نان استاندارد و گران نیست/ روش جدید تحویل نان از فساد آرد و نان جلوگیری می کند


ساعت: 13:23
تاریخ انتشار: 1401/01/18
کد خبر: 1820225

طرح جدید تحویل نان قرار است طی ماه های آینده به صورت پایلوت در استان زنجان اجرا شود که تغییری در قیمت نان ایجاد نمی کند، اما یارانه آرد با اجرای این طرح به صورت مستقیم به نان اختصاص می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; نان یکی از مهم ترین غذاهای مصرفی روزانه مردم است که هم از نظر غذا و هم از نظر احترام و برکت از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نان غذای مصرف روزانه خانوار است و از این نظر زمانی که کیفیت و قیمت تغییر می کند تاثیر زیادی بر سایر موارد می گذارد و حتی قیمت اجناس نیز تحت تاثیر قیمت نان قرار می گیرد. نان تنها غذایی است که به صورت یارانه در اختیار مردم قرار می گیرد و به همین دلیل در مقایسه با سایر کالاها بسیار ارزان است، اما علاوه بر مصرف زیاد نان و هدر رفتن بیش از حد آن به دلیل ارزان بودن آن (برخی آمارها 30 درصد ضایعات را نشان می دهد). در کشور نان دارند) همیشه در حوزه نان و کره مشکلاتی وجود دارد که مختص به حال حاضر نیست و این مشکل در چند دهه اخیر در کشور وجود داشته است که از آن جمله می توان به فروش مجدد، گران فروشی و فروش آزاد آرد توسط برخی نانوایان اشاره کرد.

در سال 1389 دولت با آزادسازی قیمت ها و پرداخت یارانه به مردم سعی در جلوگیری از هدر رفت نان و فساد آن را داشت اما با توجه به اینکه نان یک کالای استراتژیک است همچنان شامل یارانه می شود و مشکلات همچنان ادامه دارد.

بدیهی است با روی کار آمدن دولت سیزدهم که با شعار حل مشکلات معیشتی به میدان آمد، تصمیمات اقتصادی برای حل مشکلات معیشتی مردم و جلوگیری از رانت ها و فسادهای مختلف اتخاذ خواهد شد که یکی از آنها مربوط به نان . قرار است طرحی برای تامین نان اجرا شود که در آن به نانوایان یارانه آرد تعلق نمی گیرد و آرد به صورت رایگان توزیع می شود و شهروندان نان را با قیمت پایین خریداری می کنند و سپس یارانه آرد به نانوایان پرداخت می شود. در میزان فروش نان که می تواند از فساد و فروش آزاد آرد توسط نانوایان و فروشندگان با قیمت پایین جلوگیری کند.


02e9aba1 f04b 4edb af90 24fa51b71de9 خبر خاکستری


* جدید فرآیند جدید تحویل نان در استان زنجان در حال اجراست

محسن افشارچی استاندار زنجان دیروز (چهارشنبه 18 فروردین ماه) در جلسه بازرسی و کنترل بازار استان زنجان گفت: روند عرضه نان یارانه ای تا دو ماه آینده تغییر می کند و اینطور نخواهد بود که آرد یارانه ای تغییر کند. به نانوایان داده می شود، آنها به قیمت پایین می خرند، اما یارانه آرد بر اساس نان فروخته شده به نانوایان پرداخت می شود.

افشارچی با بیان اینکه از قبل از عید پایش را در مناطق مختلف آغاز کردیم، خاطرنشان کرد: در سال جدید به دلیل برخی تخلفات در حوزه نان، به طور خاص روی نان در استان تمرکز کردیم و روش جدیدی را برای تامین نان مردم به صورت آزمایشی اجرا کردیم. طی ماه های آینده در استان زنجان انجام می شود.

وی با بیان اینکه زنجان یکی از استان های پیشرو در منطقه خواهد بود، افزود: روش جدید تحویل نان متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد که این روش از فساد، گران فروشی و کم فروشی در حوزه نان جلوگیری می کند.


fbef44b6 2cba 4949 99b8 27de196eaa15 خبر خاکستری


* یارانه نان با اجرای این طرح هدفمندتر می شود

ستار رحمانی، معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان در این خصوص به خبرنگار موج رسا گفت; وی گفت: با اجرای این طرح یارانه نان بیش از گذشته هدفمند می شود.

وی با اشاره به اینکه کارتی به نام کارت نان برای شهروندان در نظر گرفته شده است، افزود: یارانه نان بر روی کارت پرداخت می شود و مشتری نان را با همان قیمت معمولی (یارانه) خریداری می کند، اما یارانه نان می شود. از صورت حساب کسر شده و به نانوا پرداخت می شود.

رحمانی با بیان اینکه اجرای این طرح از بسیاری از تخلفات و تخلفات جلوگیری می کند، خاطرنشان کرد: جزئیات این طرح هنوز به طور کامل مشخص نشده است که در آینده مشخص می شود که در این صورت شفاف سازی آسان تر خواهد بود.


* نان استاندارد نیست

معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان با بیان اینکه اجرای طرح تامین نان کاراته مدتی زمان می برد، تصریح کرد: نان به هیچ وجه ضابطه مند نیست در حالی که این طرح به صورت پایلوت در حال اجراست. برای مطالعه نقاط قوت و ضعف

وی گفت: نتیجه طرح این است که از نظر مالی از خریدار (مصرف کننده) هزینه ای دریافت نمی شود و مصرف کننده همان هزینه های قبلی را پرداخت می کند و در واقع نان برای مردم گران نمی شود.

رحمانی با بیان اینکه هم اکنون یارانه گندم تعلق می گیرد، افزود: با اجرای طرح یارانه نان تعلق می گیرد یعنی کارخانه ها گندم را رایگان می خرند و نانواها آرد را رایگان می خرند. قیمت از کارخانه اما نان مشتری است «خرید، هزینه یارانه را مشتری پرداخت می کند و مابه التفاوت با کارت پرداخت می شود.

وی افزود: در واقع هر نانوایی بر اساس نان فروخته شده یارانه دریافت می کند و چرخه فساد در این روش به حداقل می رسد.

رحمانی گفت: تامین نان با کارت یارانه طرح خوبی است که امیدواریم اجرایی شود.

معاون بازرگانی اداره کل غلات استان زنجان با بیان اینکه نانوایی ها در حال حاضر با دو نوع یارانه نوع یک و دو فعالیت می کنند، گفت: دو.


89896368 fe5b 4091 a572 c1153d88c323 خبر خاکستری


* اتحادیه نانوایان زنجان از این مشکل اطلاعی ندارند!

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج رسا؛ وی گفت: اتحادیه به عنوان نماینده نانوایان اصلا از این طرح اطلاعی ندارد.

وی گفت که از تعدادی از همکاران شنیده است که این طرح در زنجان اجرا و به صورت آزمایشی اجرا می شود. من (رئیس اتحادیه) به عنوان نماینده نانوایان اعلام نشده و تاکنون توضیحی داده نشده است.

بیات خاطرنشان کرد: نه تنها توضیحی در این زمینه نداده اند، بلکه نظری هم از اتحادیه دریافت نشده است.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با تاکید بر اینکه هیچ اطلاعی از اجرای طرح جدید عرضه نان در زنجان وجود ندارد، گفت: به نامه یا پاسخ اتحادیه صنف گفت: و پیام می دهد!

وی خاطرنشان کرد: درخواست جلسه ای با استاندار زنجان داشته ایم تا مشکلات صنف خود را با وی در میان بگذاریم اما متاسفانه نه پاسخی می دهد، نه تلفنی و نه پیامکی!

بیات گفت: در چنین شرایطی خودشان آمدند و طرح جدیدی را برای عرضه نان اعلام کردند که با موجی از تماس ها و هجمه ها مواجه خواهم شد. خب در این شرایط باید چیکار کنم؟!

در نتیجه شایعات، عرضه نان به روشی جدید که یارانه مستقیم به نان تعلق می گیرد، طرح بسیار خوبی است که از فساد، فروش مجدد و گران فروشی نان جلوگیری می کند و شهروندان نگران افزایش قیمت نان یا افزایش قیمت نان نباشند. سهمیه و آزادسازی قیمت نان وجود ندارد و نان مانند یارانه قبلی در اختیار مردم قرار می گیرد، اما نانوایانی که آرد را با نرخ یارانه خریداری می کردند، با اعمال این طرح، آرد را آزادانه و فقط یارانه خریدند. . آنها نانی را که می فروشند بر اساس تعداد نان های فروخته شده دریافت می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید