سرگیجه در آرایش سیاسی مجلس دوازدهم

سرگیجه در آرایش سیاسی مجلس دوازدهم

ارزو بخشنده: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس با اعلام نتایج روز شنبه (دیروز) به اوج رسید و وضعیت ۲۹۰ کرسی مشخص شد. پس از رد صلاحیت های گسترده دو انتخابات اخیر و ادامه روند یکسان سازی، به نظر می رسد موضوع انتخابات در ایران وارد مرحله جدیدی شده و در چند روز آینده باید منتظر تصمیم گیری مسئولان در این باره بود. هنوز مشخص نیست که آیا حضور حداقلی رای دهندگان انتخابی از جانب حزب حاکم بوده است یا اینکه نیروهای پیرامونی نیاز به برگزاری انتخابات بدون رقابت اما کم کلید را دیکته کرده اند.

اصرار برای حضور حداکثری و حماسه خواندن 8 درصد مشارکت در تهران از سوی وزارت کشور این ذهنیت را به این یقین نزدیک می کند که انتخابات فشرده و حداقلی طرفدارانی دارد که شاید در فضای سیاسی امروز به دنبال تثبیت قدرت باشند. انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی در 11 اسفند 1402 و 21 اردیبهشت 1403 با تقسیم 245 کرسی در مرحله اول و 45 کرسی باقی مانده در مرحله دوم برگزار شد. بر اساس داده های وزارت کشور، انتخابات رکورد حداقل مشارکت را با 41 درصد شکست.

ما از مشارکت حداقلی استقبال می کنیم؟!

«احمدحیدی» وزیر کشور در شبکه اجتماعی ایکس در خصوص برگزاری دومین مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم نوشت: مرحله دوم انتخابات به پایان رسید. خدا را شکر مردم حماسه آفریدند. با تشکر از همه مردم شریف مجدداً از تمامی همکارانم از وزارت کشور، نهادهای امنیتی و انتظامی، شورای نگهبان و ناظران عمومی تشکر می کنم.» احمد وحیدی نیز در نشست خبری پس از پایان مرحله دوم انتخابات دوازدهم اظهار داشت: دوره شورای اسلامی با بیان اینکه کار نیمه تمام انتخابات شورای اسلامی به پایان رسیده است و این انتخابات نقطه بسیار درخشانی در تاریخ جمهوری اسلامی برای تحکیم مردم سالاری دینی در انقلاب اسلامی است. البته آن را به گونه ای تفسیر کردند که اکنون شاهد دوران جدیدی از آن هستیم.

این صحبت های وحیدی واکنش هایی مبنی بر مشارکت کم مردم در دوره دوم را به دنبال داشت. وی در این نشست خبری توضیح داد: همیشه در دور دوم انتخابات عادی بوده که میزان مشارکت کاهش یافته است، اما در این مرحله مشارکت بیشتر – حدود 6 درصد – نسبت به مرحله دوم دور قبل است. و تقریباً دو برابر شده است.” “”

آیا سطح مشارکت مطلوب بود؟

اما استقبال خارج از دولت از انتخابات دیدگاهی کاملاً مخالف را نشان می دهد. چیزی شبیه وضعیت اقتصادی و تحلیل های کارشناسان و کارشناسان بر خلاف تعاریف و برداشت های دولتی از آمار. حسام الدین آشنا مشاور سابق حسن روحانی در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به اظهارات وزیر کشور نوشت: اگر این میزان مشارکت را حماسه بنامیم، خود و دولت را از درک ضرورت محروم کرده ایم. آسیب شناسی وضعیت کنونی.» سؤالی که تحلیل های بسیاری قبل و بعد از انتخابات اسفند گذشته به این نتیجه رسید که اراده ای برای کاهش مشارکت و ادامه تصرف قدرت توسط جریان خاصی وجود دارد که می خواهد تجارت خود را گسترش دهد. نفوذ حتی به قیمت تخریب چهره دموکراسی.

«محمد جواد آذری جهرمی» وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به توئیت احمد وحیدی وزیر کشور مبنی بر حضور حماسه و حضور پرشور مردم در انتخابات نوشت. . خداوند همه کسانی را که در برگزاری انتخابات شرکت می کنند حفظ کند.

بازدم انتخابات پس از نشستن در کرسی نمایندگی

اما صرف نظر از نتایج اعلام شده و تعداد آرای نامزدها در این دوره، سوال سردرگمی در لیست ها از قبل در پروتکل های نهایی رقابت های اسفند سال گذشته و اردیبهشت امسال قابل طرح است. جنگ داخلی اصولگرایان که از یک سو با کلیباف متفاوت بودند و از سوی دیگر متهم به اقبال بیشتر خودی ها بودند، نشان داد که انتصاب رئیس مجلس در آینده نزدیک احتمالاً نقش مهمی خواهد داشت. نقش بسیار مهمی در آرایش سیاسی مجلس دوازدهم، انتخابی که اما و اگرهای زیادی دارد. در مقابل، به دلیل سردرگمی مجلس در تشکیل فراکسیون های قوی و نبود رهبران قابل اعتماد در جریان ها، بیش از هر مشکل دیگری وجود دارد. برای دستیابی به وحدت سیاسی آشکار شد.

از ویژگی های این دوره از انتخابات، ارائه لیست های مختلف جریان های سیاسی از جمله «شورای نیروهای انقلاب (شانا) و پایداری»، «شورای وحدت»، «جبهه شریعت» و «ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی» شناخته شده بود. به عنوان امنا، گاهی برخی از نامزدها در چند لیست حضور پیدا می کنند و برخی از این نمایندگان برای اولین بار در حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس می شوند.

ترکیبی متنوع و شاید ناسازگار

از میان منتخبان مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه تهران، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتیمان فرد، محمد سراج، ابوالفضل زهراوند، حسین صمصامی، پیمان فلسفی، مرتضی محمودی، زینب قیصری و معتبی‌زاری برای اولین بار در کرسی سبز مجلس نشستند. این حوزه انتخابیه یعنی از بین 30 نامزد، 9 نفر افراد جدید هستند.

اگرچه اکثر کاندیداهای تهران، ری و شمیرانات از لیست اصولگرایان هستند، اما همان افرادی که در حداقل شرایط بیشترین آرا را به دست آورده اند با چالش های زیادی مواجه هستند. عضویت چندگانه آنها در گروه های اصولگرا نه تنها آنها را از اظهار نظر باز داشت، بلکه سخنان و احادیث بعد از انتخابات و مواضع رسایی، ذالونور و نبویان نشان داد که آنها ظرفیت تشکیل اکثریت منسجم برای اجماع را ندارند. شکایت آنها از قالیباف و ائتلاف پایداری با او در دقیقه 90 نشان می دهد که اولین چالش احتمالی آنها در ابتدای این مجلس، ریاست جمهوری خواهد بود. پیشنهاد شده است که چهره های معتدلی مانند متکی و کلیباف به ریاست جمهوری معرفی شوند و ذالونوری و نیکزاد در کنار این دو پیشنهاد را مطرح کنند، این در حالی است که چهره های نزدیک به کلیباف مدعی هستند یکی از مقامات ارشد نظام به رئیس جمهور سابق گفته است برو و مجلس را اداره کن. چرا که «محسن رهامی» از چهره های سیاسی اصلاح طلب معتقد است که تعداد نمایندگان تندرو اصولگرایان در مجلس دوازدهم به حدی افزایش یافته که می توان کلیباف را متعادل دانست.

این نماینده شورای اسلامی ایران در بیانیه ای گفت: فعلا رقابت بر این است که قالیباف رئیس مجلس نشود مگر اینکه از بالا اعلام و حمایت جدی شود که چنین فرصتی را می دهم.

اشاره ایشان احتمالاً نزدیک به شرایطی است که مجلس دوازدهم در آن قرار دارد و ممکن است در آینده به میانجی‌گری‌های بیشتری در مسیر نمایندگان نیاز باشد. تصمیم گیری در مورد موازنه در مجلس باید با نیرویی خارج از نگرش های سیاسی داخلی نمایندگان تندرو شکل بگیرد، زیرا ترکیب نمایندگان مردم نشان داده است که در دوره دوازدهم برخورد با قدرت دشوارتر از دوره قبل است. پارلمان ها .

مجلس بدون اکثریت

اما چیدمان کرسی های مجلس نیز نشان می دهد که مجلس دوازدهم مجلس تک اکثریتی نخواهد بود، بلکه چند جناحی خواهد بود. بر این اساس انتظار می رود استقلالی ها که به گفته نوری کزالجه نزدیک به 100 کرسی در این مجلس دارند، نفوذ و نفوذ بیشتری نسبت به مجلس فعلی داشته باشند.

غلامرضا نوری قزلجه نماینده منتخب مجلس دوازدهم و رئیس فراکسیون مستقلین شورای اسلامی در خصوص وضعیت فراکسیون در حضور مستقلین گفت: با اعلام نتایج نهایی مرحله دوم انتخابات. انتخابات مجلس دوازدهم، 13 نامزد به تنهایی وارد مجلس دوازدهم شدند. به این ترتیب اعضای فراکسیون تشکیل نمایندگان مستقل مردم به 100 نفر نزدیک شدند و امیدها برای تشکیل مجلسی پویا و پیگیر مطالبات مردمی افزایش یافت. اما او پاسخ داد که در مجلس دوازدهم استقلالی ها اکثریت را تشکیل می دهند؟ وی تصریح کرد: خیر، فراکسیون نمایندگان مردم با سیاست مستقل اکثریت نخواهد بود.

سقف استقلالی ها

با توجه به اظهارات نوری کاسالیه و تعداد زیاد استقلالی ها در مجلس آینده، می توان نتیجه گرفت که آنها نیز نقش مهمی در چالش های سیاسی در بین اصولگرایان خواهند داشت و احتمالاً سازش بین نمایندگان مستقل، اعتدال گرایان را در این مجلس به پیش خواهد برد. جهت. با این حال، قرار گرفتن وظایف رئیس مجلس و هیات رئیسه مجلس در دستور کار نمایندگان در هفته های آینده مشخص می کند که آیا رویکرد اعتدالی با استقلالی های بلندپایه همراه خواهد بود یا تندروها می توانند اصولگرایان معتدل را برای مجلس جذب کنند. ریاست جمهوری اوضاع نابسامان و تغییرات ناگهانی در تصمیمات مجلس دوازدهم دور از ذهن نیست چرا که تغییر نقش های سیاسی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بدون شک آنها را در شرایط متفاوتی نگه می دارد، شرطی که استقلالی ها را به همراه خواهد داشت. ، اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان سنتی در حالت انتقاد از دولت بنابراین حداقل در یک سال آینده عدم اجماع سیاسی بر عملکرد اقتصادی و اجتماعی نمایندگان مردم تأثیر می گذارد.