اجرای طرح یارانه نان از اتلاف منابع و قاچاق آرد جلوگیری می کند/ اصلاح اقتصاد کشور با حذف رانت محقق می شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهرداد رحمانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ وی با اشاره به اجرای طرح تحول اقتصادی در کشور گفت: در اقتصاد ایران سال هاست که دولت به کالاهای اساسی مانند نان، دارو و انرژی یارانه می دهد.

وی افزود: هدف دولت از پرداخت این یارانه ها افزایش رفاه اجتماعی است، اما ناکارآمدی های بسیاری نیز وجود دارد که بسیاری از منابع ملی را هدر می دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: سال هاست که دولت برای کمک به اقشار مختلف و حمایت از دهک های پایین اقتصادی به آرد یارانه ای انبوه می دهد، این در حالی است که به همه آردها برای پخت نان های سنتی یارانه پرداخت نمی شود و بخشی از این آرد برای نان استفاده می شود. تولید در صنعت و شیرینی سازی استفاده می شود.

وی افزود: در واقع سیاستمداران برای ارتقای رفاه اجتماعی اقشار کم درآمد، منابع کلانی را صرف یارانه آرد می کنند که بخش کوچکی از آن توسط گروه های هدف و بخش قابل توجهی از آن صرف خرید نان و نان صنعتی می شود. شیرینی «یا به صورت قاچاق از کشور خارج می شود که مصداق ناکارآمدی بزرگ است.

رحمانی گفت: کار خوبی که دولت فعلی انجام می دهد، سوق دادن یارانه ها به بخش نان است. با وجود اینکه این یارانه سال هاست پرداخت می شود اما هدفمند نبوده است.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: دولت تاکنون بخش عمده ای از منابع مالی خود را برای کمک و حمایت از اقشار کم درآمد و دهک های پایین هزینه کرده است. اگرچه این نوع اقدام درست نبود، اما این اصلاح سیاست باید در سال های گذشته انجام می شد که متأسفانه اینطور نبود.

رحمانی اذعان داشت: حسن دولت فعلی اصلاح و جهت دهی یارانه نان است تا یارانه فقط به نفع و مصرف خانوارها تعلق گیرد و از هدر رفت منابع جلوگیری شود. “


چرخه نامنظم آرد یارانه ای باعث گسترش اجاره بها شده بود


وی گفت: اجرای برنامه فعلی دولت هدفمندی یارانه آرد است و به معنای افزایش قیمت نان سنتی نیست. ماکارونی، شیرینی و بیسکویت، یا تولید نان های مرغوب و حجیم، اکنون توسط دولت متوقف شده و تنها توسط بخش نان سنتی یارانه پرداخت می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مزایای این طرح گفت: در گذشته برای تمامی کالاهایی که ماده اولیه آن آرد است یارانه به صورت دسته جمعی پرداخت می شد که باعث می شد بخشی از آرد برای تولید محصولات مصرف شود و آزادانه استراحت کند. با توجه به تفاوت قیمت آرد یارانه ای و آزاد در بازار، این انگیزه برای گیرندگان آرد ایجاد می کند که تمام آرد خود را صرف تولید کالا نکنند، بلکه بیشتر آن را آزادانه بفروشند تا از سود و سود بیشتر به دست آورند. فروش کالا

رحمانی افزود: در شرایط فعلی برخی از این افراد نسبت به مصوبه دولت معترض هستند، در حالی که اگر این طرح به درستی و با دقت در نان سنتی اجرا شود، عمدتاً به نفع خانواده هایی است که از مصرف نان سنتی می آیند. باعث آسیب نشه

وی گفت: اگرچه اجرای این سیاست باعث افزایش قیمت محصولات شرکت‌های تولید ماکارونی، نان‌های لذیذ و شیرینی‌ها می‌شود که در نگاه اول نگرانی‌هایی را نسبت به افزایش شدید قیمت این کالاها ایجاد کرد، اما انتظار داریم دولت می تواند بخشی از ثروت از دست رفته خود را با تخصیص مجدد بخشی از درآمدهای حاصل از کاهش یارانه آرد مصرفی صنایع غذایی به دهک های پایین جبران کند تا اجرای این سیاست در نهایت با حداقل آسیب به کمک های اجتماعی همراه باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته این اقدام باید از سال ها قبل انجام می شد چرا که اگر این اقدام زودتر انجام می شد علاوه بر جلوگیری از هدررفت منابع جامعه می توانست با افزایش کمتر قیمتی همراه باشد. محصولاتی که اصلی ترین آرد ورودی هستند، اگرچه طبیعتا هر اقدام و تصمیم اقتصادی برای سیاستمداران و جامعه منافع و هزینه دارد و اکنون منافع جمعی این اقدام بسیار بیشتر از عواقب آن است.

رحمانی افزود: اگر این تصمیم به درستی و درستی اجرا شود، فواید آن می تواند به مراتب بیشتر از آسیب ها و هزینه ها باشد.

آرد یارانه ای به نفع دلالان بود

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه در سال های گذشته یارانه آرد به صورت انبوه و به مقدار زیاد پرداخت می شد، بخشی از این یارانه به گروه های هدف که خانوارها هستند می رسید که بیشتر به جیب دلالان سیاست می رفت و صرفاً هدر دادن دولت بود. منابع و مزایای آن فقط برای دلالانی بود که آرد یارانه ای را به قیمت آزاد می فروختند و بیشتر آن به صورت قاچاق خارج می شد.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: در ماه های اخیر با توجه به اتفاقاتی که در دنیا رخ داده است به ویژه وقوع جنگ روسیه و اوکراین، انتظارات افزایش قیمت جهانی غلات وجود دارد، هرچند در دو ماه اخیر شاهد افزایش قیمت بوده ایم. در قیمت ها و ما در جهان انرژی بودیم.

رحمانی گفت: با توجه به اینکه روسیه و اوکراین از تولیدکنندگان عمده گندم و دانه های روغنی در جهان هستند و سهم قابل توجهی در تولید این محصولات دارند، پیش بینی می شود وقوع جنگ بین دو کشور بخشی از ظرفیت تولید آنها را از بین ببرد. این کشور باید به ویژه در اوکراین باشد تا این کشور نتواند به اندازه سال گذشته در برداشت فعلی تولید کند.

وی افزود: با این روند در واقع بخشی از عرضه جهانی غلات و دانه های روغنی کاهش می یابد که این امر باعث افزایش قیمت این محصولات در بازارهای جهانی می شود و از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت انرژی که به عنوان در نتیجه این «داده‌های مربوط به تولید محصولات کشاورزی از جمله غلات و دانه‌های روغنی نیز در سراسر جهان در حال افزایش است.

در این شرایط در سال 2022 فشاری برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی خواهیم داشت، بنابراین انتظار افزایش قیمت جهانی محصولات کشاورزی به ویژه غلات و دانه‌های روغنی، مسئولان اقتصادی کشور را بر آن داشته تا به این گزینه فکر کنند.» نقش کلیدی در مصرف غلات، شروع تصمیم برای تعدیل قیمت آرد سریعتر است.”

رحمانی گفت: شاید اگر شرایط کنونی پیش نمی آمد این تصمیم مدتی در آینده به تعویق می افتاد اما وقوع جنگ روسیه و اوکراین مسئولان اقتصادی را بر آن داشت تا چنین تصمیمی بگیرند و قیمت آرد و هدفمندی یارانه ها را اصلاح کنند. برای نان امسال.»

وی گفت: این طرح از ابتدای اردیبهشت در برخی شهرها از جمله زنجان به صورت آزمایشی اجرا شده و احتمالا از ابتدای تابستان در سراسر کشور اجرا می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در صورت دقت در اجرای این طرح می توان انتظار داشت یارانه نان های سنتی به دست همه خانوارها برسد و مصرف کنندگان نهایی شاهد افزایش قیمت نان های سنتی نباشند که باعث حفظ رفاه اجتماعی می شود. “




خانوارها نباید در جریان اصلاحات اقتصادی کشور آسیب ببینند

رحمانی ادامه داد: همچنین با حذف یارانه در بخش آرد صنعتی اعم از قنادی، نان‌سازهای لوکس و شرکت‌های تولید بیسکویت و ماکارونی، این شرکت‌ها به طور طبیعی آرد مورد نیاز خود را به صورت رایگان عرضه کرده و محصولات خود را به مشتریان اعلام می‌کنند. با افزایش قیمت روز از محل خرید این محصولات مواجه شده و بخشی از رفاه مصرف کنندگان کاهش می یابد که یکی از هزینه های اتخاذ سیاست حذف یارانه آرد صنعتی است.

وی افزود: همانطور که گفته شد، دولت می تواند کاهش رفاه اجتماعی ناشی از آزادسازی قیمت آرد در صنایع غذایی را جبران کند. شناسایی دهک هایی که از کالاهایی مانند ماکارونی که عمدتا دهک های پایین هستند استفاده می کنند و بخشی از منابع مالی را با اجرای این سیاست در قالب پرداخت نقدی به خانواده های کم درآمد پس انداز می کنند تا رفاه از دست رفته آنها تا حد زیادی جبران شود.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: این روش بخشی از رفاه اجتماعی از دست رفته ناشی از گرانی نان صنعتی را جبران می کند و از قاچاق گندم و آرد در کشور جلوگیری می کند. همچنین اجاره بها که با فروش آرد به برخی از مالکان و دلالان یارانه داده شده بود، لغو و فرصت اجاره بهای این افراد از این محل از بین می رود.

رحمانی اذعان داشت: در مجموع اجرای این طرح از نظر اقتصادی یک سیاست سالم است. مشروط بر اینکه در اجرای آن دقت لازم و کافی بعمل آید تا از رفاه مصرف کنندگان نان های سنتی نسبت به وضعیت قبل از اجرای این سیاست کاسته نشود.

وی در پایان گفت: با اجرای این سیاست، سیاستمداران می توانند بخشی از منابع مالی را که پیش از این صرف یارانه آرد تولیدکنندگان نان صنعتی و توزیع مجدد بخشی از این یارانه بین اقشار کم درآمد می شد، حفظ کنند و در عین حال رفاه مردم را حفظ کنند. این گروه ها در سطح قبلی هستند.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید