هوشمند ساختن نان؛ یک طرح خوب که نباید با اجرای ضعیف اشتباه گرفته شود / الزامات برای بهره وری بیشتر از هوشمندی سیستم آرد و نان


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882771

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان تیرماه طرح ملی موفق مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان در سراسر کشور اجرایی می‌شود که در صورت توجه به برخی نکات این طرح خوب، عملکرد بهتر و کارآمدتری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; بررسی ها نشان می دهد این روزها و پس از اصلاحات اقتصادی دولت سیزدهم در راستای مدیریت هوشمندتر آرد و نان در کشور، در حال حاضر پنج وزارتخانه جهاد کشاورزی، صلح، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت اقتصاد و امور مالی در این طرح دخیل است.

این در حالی است که اجرای این طرح در مرحله نهایی خود قرار دارد و محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته اعلام کرد که در راستای تکمیل توزیع نان با دستگاه های کارتخوان هوشمند، 83 هزار دستگاه از این نوع خوان. کارت های مورد نیاز است که تاکنون بیش از 68000 دستگاه در نانوایی های سراسر کشور نصب و راه اندازی شده است و پیش بینی می شود حداکثر تا یک ماه آینده این طرح در سراسر کشور اجرا شود. جولای.


وکیوم وجود متولی واحد در اجرای طرح هوشمند سامانه توزیع آرد و نان

نکته ای که در این میان به چشم می خورد این است که برای اجرای بهتر طرح و در راستای شفاف سازی و پاسخگویی موثرتر، نیاز به متولی است که طرح را بر عهده داشته باشد تا این طرح که به نظر می رسد با وجود مشکلات و عدم قطعیت های موجود تاکنون موفق بوده است. در آینده نیز باید با اطلاع رسانی دقیق و به صورت شفاف به کار خود ادامه دهد تا آثار آن بر اقتصاد نمایان شود.

گزارش هوشمند و حذف نانوایی های تقلبی از جمله دستاوردهای این طرح است

محسن زومیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران در گفت‌وگو با تشریح آخرین وضعیت اجرای این طرح گفت: نانوایان سراسر کشور به زودی به دستگاه‌های کارتخوان هوشمند توزیع نان مجهز می‌شوند. نتایج مثبت اجرای طرح نان هوشمند یا توزیع کارت نان نانوایی های واقعی و حذف نانوایی های تقلبی.

وی افزود: با اجرای این طرح پیش بینی می شود به مرور زمان نانوایی های تقلبی حذف شوند و با افزایش رقابت و کیفیت، ضایعات نان نیز کاهش یابد و توزیع خارج از شبکه آرد و قاچاق آن به خارج از کشور نیز کاهش یابد.

وی همچنین از امکان گزارش دهی از حوزه تولید و عرضه نان با اجرای طرح هوشمند نان خبر داد و گفت: با نصب دستگاه های هوشمند امکان گزارش توزیع آرد، تولید و عرضه نان در سراسر کشور فراهم می شود. کشور در هر لحظه و بر اساس داده ها برنامه ریزی مناسب تری در این زمینه انجام دهد.

یکی دیگر از مزایای این طرح نبود سخت افزار جدید بانکی است چرا که 90 درصد از 82 هزار شعبه نانوایی کشور مجهز به دستگاه کارتخوان هستند و با تغییرات نرم افزاری نیازی به ایجاد سخت افزار جدید نیست. تا چند روز دیگه این مشکل حل میشه

22f7aada 8ef7 44a2 81e6 3edaf56dce90 خبر خاکستری

تامین یک کیلو نان گامی مثبت برای تضمین عدالت در تامین و تثبیت امنیت غذایی است

کارشناسان این حوزه معتقدند دولت باید در نظر داشته باشد که توزیع یارانه باید بر اساس یک کیلوگرم نان باشد، زیرا با این نوع توزیع، اگر بازار جهانی دچار نوسانات قیمتی شود، یارانه داده شده تغییر نخواهد کرد و امنیت غذایی ایجاد خواهد شد. مردم در معرض خطر قرار نخواهند گرفت.

البته نقش رسانه ها در این امر جایگاه ویژه ای دارد و باید ابعاد مختلف این طرح برای اقناع افکار عمومی و اجرای صحیح آن تبیین شود و اطلاعات و توضیحات به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد. که اعتماد مردم به اجرای این طرح به اثربخشی آن کمک می کند.

استفاده از آرد غلات کامل؛ در کنار طرح هوشمند، این گامی برای کاهش هزینه های بهداشت و درمان کشور است

یکی از نکاتی که در اینجا مجددا مطرح می شود استفاده از آرد سبوس دار است که به گفته کارشناسان بهداشت و سلامت تاثیر بسزایی در این زمینه خواهد داشت و جامعه را به سلامت می رساند با در نظر گرفتن اینکه با استفاده از این مدل هزینه های سیستم را به همراه خواهد داشت. این امر باعث کاهش سلامت کشور شد.

به گزارش را دانا؛ مناسب است برای اثربخشی بهتر این طرح، مدیران اجرایی تدابیر ویژه ای را برای نظارت بر این طرح اتخاذ کنند تا این طرح خوب با عملکرد ضعیف مواجه نشود و به اهداف خود نائل شود، خریدار بهانه های مختلفی می کند که این مقدار نان در دسترس نیست. ، خمیر کم است، به نفرات بعدی نمی رسد و غیره، پول نقد به مشتری برمی گردانند تا با وجود عرضه کمتر، تعداد فروش نان را افزایش دهند و یارانه بیشتری از دولت بگیرند یا با نظارت بیشتر بر صنایع، از افزایش آن جلوگیری کنند. در قیمت محصولات قنادی، بیسکویت ساز، دامپرور، کارخانه های شیر و کارخانه های آرد، تا دوباره به توده مردم فشار نیاورند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید