مبانی دانش کلید بهره وری، صنایع و معادن / تمامی مراحل استخراج، زیر ذره بین سیستم نظارت و کنترل هوشمند


زمان: 09:41
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837674

در مصاحبه با یک مدیر پروژه دانش بنیان؛

معاون اجرایی یکی از مراکز کنترل معادن کشور با برشمردن مزایای سیستم نظارت و کنترل که توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی طراحی و اجرا شده است، گفت: استفاده از این سامانه خطرات استخراج را کمتر از یک درصد کاهش و افزایش می دهد. بهره وری در صنعت معدن بیش از 30 درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته مقام معظم رهبری راه توسعه جدید از طریق شرکت های مبتنی بر دانش و حمایت از این جوانان است که از حمایت کمی و کیفی برخوردار هستند.

در این راستا شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با اعتماد به جوانان پرتلاش و با انگیزه دانشگاه صنعتی یزد، مشکلات موجود در حوزه معدن و تولید و تبدیل محصول اولیه را به شمش فولادی ارتقاء بخشید و با حمایت عملی آنها در نهایت به نتیجه مطلوب رسید. نتیجه حاصل شد و با کمک سیستم کنترل مرکزی توسعه یافته و پیاده سازی شده توسط آنها با سرمایه و حمایت این صنعت، خطرات موجود در فعالیت معدنی به کمتر از یک درصد کاهش یافت و راندمان تولید بیش از 30 درصد افزایش یافت. .

امید حمیدها معاون اجرایی مرکز مدیریت معدن چادرملو در گفت و گو با خبرنگار راه دانا؛ وی در حاشیه بازدید از مسیر پیشرفت که به همت وزارت صمت برگزار شد، در خصوص طراحی و اجرای این مجموعه توسط شرکت دانش بنیان بیستون کویر یزد برای سامانه دیسپاچ معدن گفت: اجرا و محقق شد. بدون کما

مبانی دانش کلید بهره وری، صنایع و معادن است

وی با اشاره به مزیت اصلی سامانه دیسپچ گفت: اجرای این سامانه نظارت و کنترل در معادن موجب افزایش بهره وری، بهینه سازی عملیات و افزایش تولید و همچنین کاهش خطرات کار در معدن می شود.


حمیدها گفت: این سامانه توسط کارشناسان مختلف با تخصص نرم افزار و برنامه نویسی و سخت افزار کاربردی و تخصصی در خودروهای معدنی توسط مهندسان مکانیک، برق و الکترونیک نگهداری می شود و نیازسنجی معادن توسط کارشناسان راه طبقه بندی و معرفی می شود تا طراحان بتوانند برای بهترین نتیجه برنامه ریزی کنید. ”به این ساختار هوشمند دست یابید.

وی ادامه داد: با استفاده از این مکانیزم کنترل و نظارت بر عملیات معدنی به همراه کنترل فنی تجهیزات و ماشین آلات برای بهینه سازی عملیات حمل و نقل و … به صورت هوشمند انجام می شود.

کلیه مراحل کار در معدن زیر ذره بین یک سیستم نظارت و کنترل هوشمند

وی در تشریح مبانی طراحی سامانه دیسپاچینگ گفت: این سامانه بر اساس یک شبکه بی سیم طراحی شده است که قابلیت اتصال و نمایش تجهیزات به صورت آنلاین را فراهم می کند و اصول این سامانه هوشمند مبتنی بر پردازش و پردازش اطلاعات است. تجزیه و تحلیل در مرحله اول کلیه عملکردها اعم از دفن زباله و محل قرارگیری سنگ شکن ها بر روی نقشه معدن پیاده سازی می شود تا در مرحله بعد خودروهای معدنی با برندهای مختلف بسته به نوع عملکرد در مدل های مختلف تعریف شوند. .

وی توضیح داد: در مرحله بعد، کاربران نرم افزاری و سخت افزاری هر کدام با حساب کاربری خود وارد شبکه می شوند تا هر راننده با کد شخصی خود وارد شبکه شود تا تمامی عملکرد نام آن شخص را از لحظه ورود به سیستم کنترل و ضبط کند. و ساعت کار دقیق.کیلومترهای طی شده،میزان بار،میزان مصرف سوخت و… مشخص می شود. و بر این اساس کار کارکنان و رانندگان محاسبه می شود.

225cd3bd 5abe 48ca b3cc 2fd99fc93876 خبر خاکستری

از انواع روش‌های نظارت محلی و بی‌سیم برای تکمیل مرکز داده استفاده کنید

وی گفت: این سیستم از روش های نظارتی مختلفی برای تجزیه و تحلیل بهره وری و کنترل استفاده می کند و هر لحظه هر فعالیت در معدن به صورت هوشمند رصد می شود و کل معدن توسط رادارهای آنلاین به صورت شبانه روزی اسکن می شود تا حتی میلی متر در هر جزء معدن تغییر کند. جلوگیری از حوادث در این نقطه خاص توسط استحکامات.

وی تصریح کرد: این اتاق فرمان است که فرمان می دهد چه خودرویی را چقدر و با چه کیفیتی از کجا و با چه سرعتی و از چه جهتی به کدام قسمت تحویل دهد و همه این کارها به صورت نقطه ای و اتوماتیک انجام می شود، پس از خودداری کنید. انجام خطاهای آلارم و همه اینها باعث می شود که هر کامیون در کوتاه ترین زمان انتظار برای دستیابی به حداکثر بازده و بهینه سازی در نهایت تولید را افزایش دهد.

با سیستم اتوماسیون در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید

وی گفت: اجرای این طرح باعث جمع‌آوری گزارش‌های دستی و کاغذی و رفع تأخیرها می‌شود، زیرا همه چیز به صورت خودکار در یک لحظه اتفاق می‌افتد، زیرا هر واحد اعم از تعمیرگاه، دفتر فنی و واحد تولیدی، اطلاعات لازم را از هر یک از واحدها دریافت می‌کند. این داده ها به صورت جداگانه آنها هم برای کاهش مصرف سوخت و هم برای کاهش هزینه ها با جلوگیری از تصادفات استفاده می شوند. ضمناً عملیات و هزینه های اطفای حریق به دقت رصد و کنترل می شود تا این فرآیند حساس با کمترین خطا انجام شود.

این سیستم همچنین توانایی نمایش گزارش های تولید، گزارش عملیات تجهیزات و تعیین سطوح دسترسی برای کاربران استخراج را دارد که توسط مدیریت تشویق می شود تا هر ماه سه کارمند کارآمد تر را انجام دهند.

02b58ec4 a2f0 48c9 a15b ff13f04a3f34 خبر خاکستری

مقایسه مزایای سیستم کنترل و نظارت داخلی با نمونه های خارجی

حمیدخواه در پاسخ به این سوال که یک سیستم کنترل هوشمند ویژه معدن برای مدل بومی سازی آن نسبت به واردات نمونه خارجی این سامانه چقدر مقرون به صرفه است، گفت: در سال 1394 نمونه خارجی این سامانه در معدن دیگری شروع به کار کرد که هزینه آن تمام شد. بیش از مدل بومی سه برابر شد که پس از تعمیر و نگهداری این سیستم لغو شد و عملا کارایی خود را از دست داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سیستم نسبت به نمونه های خارجی مقرون به صرفه تر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید