زاوه 40 تن کسری آرد دارد/ اهالی روستا از بی تفاوتی مسئولان در تامین آرد و نان گلایه دارند.


ساعت: 10:06
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891348

بررسی میدانی نگرانی مردم از نان در کم مصرف ترین شهر خراسان رضوی;

کمبود 40 تنی آرد و صف‌های طولانی در نانوایی‌های زاوه به‌عنوان کم‌مولدترین شهر خراسان رضوی، اهالی این روستاها را به گلایه از افزایش این مشکلات با شروع فصل برداشت زعفران و افزایش تعداد زعفران برانگیخته است. کارگران فصلی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح امروز، نان به عنوان مهمترین جزء سبد غذایی خانوار و یکی از خریدهای همیشگی و روزانه ایرانیان با عوارض زیادی مانند صف طولانی، کاهش کیفیت، چالش پخت و نگهداری مناسب همراه است، اما دغدغه مردم برخی از روستاهای کم بازده شهرستان استان یعنی زاوه فراتر از این حدود است که عبارت است از: کمبود آرد و نان.


اهالی روستا از بی توجهی مسئولان گلایه دارند

یکی از اهالی روستایی از بی تفاوتی مسئولان گلایه کرد و افزود: برای تامین نان مردم و افزایش سهمیه آرد، مسئولان باید چاره ای اندیشیده باشند. مردم روستاها از نظر نان مشکل دارند در این راستا دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای مرکز و سلیمان زاوه با اکثریت مردمی که از کمبود آرد و نان گلایه دارند هم نظر هستند.

یک روستایی از کمبود آرد در چند سال گذشته می گوید، دیگری از دعوا و درگیری مردم در صف نانوایی ها و یکی از اعضای شورای اسلامی روستا از تامین نان روستاییان شهر دولت آباد می گوید.

بخشدار مرکزی وجود این مشکل را در فصل برداشت زعفران پیش بینی کرد و بخشدار سلیمان نیز از ناعادلانه بودن سهمیه آرد روستاهای زاوه نسبت به برخی شهرها گلایه کرد.

مدیر جهاد کشاورزی زاوه از کمبود 40 تن آرد در این شهرستان و پیگیری های انجام شده که تاکنون به نتیجه نرسیده است خبر داد و سهمیه آرد کارگران فصل زعفران را محدود ارزیابی کرد و معتقد است: آرد و نان شورای ولایتی برای حل مشکل تصمیم گیری کند.


چند سالی است که با آرد مشکل داریم

حمید سید محمد هانی دهیار روستای میرپسند در گفت و گو با خبرنگار ما می افزاید: روستای میرپسند از توابع سلیمان شهرستان زاوه با حدود 800 نفر جمعیت چند سالی است که با کمبود آرد برای پخت نان مواجه است. .

و می افزاید: با شروع فصل برداشت زعفران جمعیت روستا سه برابر می شود و نیاز به افزایش سهمیه داریم.

دهیار روستا با اشاره به اینکه سهمیه فعلی آرد دریافتی بر اساس سرشماری نفوس مسکونی سال 1394 محاسبه شده است، گفت: این سهمیه جوابگوی نیاز اهالی نیست و در این زمینه اعتراض داریم زیرا جمعیت روستا نسبت به آن افزایش یافته است. به سال قبل.


مردم در صف نانوایی به دلیل کمبود نان دعوا می کنند

ابوالقاسم خورشید دهیار از قلعه نو بخش سلیمان زاوه نیز از کمبود آرد و رنج مردم گفت و افزود: از آنجایی که روستای ما سر راه و کنار جاده است، عابران نان خود را از نانوایی های ما می خرند. و همچنین کشاورزان روستاهای دیگر مانند صفی آباد، کهیجه، فیروز آباد و نصیر آباد که زمین های کشاورزی آنها در محدوده ماست، نان خود را از ما می گیرند.

وی می افزاید: جمعیت روستای کالا نو 1500 نفر است اما در عرض دو ماه 240 کیسه 40 کیلویی آرد به دست می آوریم اما کمبود جدی داریم و همیشه شاهد درگیری مردم در صف نانوایی به دلیل کمبود هستیم. از مسئولین می خواهیم تعداد کیسه های آرد ما را افزایش دهند.


مشکل کمبود آرد و نان کارگران فصلی

عباس عیالوار عضو شورای اسلامی روستای عنبرسرا بخش مرکزی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در سال های گذشته با شروع فصل برداشت زعفران 20 کیسه به سهمیه آرد این روستا اضافه شد. اما این سهمیه برای فصل پیش رو هنوز اجرایی نشده است.

وی می افزاید: کارگرانی که از شهرهای تربت جام، رشتخوار، مه ولات و فرخس برای چیدن گل زعفران در مزارع زاوه می آیند نان می خواهند در حالی که سهمیه آرد کم است.

او تخمین می زند که شاید 10000 کارگر فصلی در زمان برداشت زعفران به زاوه بیایند. به همین دلیل لازم است برای تامین نان آنها توسط مسئولان برنامه ریزی شود.

عیالوار همچنین گفت: در روستا چنین مشکلی برای نان نداریم زیرا برخی از مردم روستا نان خود را با آرد مجانی در خانه می پزند یا نان خود را از شهر تهیه می کنند.

وی گفت: البته بر اساس 800 نفر آرد می گیریم یعنی آمار 5 سال پیش. اما جمعیت روستا در سال جاری حدود 1200 نفر است و به گفته نانوایی کمبود آرد داریم، البته این مشکل در روستای ما زیاد حاد نیست.


نانوایی ها نمی توانند برای همه مردم نان تهیه کنند

محمد ضرگام یکی از اعضای شورای اسلامی روستای کلا آقا حسن شهرستان سلیمان زاوه که یکی از بزرگترین روستاهای منطقه است، می افزاید: در روستای کلا آقا حسن حدود 5 هزار نفر زندگی می کنند و مشکلات فراوانی به ویژه در ایام وجود دارد. فصل برداشت زعفران با توجه به تامین نان کارگران.

وی می افزاید: در حال حاضر البته مشکل آرد داریم و نانوایی ها نمی توانند نان همه مردم را تامین کنند.

وی مدعی است: نیمی از مردم روستا از آرد حاصل از برداشت پارسال نان تهیه می کنند و یا به میل خود آرد خریداری می کنند.

وی معتقد است که باید جلوی فروش غیرقانونی آرد گرفته شود و آرد در اختیار مردم قرار گیرد تا کیفیت نان بهبود یابد و مشکل عرضه نداشته باشد.

وی افزود: موضوع پخت نان باید به گذشته برگردد که خود دهقانان در خانه هایشان نان می پختند.

وی می افزاید: دعوا و دعوا در نانوایی های روستا به دلیل کمبود نان هر روز دیده می شود و کمبود آرد و نان در این روستا به دلیل جمعیت زیاد آن به معضلی بزرگ تبدیل شده است.


در فصل زعفران مشکلات بیشتر می شود

سعید ترابی رئیس بخش مرکزی زاوه می افزاید: در قسمت مرکزی در ایام محرم و فصل برداشت زعفران کمبود آرد سهمیه ای که از سال 1394 بر اساس سرشماری در این قسمت توزیع می شود افزایش می یابد.

وی می افزاید: امسال با برنامه ریزی های انجام شده و تلاش همه گروه ها، میزان 8 تن آرد برای مصرف مجامع مردمی در ماه محرم تهیه و تا حدودی این مشکل برطرف شد. اما در فصل برداشت زعفران مشکلات بیشتر می شود که می طلبد همه مسئولان اقدامات لازم را انجام دهند.


ممکن است در شهرهای دیگر سهمیه ای بین 10 تا 14 کیلوگرم آرد برای هر نفر در نظر گرفته شود

محمدزاده بخشدار سلیمان می گوید: در دهه اول محرم آرد مازاد بین نانوایی های ساق، قلعه آقا حسن، چخماق، آلیک و دیگر روستاهای پرجمعیت توزیع می شد. همچنین هیئت های مذهبی آرد را به صورت خام دریافت کرده و به صورت طبخ خانگی برای مراسم عزاداری تهیه می کردند.

وی می افزاید: به تعداد زیادی از نانوایی هایی که تخلف داشته اند با حضور بازرسان مربوطه اخطار جدی داده شد که احتمال صدور تخلفات و ابطال پروانه در روزهای آینده و همچنین در برخی موارد وجود دارد. روستاهایی که کیفیت نان آنها اعتراض شده است، بررسی دقیق و در صورت وجود مشکل از نظر کمی و کمبود تذکرات لازم به آنها داده می شود.

محمدزاده خاطرنشان کرد: سهمیه آرد بر اساس جمعیت اعلامی مرکز بهداشت در جلسه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتیجه این شد که با توجه به اینکه در برخی از روستاهای بخشداری سلیمان زاوه برای هر نفر 4 تا 5.5 کیلوگرم آرد در نظر گرفته می شود، این موضوع باری باعث اعتراض مردم شد، ضمن مقایسه برخی شهرها، حتی در بسیاری از موارد سهمیه ای بین 10 تا 14 کیلوگرم آرد برای هر نفر در نظر گرفته شد که جای تامل، بررسی و پیگیری دارد.


مسئولیت نظارت بر نانوایی ها و تعیین سهمیه بر عهده جهاد کشاورزی است

جواد محمدپور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زاوه در خصوص این معضل به خبرنگار ما گفت: مسئولیت توزیع آرد پخت و پز و خانگی از ابتدا بر عهده تعاونی های روستایی بوده و اخیرا بر اساس قانون مربوطه. نظارت و آرد و شورای نان از صنعت و معدن به جهاد کشاورزی منتقل شده است نظارت بر نانوایی ها و تعیین سهمیه با جهاد کشاورزی است.


40 تن آرد کمبود داریم

وی می افزاید: در شهرستان زاوه بر اساس سرشماری نفوس حدود 40 تن کمبود آرد داریم. سهمیه آرد شهرستان بر اساس سرشماری سال 1394 است، اما اکنون جمعیت آن حدود 82000 نفر است و برای این جمعیت امروز 40 تن آرد مازاد بر سهمیه وجود دارد.


پیگیری های بی ثمر برای نان مردان

وی بیان می کند: مکاتبات متعددی انجام داده ایم و این درخواست را به کارگروه آرد و نان استان خراسان رضوی ارائه کرده ایم و آخرین جلسه کارگروه آرد و نان هفته گذشته برگزار شد. اما متاسفانه طبق پروتکل جلسه ارسالی نامی به سهمیه اضافه زاوه نیامد.

وی می افزاید: امروز مسئول تنظیم بازار زاوه را به مشهد فرستادیم تا علت مطرح نشدن موضوع در جلسه را جویا شویم.

مدیر جهاد کشاورزی معتقد است شهرستان در پیگیری مشکل کوتاهی نکرده است و می افزاید: منتظر هستیم تا این موضوع در شورای آرد و نان استان حل شود و خدایا تب نان را در جامعه کم کنیم. مایل بودن.

وی تاکید می کند: کسب سهمیه 40 تنی به رفع مشکلات موجود کمک می کند.


سهمیه کارگران فصلی برداشت زعفران محدود است

وی در پاسخ به مشکلاتی که در فصل برداشت زعفران وجود دارد، می افزاید: اداره غلات هر ساله سهمیه مضاعفی در این فصل ارائه می دهد که بر اساس برآورد حضور کارگران در کارگروه تصمیم گیری می شود و خواهیم داشت. جلسه هفته بعد برای فصل بعد البته سهمیه مربوطه خیلی محدود است و اگر مثلا 200 تن بخواهیم 40 یا 50 تن قابل مذاکره است.

تلاش خبرنگار ما برای گفتگو با فرماندار شهرستان زاوه به عنوان رئیس شورای آرد و نان این شهرستان بی نتیجه ماند.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید