دولت آمریکا به دنبال حمایت سازمان ملل متحد از طرح پیشنهادی بایدن برای آتش‌بس در غزه است

ایالات متحده پیش نویس یک صفحه ای از قطعنامه پیشنهادی خود را در این زمینه به شورای امنیت متشکل از 15 عضو دائم و غیر دائم ارائه کرد. این قطعنامه به حداقل 9 رای موافق و بدون حق وتو از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه که 5 عضو دائمی این شورا هستند، نیاز دارد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «امروز (دوشنبه به وقت محلی) ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را منتشر کرد که بر اساس برنامه فعلی (بایدن) است. پایان دادن به جنگ در نوار غزه از طریق آتش بس و تبادل گروگان.

وی افزود: بسیاری از رهبران و دولت‌ها از جمله در منطقه این طرح را تایید کرده‌اند و از شورای امنیت می‌خواهیم که با آنها در خواست اجرای این توافقنامه همراهی کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از اعضای شورای امنیت خواست تا این قطعنامه را تصویب کنند. وی گفت: باید در حمایت از این طرح شهرک سازی هم عقیده باشیم.

بر اساس این گزارش، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا از جنبش حماس می خواهد که طرح شهرک سازی (پیشنهادی بایدن) را بپذیرد و شرایط آن را به طور کامل، بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کند. این پروژه همچنین بر اهمیت پایبندی طرفین به مفاد توافق پس از حصول به منظور دستیابی به توقف دائمی خصومت ها تأکید می کند.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا یک هفته پس از آن منتشر شد که الجزایر پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را ارائه کرد که در آن خواستار آتش بس در نوار غزه و آزادی تمامی اسرا شد و به رژیم اسرائیل دستور داد تا حملات خود را علیه شهر رفح در جنوب غزه افزایش دهد.

رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه (11 ژوئن) گفت: رژیم صهیونیستی پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش بس و تبادل اسرا ارائه کرد و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

بر اساس این طرح که بایدن اعلام کرد، ابتدا آتش‌بس 6 هفته‌ای برقرار می‌شود که در آن جنبش حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ مذاکره می‌کنند. اما اگر مذاکرات بیش از 6 هفته ادامه یابد، آتش بس موقت تا حصول توافق نهایی برای پایان جنگ تمدید خواهد شد.

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که مرحله اول این طرح سه مرحله ای رژیم صهیونیستی که به ادعای وی به جنبش حماس واگذار شده است شامل آتش بس کامل، خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از مناطق پرجمعیت نوار غزه، آزادی تعدادی از اسرا و بازگرداندن اجساد برخی از اسرا، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه های خود در نوار غزه و افزایش کمک های بشردوستانه.

همچنین مرحله دوم این طرح شامل توقف نهایی درگیری ها، همکاری برای آزادی اسرای باقی مانده و خروج نظامیان صهیونیست از نوار غزه است.

این طرح در مرحله سوم نیز شامل طرح اساسی بازسازی نوار غزه و تحویل اجساد زندانیان به خانواده هایشان است.

سامی ابوزهاری، یکی از رهبران ارشد حماس روز یکشنبه درباره پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس و تبادل اسرا در غزه گفت: تفاوت زیادی بین اظهارات آمریکا و اقدامات رژیم اسرائیل وجود دارد و هر توافقی باید مطابق با شرایط باشد. از مقاومت فلسطین

ابوزهری تصریح کرد: بین آنچه اسرائیل انجام می دهد و آمریکایی ها تفاوت زیادی وجود دارد. حماس با آنچه در سخنرانی اخیر رئیس جمهور آمریکا گفته شد موافق است و این رژیم اشغالگر است که آن را رد می کند.

وی گفت: ما خطوط کلی سخنرانی بایدن را جدی می گیریم. اظهارات بایدن شامل توقف جنگ، عقب نشینی از نوار غزه و بازسازی آن بود و اینها از نکات اصلی موضع ما (دستیابی به آتش بس و تبادل اسرا) است.

ابوزهاری با اشاره به ممانعت رژیم صهیونیستی از طرح های پیشنهادی برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه گفت: مقامات رژیم اشغالگر با تشدید بیشتر تنش ها به همه طرح های پیشنهادی پاسخ می دهند.

وی تاکید کرد: خواسته های ما برای توقف جنگ، خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه و بازگرداندن آن ثابت است و قابل چشم پوشی یا رها نیست.

این مقام حماس همچنین تاکید کرد: نمی توان به توافقی دست یافت که شرایط مقاومت فلسطین را نداشته باشد.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که هفت ماه از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه بدون هیچ نتیجه و دستاوردی می گذرد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم بر ادامه جنگ برای حفظ حیات سیاسی خود تاکید دارد. تاکنون بیش از 36000 فلسطینی کشته و بیش از 82000 نفر دیگر زخمی شده اند.

رژیم اسرائیل بدون توجه به هر دستاوردی در آینده در آن جنگ شکست خورد و حتی پس از هفت ماه نتوانست گروه های مقاومت را در منطقه کوچکی که سال ها در محاصره بود تسلیم کند و از حمایت افکار عمومی جهان برخوردار شود. جنایات آشکار در غزه را از دست داده است.

پس از گذشت حدود هشت ماه از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه بدون هیچ نتیجه و دستاوردی، این رژیم هر روز بیشتر در بحران های داخلی و خارجی خود فرو می رود.