی نیست و فقط در ایران تخصص خاص خود را دارد تا موج جهانی طرفداران را در خود جای دهد. شرکت پنتون یکی از تعیین کننده های اصلی رنگ در شروع هر سال جدید است. اما زمان استفاده از این رنگ در کشور ما در آغاز سال جدید خورشیدی و نوروز است. این شرکت سعی در ارائه رنگ هایی دارد که انرژی، نشاط و شادی را القا می کند. در دنیا از این رنگ در لباس، رنگ مو، لوازم التحریر، رنگ دیوار و … استفاده می شود.

رنگ سال

آیا سال 1403 یک سال کبیسه است؟

اسفند 1403 سی روز کامل دارد و امسال 366 روز دارد، بنابراین سال کبیسه محسوب می شود.

سال کبیسه چیست؟

سال کبیسه به سال‌هایی اطلاق می‌شود که یک روز اضافی یا بخشی از یک روز به پایان کوتاه‌ترین ماه یعنی مارس اضافه می‌شود و آن ماه به جای ۲۹ روز به ۳۰ روز تبدیل می‌شود. سال های کبیسه به جای 365 روز معمول، 366 روز دارند.

سال کبیسه چند سال است؟

می توان گفت که سال کبیسه معمولاً هر 4 سال یک بار اتفاق می افتد. اما در این میان شاهد جهش های 5 ساله در تقویم شمسی بوده ایم.

نوروز چیست؟

نوروز یکی از قدیمی ترین اعیاد به جا مانده از ایران باستان است. نوروز را اعتدال بهاری و اولین روز فصل بهار می گویند که برابر با اول فروردین است. اگر اول سال قبل از ظهر و در نیمه اول تحویل شود، همان روز نوروز است و اگر تحویل بعد از ظهر باشد، فردای آن روز نوروز است.

ریشه کلمه نوروز

واژه نوروز از فارسی میانه (nōgrōz) گرفته شده است که ریشه در زبان اوستایی دارد. مورخان معادل اوستایی آن را Navaka Raocah پیشنهاد می کنند. امروزه در فارسی این کلمه به دو معنی به کار می رود:

نوروز عمومی: روز آغاز اعتدال بهاری (تساوی شب و روز) و آغاز سال نو.

ویژه نوروز: روز ششم فروردین به نام «خرداد»

نام دیگر نوروز

ایرانیان باستان نوروز را «ناوا سردا» می‌گفتند که به معنای سال نو است. مردم ایران آسیای میانه مانند سغدی ها و خوارزمیان، نوروز را نوسارد و نصارجی به معنای سال نو می نامند.

رمضان در نوروز

عيد نوروز امسال مصادف است با ماه مبارک رمضان که اول فروردین ماه و نوروز 1403 برابر با نهمین روز ماه مبارک رمضان است.


آیا این خبر مفید بود؟