لحظه انتقال سهام از دادگستری متوفی به وراث مشخص شده است

لحظه انتقال سهام از دادگستری متوفی به وراث مشخص شده است

روز جدیدبه گفته مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند واگذاری سهام عدالت به متوفیان حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری به پایان می رسد.

تعداد سهامداران عدالت یک میلیون و 148 هزار نفر است که از این تعداد 3 میلیون و 278 هزار نفر در قید حیات نیستند و سهام آنها در عدالت متعلق به وراث است. بر اساس تعداد فوت شدگان، وارثان آنها حدود 15 میلیون نفر هستند که سهام عدالت بین آنها تقسیم می شود.

به گفته پیمان حدادی مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سپرده گذاری مرکزی مکاتبات و جلسات زیادی با قوه قضائیه درباره سهام متوفی داشته است. قوه قضائیه اطلاعاتی را در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار داده است اما این اطلاعات از نظر فنی قابل استفاده نیست. چون با شکل مناسب تهیه نمی شود.

به گفته حدادی، جلساتی برای رفع این مشکل برگزار شده و قرار است صمت سامانه ای در این زمینه برنامه ریزی کند. از سوی دیگر اطلاعات لازم از سوی قوه قضائیه به صمت در حال ارسال است و به نظر می رسد حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری مراحل واگذاری سهام متوفیان به پایان برسد.

لازم به ذکر است حدادی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین اعلام کرده بود تا پایان شهریور ماه سال جاری سامانه توزیع سهام عدالت به وراث متوفی سپرده گذاری مرکزی راه اندازی می شود تا اقدامات لازم انجام شود.

با وجود این اظهارات، 23 اسفند ماه سال گذشته محسن انصاری ماهیاری، مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آخرین وضعیت تعیین سهام منصفانه متوفیان گفت: ظرف یک ماه آینده شرکت سپرده گذاری منتشر خواهد کرد. اظهارنامه رسمی برای سهام عدالت و ورثه متوفی اقدامات قضایی باید منتظر این اعلام باشند. به گفته وی، در این اطلاعیه آمده است که وراث برای دریافت این سهام به کدام سایت مراجعه و چه مدارکی را تکمیل کنند.

برای اطلاع از وضعیت سهام قانونی متوفی، وراث باید به سایت samanese.ir مراجعه و هویت متوفی را وارد کنند تا از مشمولیت وی مطلع شوند. با درج اطلاعات هویتی متوفی، گزارش اموال صندوق دادگستری نیز قابل مشاهده است.

می توان گفت سهام عدالت اموات یکی از موضوعات مربوط به سهام عدالت است که نسبت به سایر موارد روند آزمون و خطای طولانی تری را طی کرده است. اما تاکنون با وجود گذشت مدت زمان زیادی از مشخص شدن نحوه واگذاری سهام به وراث، اقدام جدی برای راه اندازی سامانه مورد نظر صورت نگرفته است و همچنان افراد زیادی منتظر واگذاری سهام هستند. به عدالت در واقع وعده های مبهم مسئولان و سهل انگاری در تسریع روند واگذاری سهام عدالت به متوفیان تاکنون جز سردرگمی برای سهامداران به دنبال نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید