قاچاقچی ها حتی به نان مردم هم رحم نمی کنند/ به اسم فضولات حیوانی آرد را از مرزها می برند!

ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804757

گزارش مشکل قاچاق نان از مرزهای سیستان و بلوچستان؛

به گفته مسئولان، برخی از سهمیه‌های آرد در استان‌های دیگر به صورت ضایعات دامی و بعضاً به نام فضولات دامی از سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ این روزها موضوع صف های طولانی نانوایی ها و گرانی نان در برخی نقاط سیستان و بلوچستان به ویژه شهر ایران به یکی از سوژه های داغ فضای مجازی و رسانه ها تبدیل شده است.

مشکل بزرگی که درخشان، رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: «در ایران مردم نیاز به پارتی دارند تا بتوانند از نانوایی نان بخرند. قیمت یک قرص نان به 10 هزار تن رسیده است و شاهد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها هستیم.

اما این داستان غم انگیز محدود به یک روز نیست و مختص ایران نیست، بلکه در بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان، حتی در مرکز استان، نانوایی هایی که هنوز شروع به کار نکرده اند، روکش مغازه ها پایین کشیدن یا ایستادن طولانی مدت دیده می شود. صف هایی که معلوم نیست در نهایت به نان نان می رسند، به دغدغه اصلی مردم و گلایه های آنها تبدیل شده است.

علاوه بر مشاهدات خبرنگاران ما از وضعیت نانوایی ها، روزانه پیام هایی از سایر نقاط استان از جمله زهک، هیرمند و سایر مناطق به ویژه شهرستان های مرزی به این پایگاه خبری ارسال می شود و از آنها خواستار ادامه این موضوع می شود.

پس از بررسی های رسانه ای، مقامات علت اصلی را قاچاق آرد و نان به دلیل ارزانی و سودآوری قاچاقچیان عنوان کردند، قاچاقی که منبع اصلی آن در سایر نقاط کشور و به صورت اسکناس های تقلبی است. یا از طرف دیگر اقلام به سیستان و بلوچستان ارسال و در نهایت مناطق مرزی را ترک می کنند.

البته ناگفته نماند که بخشی از سهمیه آرد استان نیز به صورت آزاد توسط نانوایی ها به فروش می رسد، ماجرایی که دامنگیر قاچاق این محصول می شود که حتی نان نیز به خارج از کشور قاچاق می شود.

آرد و نان برخی از مناطق مرزی سیستان و بلوچستان

محمد محبی دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این واقعیت وجود دارد و از برخی مناطق مرزی استان چه از هیرمند و چه در زهک آرد و نان می آید. . و ما در شهرهای هم مرز با پاکستان درگیر این مشکل هستیم.

وی با اشاره به دلایل این مشکل گفت: آرد قیمت یارانه ای دارد و نان تولیدی یارانه های متعددی از جمله آب، برق، سوخت و آرد دارد، بنابراین مقرون به صرفه است و چون در ایران کمتر است. او اهل کشور همسایه است، میل به قاچاق بیشتر می شود.

17fb23e1 c8f8 460e 80d2 8f640df1d3bd خبر خاکستری

نان نیز به شهرهای مرزی وارد می شود

به گفته محبی، قیمت یارانه ای آرد نه تنها در سیستان و بلوچستان، بلکه در تمام شهرهای کشور باعث شده است که آرد از برخی نانوایی ها به صورت آزاد و به صورت قاچاق قاچاق شود که بیشتر در شهرهای مرزی رواج دارد و نان نیز قاچاق می شود.

وی ادامه داد: گاهی می بینیم برخی نانوایی ها تعطیل می شوند اما آرد سهمیه می گیرند و بدون تولید نان به صورت رایگان در بازار می فروشند. در نهایت شبکه‌های قاچاق اتوبوس و کامیون آرد یارانه‌ای را به شهرهای مرزی و از آنجا به کشورهای همسایه می‌رسانند.

قاچاق آرد غیر استانی

این مقام مسئول از قاچاق آرد با منشاء غیر استانی خبر داد و تصریح کرد: بخش قابل توجهی از آرد قاچاق در سیستان و بلوچستان سهمیه این استان نیست، بلکه شبکه قاچاق آرد از استان های دیگر از جمله گرگان، اصفهان و … است. . دولت مرکزی کشور را به این منطقه می فرستد و به صورت غیرقانونی از مرزها عبور می کند، این را می توان از پرونده های ارسالی دریافت.

صدور بارنامه رسمی؛ حتی به آنها فضولات حیوانی نیز گفته می شود

وی با بیان اینکه ارزش واقعی این پرونده ها بالاست، اذعان داشت: برای تسهیل در انتقال آرد از استان های دیگر در سیستان و بلوچستان، گاهی بارنامه رسمی به نام محصولات دیگر صادر می شود، بنابراین در پرونده 6 هزار میلیارد و 25 تنی. آرد قاچاق از گرگان به سیستان به عنوان فضولات حیوانی درج شده است.

محبی یکی از مشکلات اساسی سیستان و بلوچستان در زمینه قاچاق کالاهای یارانه ای را عدم کنترل صحیح محموله ها در پاسگاه ها عنوان کرد و گفت: پلیس برخلاف حساسیتی که در مبادی مرزی دارد، حساسیتی برای ورود و خروج ندارد. بین استانی عدم حساسیت در توقف و بررسی محموله هایی که از اعماق کشور به شهرهای مرزی می رسد دلیل قاچاق سایر نقاط کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید