سخنگوی وزارت امنیت: دیگر 100 میلیون تومان بلوکه نداریم، همه پول را آزاد کرده ایم/ کسانی که خودروی خود را در 1403 تحویل داده شده، 5 اردبهشت می توانند خودرویی را انتخاب کنند که مهلت تحویل آن امسال است.

سخنگوی وزارت امنیت: دیگر 100 میلیون تومان بلوکه نداریم، همه پول را آزاد کرده ایم/ کسانی که خودروی خود را در 1403 تحویل داده شده، 5 اردبهشت می توانند خودرویی را انتخاب کنند که مهلت تحویل آن امسال است.

سخنگوی اداره صنعت، معدن و تجارت گفت: همه پول را آزاد کرده ایم و دیگر 100 میلیون بلوکه نداریم و قرارها حفظ شده است.

برنامه سعادت آباد رادیو تهران با حضور امید کلیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به موضوع حساب های یکصد میلیونی وکالت پرداخت.

به گزارش صداوسیما، گفت وگوی وزارت امنیت به این شرح است:

مجری: مردم بروند صد میلیون تومان دیگر به حساب وکیل شما بگذارند

کلیباف: پول را بگیرند، ما همه پول را آزاد کردیم و صد میلیون دیگر بلوکه شده است، تا حالا اگر به کسی اطلاع داده نشد، نوبت آنهاست که پول رزرو شده را بگیرند، خطوطی که اعلام کردیم، فقط فکر کنید. نوبت 1403

مجری: افرادی که ثبت نام کرده اند مبلغ کمی را در این حساب قرار می دهند، آیا می توانند اکنون آن را پس بگیرند؟ تکلیف ثبت نام اردیبهشت چه می شود؟

قالیباف: ثبت نام فروردین نوبت دوم ثبت نام در قالب طرح توزیع یکپارچه خودرو است که به موقع اعلام خواهیم کرد و الگوی آن نیز به همین صورت است.

مجری: الان ویدیوت را منتشر کردند که گفتی مردم بروند و 100 میلیون به حساب وکیلشان بگذارند تا اردیبهشت ثبت نام کنند؟

قالیباف: اما الان نه، یعنی الگوی ثبت نام برای بار دوم مثل بار اول است، پلاک فعال نیست، در 48 ماه گذشته از ایران خودرو سایپا خودرو خودرو نخریده اند و باید نماینده داشته باشد. حسابی به نام سازمان حمایت با 100 میلیون تومان در آن اما نه الان سر وقت هستیم. ما اعلام می کنیم که در همان بازه زمانی روند را آغاز خواهند کرد.

مجری: یعنی الان نرو صد میلیون تومن بشمار

قالیباف: نه، اصلا این کار را نکنید و مرحله دوم اعلام می شود. دیشب اتفاقی افتاد که ایران خودرو اعلام کرد برنامه هایش با شماره 1403 تغییر کرده و مشکلاتی ایجاد شده است چون حضار و کاندیداها گفتند هر چه گفتید در سال 1402 می دهیم، چرا در سال 1403 سقوط کرد؟ موضوع این بود که برای بعضی ها تقاضای بیش از حد برای مدل های ایران خودرو وجود داشت و فکر می کنم دلیل آن این بود که مردم در ذهنشان این بود که تفاوت قیمت این مدل ها با بازار بیشتر از مدل های دیگر است. به طور سنتی در سال 1401 این مورد بود، آنها از آن خبر نداشتند. که شورای رقابت اینها را اصلاح کرده است و حالا به اصطلاح بارژین های اضافی که در بازار هستند، این خودروها دیگر در بازار نیستند، در نتیجه امروز اعلام کردیم که سیستم را برای کسانی که نوبت به 1403 رسیده است باز می کند. 5 مارس 2018 .، که در صورت تمایل خودروهایشان زودتر تحویل داده می شود. باید بیایند در سیستم ویرایش کنند و ماشینی را انتخاب کنند که موعد تحویلش امسال است.

مجری: من اسمش را می گذارم که مردم کار کنند، یعنی می گوییم بیایید یک چیزی بخریم، بعد می گوییم آقا نتوانستیم بدهیم، وزیر از آنجا می آید می گوید به قیمت روز بدهید، ما. آمدیم از مردم پول گرفتیم یا در بانک ها سپرده گذاری کردیم یا در خودمان یا در بانک ها بعد از آن پول را مصرف کردیم به آنها گفتیم یک ماشین به شما می دهیم و بعد از گذشت زمان گفتیم آقا ماشین ها را تحویل می دهیم. که یکسال بهت گفتیم ولی امسال باید بدیمشون ولی حالا اگه خواستی بیا یکی بگیر ما یه ماشین دیگه بهت میدیم.

قالیباف: ابتدا می خواهم اصلاحاتی در این مورد انجام دهم. اول اینکه صد میلیونی که گذاشتند برای ثبت نام فقط برای ثبت نام بود. دو سه مدل پیش اومده که بره 1403 (دنا و 207) منم گفتم به خاطر ذهنیتی که الان در مورد فاصله قیمتی بازار وجود داره.نمیدونم دلیلش میتونه باشه. بعد اومدیم گفتیم خیلی خوب الان گفتیم 1402 الان میگیم 1402 فقط اگه یکی بخواد 1402 بخره سیستم رو در مورد این دو سه مدل اردیبهشت 5 باز میکنیم مثلا دانا بنویسه میتونه انتخاب کنه تارا تا 1402 ماشینش را تحویل بدهند. اگر اینها پنجم اردیبهشت را بگیرند، حتی می توانند کاری کنند که ماشینشان را در بهار امسال بگیرند، یعنی یک یا دو ماه دیگر فرصت دارند ماشینشان را بگیرند. یعنی حتی می توانند انتخاب جدید خود را طوری تنظیم کنند که تا دو ماه دیگر ماشین را زیر پای خود داشته باشند، به خاطر همین مشکل آمده ایم این فرصت را برای کسانی که در سال 1403 سقوط کرده اند فراهم کنیم، مردم هر چه بگویند حق با آنهاست. سیاست من اینجا در رسانه در وزارتخانه این است که می گویم تحت هر شرایطی متقاضی خودرو حق دارد و مردم حق دارند سال دارد تمام می شود و قسمت کوچکی از آن سقوط کرد 1403 من سیاسی هستم. پس حقوق این مردم که در سال 1403 سقوط کرد ضایع نشود و حق من دو چندان نشود. که تقاضای کمتری دارد در سال 1402 به شما می دهم حتی می توانید خودروهای خود را در بهار 1402 تحویل بگیرید.

مجری: انتقاد من به شرکت های خودروسازی این است که وقتی آن را ندارید، نمی توانید آن را بسازید، پس آن را نفروشید.

کلیباف: ما اینجا وقت گذاشتیم. همین دیشب برای ایران خودرو اعلام شد، البته برای بسیاری از خودروهایی که هرگز اتفاق نیفتاده، بهار امسال همه درخواست ها را خواهند داد. کرمان خودرو همه اینها را می دهد. ، خیلی سریعتر از آن چیزی که تصور می کنیم و ماندیم و با یک ایران خودرو جدید، با دو یا دو مدل جدید، امسال نود درصد آنها دوباره می گذرد.

مجری: من هنوز داستان قیمت روزی که آقای وزیر گفت را متوجه نشدم

کلیباف: در تمام اعلامیه های سال گذشته که این روند از این سری توسط باخمن شروع شد، قیمت خودرو را هم اعلام کردیم، چون می دانستیم شورای رقابت می خواهد قیمت را معرفی کند، قیمت روز را گفتیم. شورای رقابت به مردم و به متقاضیان در آگهی های ثبت نام ما همه جا قیمت روز شورای رقابت را گفتیم، آقای وزیر هم امروز در هیئت دولت همین را گفتند، در واقع برخلاف قولی که در این زمینه داشتیم. قدرت تعیین قیمت وجود ندارد، رقابت در دست شوراست، آیا خودروی فروخته شده باید به همان قیمت فروخته شود؟

مجری: مثلا من دانا رو سفارش دادم و میخوام دانا بگیرم و امسال به من نمیده و سال دیگه میخواد تحویل بگیرم به قیمت 1403 تحویل بگیرم؟

کلیباف: دقیقاً اگر تحویل 1403 را قبول دارید، اما یادم رفت بگویم که شرکت خودروسازی ایران خودرو که موضوع بحث ماست و دو خودروی آن تا سال 1403 فروخته شده است، با توجه به وضعیتی که در آن است، تمرکز خود را دارد. برنامه ریزی تولید بر روی همان مدل هایی که افزایش تقاضای زیادی داشته اند، رشد تولید داشته باشد، از طرفی ایران خودرو این مدل ها را سریعتر تولید و تحویل می دهد. این 1403 را می توان به دو صورت مدیریت کرد یکی تعویض ماشین و تغییر ساعت ماشین و دیگری افزایش تولید ماشین مورد نظر که در سال 1403 سقوط کرده است که در کل فکر می کنم کاری به آن نداریم. سال 1403 و ما می توانیم آن را مدیریت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید