فرآیند انتقال سهام سرمایه متوفی به وراث آزاد است

فرآیند انتقال سهام سرمایه متوفی به وراث آزاد است

۲۴ آبان ماه سال جاری میراث سامانه واگذاری سهام متوفیان به وراث فاش شد. بر این اساس از سال گذشته وراث متوفی که دارای سهام هستند می توانند سهام را واگذار کنند. با چند مرحله به این صورت که ابتدا یکی از جانشینانی که قرار است منصوب شود، باید در پرتال یکپارچه مشمولان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» و در مرحله بعد با وارد کردن بخش «حقوق متوفی» و با درج تابعیت و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام تشکیل پرونده» اطلاعات لازم را در مورد زمان تشکیل پرونده و نوع دارایی های متوفی دریافت کرد. متوفی در صورت قطعی شدن زمان تشکیل پرونده می تواند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک های منتخب مراجعه کند و در نهایت پس از تشکیل پرونده در هر یک از دفاتر، پیگیری های بعدی پرونده از طریق بخش “استعلام وضعیت پرونده” در پورتال یکپارچه برای همه وراث قابل مشاهده خواهد بود.

لازم به ذکر است تصویر نقشه ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل نقشه ملی و صفحه اول شناسنامه کلیه وراث به نام گواهی حصر وراثت (با این توضیح که متقاضی کارت ملی یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر کشوری سازمان ثبت کننده می تواند جایگزین کارت ملی شود)، اصل یا کپی برابر اصل. گواهی حصر وراثت میت (در صورتی که مادر یکی از ورثه باشد، برگرفته از بند ب ماده 892 قانون مدنی، برای کنترل مخالفت، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان. پدر و مادر متوفی نیز لازم است) و در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی محدودیت وراثت نیز قید شده است با ارائه اصل یا تصویری برابر با اصل ترکه همراه با مدارک لازم جهت انجام امور. انتقال سهام سرمایه متوفی به وراث.

انتقال رایگان سهام سرمایه متوفی به وراث از طریق 4 بانک و 44 کارگزار منتخب

همانطور که گفته شد وراث سهامداران متوفی از طریق شعب 4 بانک و دفاتر 44 شرکت کارگزاری منتخب در سراسر کشور از جمله بانک های “ملی، ملت، پارسیان و تجارت” و شرکت های کارگزاری منتخب از جمله “معاملات آرتان، فردا”. توسعه، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، سهام آبتین، توسعه اندیشه حکیمانه، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص بورس، سهم آشنا، ساواآفرین، سرمایه گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، چکش، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، خوش بینانه، پویا، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریسما، اندیشه و بینش پروهر، بورس، ملت های پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، کارشناسان، کالاهای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» می توانند به صورت رایگان اقدامات مربوطه را انجام دهند.

سال گذشته اعلام شد که اگر وراث نسبت به تعیین تکلیف سهام متوفی خود اقدام مقتضی انجام دهند، سود به آنها تعلق می گیرد، اما کسانی بودند که سود به آنها پرداخت نشد و در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان به محمد بگستانی مدیرعامل این شرکت که از بانک مرکزی جدا شده است ارسال کرده است و وی گفته است: احتمالا گروهی که کارهای مربوط به واگذاری سهام متوفیان خود را انجام داده اند اما سودی دریافت نکرده اند این اقدامات را انجام داده اند. از طریق دولت پیشخوان.

وی افزود: مراجعی که برای واگذاری سهام متوفی به وراث اعلام شد 44 کارگزار منتخب و شعب منتخب 4 بانک بودند که بحث پیشخوان مطرح نشد. در خصوص دفاتر پیشخوان دولت جلساتی با قوه قضائیه داریم تا قوه قضائیه اطلاعات افراد را به شرکت سپرده گذاری مرکزی بدهد و پس از آن ما وظیفه تقسیم و سپس پرداخت سود را داشته باشیم.

وی می گوید: البته برخی به بخش های دیگر مانند کافی نت مراجعه کرده اند و از آنجایی که این زمان مصوبه شورای عالی بورس نیست، نمی توانیم از چارچوب مصوبه خارج شویم و این اطلاعات به دست ما نمی رسد. اصلا در نهایت باید گفت که در حال تعامل با دستگاه قضایی برای دریافت اطلاعات از اداره پیشخوان دولت و پیگیری این موضوع و رفع ابهامات این موضوع هستیم.

وی چندی پیش برای پیگیری بیشتر و آخرین جزئیات روند واگذاری سهام سرمایه آن مرحوم به وراث باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مهدی حاجی وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رفت. سازمان در خصوص مسائل سهام و به نکاتی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در اسفندماه جلسه ای از سوی سازمان بورس، شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان بازرسی تشکیل شد تا مشخص شود که آیا مردم برای تعیین سهام عدالت متوفیان به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند یا خیر. . این پرونده هم اکنون در حال روشن شدن است و امیدواریم سازمان بازرسی هرچه سریعتر در این زمینه تصمیم گیری کند.

این مسئول در ادامه گفت: اما آنچه باید مورد تاکید قرار گیرد این است که مردم می توانند برای تعیین سهم متوفیان خود به شعب بانک ها یا کارگزاران منتخب مراجعه کنند. امیدواریم هماهنگی خوبی بین CDP، پیشخوان و دستگاه قضایی برای شناسایی افرادی که در این مدت در این مسیر قدم گذاشته اند، ایجاد شود.

همچنین حاجیوند دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس تاکید کرد: نه تنها فرآیند واگذاری سهام سرمایه متوفی به وراث، بلکه کلیه خدمات مربوط به سهام سرمایه رایگان است.

در چه صورت وراث می توانند به طور همزمان از حقوق صاحبان سهام متوفی سود دریافت کنند؟

وی در پایان گفت: تا زمان پرداخت مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت، هر فردی که دارایی متوفی را به ارث می برد و مراحل واگذاری سهام را طی می کند، می تواند سود را یکجا و کامل دریافت کند.

مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت که مجید عشقی رئیس سازمان بورس پیشتر در رسانه ملی گفت: امیدواریم تا خرداد ماه بتوانیم سود را جمع آوری و باقیمانده سهام عدالت را پرداخت کنیم، البته به میزان دقیق. زمان بندی باید توسط شورای عالی بورس تایید شود

لازم به ذکر است بر اساس آمار اعلام شده از سال 1383 تاکنون بیش از سه میلیون و 700 هزار سهامدار فوت کرده اند و وراث آنها می توانند فرآیند واگذاری سهام را انجام دهند.