اجرای طرح هوشمند یارانه آرد و نان در استان قزوین/ آیا نان مرغوب به سر سفره های مردم می رسد؟


ساعت: 11:02
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906695

اجرای طرح هوشمند یارانه نان و آرد به منظور ساماندهی عرضه آرد و نان و جلوگیری از قاچاق آرد در کشور و استان قزوین اجرا می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح قزوین; اجرای طرح نان هوشمند از مدت ها قبل در استان قزوین و همچنین سایر استان ها آغاز شد و امروزه با تجهیز نانوایی ها به دستگاه کارتخوان، نان از طریق کارت به فروش می رسد.

در این طرح نان بدون نشانه گذاری و فقط به صورت کارتی پرداخت می شود و براساس این طرح نانوایان بر اساس میزان فروش نان از دولت یارانه آرد دریافت می کنند. در واقع نانوایی ها آرد را با قیمت آزاد عرضه می کنند و در مقابل فروش تعداد معینی نان، یارانه آرد دریافت می کنند و دولت مابه التفاوت را به حساب نانوایان واریز می کند.

جلوگیری از قاچاق و فروش آزاد آرد یارانه ای را می توان یکی از اهداف اجرای طرح عنوان کرد که انتظار می رود کیفیت نان در رقابت نانوایی ها دستخوش تغییراتی شده و روند ارتقای کیفیت را شاهد باشیم. از نان

مشاهدات میدانی نشان می دهد که اکثر فعالان صنفی خبازی نانوایی های خود را به دستگاه کارتخوان مجهز کرده اند و به شرط انجام معامله روی کارتخوان، نان را به مشتریان تحویل می دهند. اگرچه اجرای طرح هوشمند یارانه نان و آرد گامی موثر در برخورد با سودجویان و متخلفان است، اما مردم گلایه هایی نیز دارند که توجه متولیان امر را می طلبد.

برخی از شهروندان گلایه دارند که در این طرح مجبور به خرید مقدار مشخصی نان هستند و امکان خرید نان زیاد وجود ندارد، بنابراین در صورت تمایل به خرید مقدار قابل توجهی نان باید دوباره در صف خرید منتظر بمانند. و معامله دیگری انجام دهید.

کیفیت نان یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که برخی نانوایان به آن پایبند هستند و برخی همچنان نان بی کیفیت را به مردم می دهند، برخی از این شهروندان می گویند اگرچه طرح هوشمندسازی نان آغاز شده است اما کیفیت نان تفاوتی با آن نداشته است. گذشته و مقدار مقدار قابل توجهی از نانی که می خرند هدر می رود.

برای بررسی سازوکار هوشمندسازی نان به سراغ تعدادی از استانداران استان قزوین که متولیان اصلی اجرای طرح هوشمندسازی و نظارت بر اجرای آن در شهر هستند، رفتیم.

عباس کاظمی در گفت و گو با صبح قزوین; وی بیان کرد: با توجه به اینکه توزیع سهمیه آرد به نانوایی ها در سال های اخیر به تدریج دچار اختلال و بعضاً آلوده به رانت شده است، سعی شده این مشکل بر سر راه اصلاح قرار گیرد و به طور جدی عملیات را آغاز کنیم.




فعالیت بیش از 700 نانوایی در شهر قزوین

استاندار قزوین تصریح کرد: با کاهش سهمیه آرد در برخی نانوایی ها و خنثی شدن پروانه ها، مجوزهای جدید باید جای خود را بگیرد که این امر مستلزم مشارکت مسئولان سازمان صمت و اتحادیه نانوایان در این حوزه است.

وی بیان کرد: اگرچه در گذشته اقدامات مختلفی برای مقابله با بی نظمی ها در حوزه نان انجام شده است، اما با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان، فعالیت های مرتبط با ساماندهی و نظارت بیشتر پیگیری می شود.

به گفته وی، بیش از 742 نانوایی در شهر قزوین وجود دارد که نتایج عملکرد سامانه نانینو هر هفته در اختیار استانداری قزوین قرار می گیرد و از ابتدای راه اندازی این سامانه در استان تا به امروز جلسات مختلفی برگزار شده است. برگزار شده و مناسب برای هر نوع گرفته شده نقض تصمیمات است.

محمد ادیب رامندی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین با بیان اینکه در 6 ماهه امسال یک هزار و 750 بازرسی انجام و 228 فقره پرونده کیفری تشکیل شده است، گفت:

وی می افزاید: در بازرسی های انجام شده دو مورد آرد قاچاق در یک مرکز تولید نشاسته و دامپروری کشف شد. دو هزار و 531 گونی آرد در کارخانه تولید نشاسته کشف و صاحب آن به دادسرا معرفی شد و آرد در نانوایی های سطح شهر توزیع شد.

39e18abe 3aea 4614 a47a 7bead8be6a9f خبر خاکستری


توزیع 12000 کیسه آرد خام سهمیه ای یکساله در بوئن زهرا

فرماندار بوئین زهرا می گوید: همچنین در سه ماهه نخست امسال سه مانور کشوری و 170 مورد گشت مشترک انجام شد که سه پرونده به دادگاه راه یافت و 6 پرونده نیز به صورت شبانه روزی پلمب شد.

ادیب رامندی بیان کرد: با اجرای طرح هوشمند یارانه آرد و نان، 51 تراکنش بالای 3 میلیون، 797 تراکنش زیر 400 هزار تومان، 229 ثبت نام در یک کارت و انتقال 210 کیسه سهمیه آرد در سامانه نانونو انجام شده است. .

وی با بیان اینکه 130 روستا در شهرستان بوئین زهرا وجود دارد که نان خود را از این شهرستان دریافت می کنند، اذعان داشت: سهم آرد در این شهرستان تقریباً 12 هزار کیسه (1000 کیسه در ماه) در سال است و با توجه به اینکه گاهی آرد به دست می آید. در دسترس است به دهقان داده نمی شود و معمولاً به افرادی می رسد که نان تولید نمی کنند این موضوع نیاز به پیگیری دارد.

فرماندار بوئین زهرا با اشاره به اهمیت تامین نان برای جمعیت این شهرستان ادامه می دهد: با توجه به اینکه اقشار مختلف جامعه در شهرستان زندگی کرده اند و در حال حاضر دو هزار و 500 دانشجوی فنی و مهندسی به صورت آزاد به این شهرستان سفر می کنند، تامین روزانه نان تامین می شود. است مصرف موضوع مهمی است.

ادیب رامندی می گوید: از دیگر مشکلات حوزه نان در این شهرستان وزن کم نان است و پیشنهاد می کنیم نان را کیلویی بفروشند چرا که گاهی در نانوایی ها به جای 16 گرم نان 90 گرمی می بینیم.

وی در خاتمه یادآور می شود: بررسی کیفیت نان یکی از مولفه های مهمی است که باید به آن پرداخته شود و ارائه آموزش های لازم به نانوایان می تواند در این زمینه موثر باشد زیرا امروزه بر خلاف گذشته تبدیل آرد به خمیر و … تخمیر در بین نانوایان رخ نداد.


تخلف نانوایان در آبیک به صفر رسید

حامد فتوحی در گفتگو با صبح قزوین; وی با اذعان به اینکه کارگروه آرد و نان هر دو هفته یکبار در شهرستان آبیک برگزار می شود، تصریح کرد: تعداد تخلفات در این شهرستان به صفر رسیده و از ابتدای سال جاری تاکنون 20 متخلف نانوایی جریمه و 400 گونی نیز جریمه شده اند. آرد جابجا شده است .

فرماندار آبیک بیان می کند: به طور معمول ماهانه 200 مورد بازرسی در سطح نانوایی و نصب دستگاه های کارت خوان هوشمند در سطح شهرستان انجام می شود.

اسدالله حمزه ای بیان کرد: با اجرای طرح هوشمند یارانه آرد و نان در شهرستان تاکستان و بر اساس سامانه «نانینو» معاملات بیش از سه میلیون تومان در شهرستان شامل 28 مورد، معاملات زیر 400 هزار تومان شامل 818 مورد و تراکنش های یک کارت شامل 360 عدد.

امکان استفاده از نقشه خوان برای برخی از لایه ها وجود ندارد

وی ادامه می دهد: مهمترین دلیل فروش بیش از سه میلیون تومان کوتاه فروشی و تحویل آرد خارج از شبکه، معاملات زیر 400 هزار تومان، عدم استفاده از دستگاه کارتخوان در روستاها به دلیل سن بالای روستاییان و یا اتباع خارجی که نمی توانند. هیچ کارتی استفاده نشده بود

ناظر شهرستان تاکستان می گوید: در 6 ماهه نخست امسال 18 هزار و 18 پرونده بازرسی و 104 پرونده در سطح شهرستان تشکیل شده که بیشتر موارد کم فروشی، گران فروشی و عرضه خارج از شبکه بوده است.

حمزه ای ادامه داد: 381 فقره گزارش مردمی در سامانه مردمی 124 ثبت شد که از این تعداد 320 مورد بررسی و کذب بودن آن و 61 مورد نیز منجر به تشکیل پرونده و صدور رای شد.

وی اذعان داشت: مجموع بازرسی های انجام شده در سایر صنوف شامل 10 هزار و 185 پرونده است که از این تعداد 201 پرونده باز شده است. بیشترین موارد مربوط به تخم مرغ، مرغ، ماهی و خشکبار بوده و 18 واحد صنفی در این راستا پلمپ شده که 9 مورد آن مربوط به نان است.

این مسئول توضیح می دهد: نارضایتی مردم زمانی می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود که دولت سهمیه آرد را کاهش دهد و با این روند ساعت پخت نانوایی ها تغییر کند.

حمزه ای می گوید: مبنای اعطای سهمیه بر اساس سرشماری سال 95 است اما در سال های اخیر شاهد افزایش جمعیت و حضور کارگران استان های شرقی و شهروندان بوده ایم و در تابستان پنج هزار کارگر در تاکستان حضور داشتند. شهر و این شرایط باعث ازدحام مردم در نانوایی ها شد. البته بعد از نیمه مهرماه و پایان فصل برداشت، شاهد کاهش صف در نانوایی ها هستیم.

وی در توضیح نحوه برخورد با نانوایی ها می گوید: در برخورد با نانوایی ها سعی کردیم تعداد کمتری نانوایی را پلمب کنیم، زیرا باعث کاهش ازدحام در نانوایی ها شد.

ba695084 9d89 4adc a67b e8348c20b64b خبر خاکستری

تقاضای نان در شهر صنعتی البرز بالاست

مصطفی غفوری بیان می کند: غلظت نانوایی های شهرستان البرز زیاد است و یکی از دلایل اصلی آن مهاجر بودن ساکنان این شهر است، البته جمعیت نانوایی ها در برخی مناطق مانند محمدیه، نصرت آباد و الوند رو به افزایش است.

فرماندار شهرستان البرز در پایان یادآور می شود: با توجه به استفاده از سامانه نانینو در شهرستان البرز، 20 تخلف سامانه ای به ثبت رسید و بر اساس صحبت های انجام شده با نانوایان، مقرر شد که بازگردانده شوند. 15 درصد سپرده دولت به خزانه.

محمد ایزدی; مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ با خرید گندم داخلی اقداماتی برای ارتقای کیفیت تولید نان انجام شده است، وی می گوید: امسال تلاش کردیم تا حد امکان گندم در استان خریداری شود و مصوباتی برای الحاق این بخش داشتیم که اجرایی شد و موفق شدیم. خرید 163 هزار تن گندم در استان علیرغم پیش بینی انجام شده. خرید بیش از 178 هزار تن.

وی می افزاید: تمام گندم های استان اعم از ضعیف و دیم را در سال جاری خریداری کرده ایم و برای این منظور گندم دیم و تر را جدا کرده و مقداری از گندم های ضعیف تر را به استان های دیگر ارسال کرده ایم تا با هم ادغام شوند. گندم خارجی و قصد داریم 25000 تن را حمل کنیم البته اولویت ما حمل گندم ضعیفتر بود.


کنترل فرآیند تولید آرد

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان قزوین تصریح کرد: تهران در زمینه واردات گندم باکیفیت معتقد است اگر گندم آبی در قزوین داشته باشیم دیگر نیازی به گندم وارداتی نداریم اما با رایزنی های انجام شده 900 تن گندم خارجی گندم، گندم وارد حومه شهر شد و با گندم ترکیب شد. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مجوز واردات گندم از گلستان و واردات 1000 تن گندم از خوزستان به استان داده شد.

یزدی می گوید: در حال حاضر مجوز واردات چهار هزار تن گندم به قزوین گرفته شده و بر اساس آخرین آمار هزار تن از این محصول مصرف شده است.

وی ادامه می دهد: نانوایان در سراسر کشور به دنبال آرد با کیفیت هستند اما از دو سال گذشته از گندم 70 درصد خارجی و فقط 30 درصد داخلی آرد تهیه می شد که نباید این اتفاق می افتاد.

ایزدی در پایان یادآور می شود: فرآیند تولید آرد باید کنترل شود و کارخانه ها برای تولید آرد باکیفیت تلاش کنند و اداره استاندارد نیز در بررسی کیفیت آرد تولیدی در کارخانه ها دخالت داشته باشد زیرا استاندارد کیفی آرد است. اجباری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید