علی مطهری: نامه روحانی در انتقاد از دلایل رد صلاحیت خود یک سند تاریخی است

علی مطهری: نامه روحانی در انتقاد از دلایل رد صلاحیت خود یک سند تاریخی است

علی مطهری در نامه ای نوشت: «عجیب است که اکثر دلایل دبیر شورای نگهبان برای عدم صلاحیت آقای روحانی برای مجلس خبرگان رهبری متناقض است، یعنی. کارهایی که جزو وظایف رئیس جمهور است به عنوان تخلف و دلیل عدم صلاحیت و در واقع رد صلاحیت خود را ذکر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن روحانی رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم روز گذشته با انتشار نامه ای مفصل خطاب به ملت ایران در پی رد صلاحیتش توسط شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نوشت: نه حفاظت شخصی من، و حفاظت از جمهوری (و اسلام) یک نظام است. پاسداری از نهاد ریاست جمهوری که به عنوان وکیل مستقیم همه مردم ایران نباید بیش از این تضعیف شود.»

در همین راستا علی مطهری نماینده ادور مجلس که خود سابقه رد صلاحیت از شورای نگهبان را دارد با ارسال یادداشتی به خبرگزاری خبرآنلاین به نامه روحانی به مردم ایران واکنش نشان داد.

مطهری با اشاره به نامه حسن روحانی نوشت: عجیب است که اکثر دلایل دبیر شورای نگهبان برای عدم تایید صلاحیت آقای روحانی برای مجلس خبرگان رهبری متناقض است، یعنی. کارهایی که جزو وظایف رئیس جمهور بوده به عنوان تخلفات و دلایل وی به عدم صلاحیت و در واقع رد صلاحیت خود اشاره کرده است.

توضیح نامه علی مطهری نماینده سابق مجلس به شرح زیر است:

نامه آقای حسن روحانی رئیس جمهور سابق خطاب به ملت ایران در پاسخ به دلایل رد صلاحیت ایشان برای مجلس خبرگان رهبری که از سوی دبیر شورای نگهبان ابلاغ شد، سندی تاریخی است که جدای از آن از تثبیت جایگاه نهاد ریاست جمهوری، مشکلات جامعه مدرن و راه حل های آن را آشکار می کند. این تصمیمات شامل تغییر رویه شورای نگهبان است، چه از طریق تحول درونی خود شورا و چه از طریق تذکر یا بهتر است بگوییم دستور رهبری به ایشان.

امروز همین انتقادها را به زبان اژه ای از روحانی می شنویم

عجیب اینکه اکثر دلایل دبیر شورای نگهبان برای رد صلاحیت آقای روحانی برای مجلس خبرگان رهبری متناقض است. وی کارهایی که جزو وظایف رئیس جمهور بوده را تخلف و دلیل رد صلاحیت و رد صلاحیت عملی وی عنوان کرد.

به عنوان مثال، طبق اصل 113 قانون اساسی، رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، یعنی می تواند به عنوان نماینده ملت به قوه قضائیه، مجلس، شورای نگهبان و بسیاری از نهادها و سازمان ها ابلاغ کند. که در یک مورد خاص قانون اساسی مورد توجه قرار نمی گیرد.

اکنون رئیس جمهور سابق در مقیاس محدود و نه در حدی که باید و به همین دلیل تحت عنوان توهین به قوه قضائیه و شورای نگهبان رد صلاحیت شده است! و جالب اینجاست که همان انتقاداتی را که امروز آقای روحانی به قوه قضائیه داشت از سخنان آقای آژه ای در مورد اصلاح پرونده ها می شنویم یا انتقادات مشابهی از رئیس جمهور سابق در مورد شورای نگهبان را از رهبر انقلاب در دوران ریاست جمهوری می شنویم. انتخابات ریاست جمهوری 1400

باید مشخص شود که شورای نگهبان می خواهد همان روال قبلی را طی کند یا …

دبیر شورای نگهبان به دلیل دیگر عدم بینش سیاسی آقای روحانی اشاره کرد. کدام اصل قانون اساسی شورای نگهبان را موظف به ارزیابی بینش سیاسی مردم کرده است؟ بستگی به مردم دارد. یعنی اگر دیدگاه های سیاسی شما با ما همخوانی نداشته باشد طرد خواهید شد.

عدم موافقت با مجلس یکی دیگر از دلایل رد صلاحیت ایشان بود در حالی که در همه دوره ها از جمله امروز این اختلافات و عدم ابلاغ برخی قوانین وجود داشته است و این امر به طور کلی یک امر طبیعی است و همچنین قانونی است که به گفته رئیس جمهور خلاف قانون اساسی است، اگر ابلاغ نشود نهایتاً توسط رئیس مجلس اعلام می شود. در دوره آقای احمدی نژاد از این موارد زیاد داشتیم.

نتیجه ای که از نامه تاریخی آقای روحانی گرفته می شود برای همه انتخابات آینده به ویژه انتخابات ریاست جمهوری 1404 خواهد بود. این رویه تغییر کند وگرنه اقدام رهبر انقلاب تغییری ایجاد می کند.