زمان انتقال سهام قاضی به متوفی / واریز سود به حساب وراث اعلام شد.

زمان انتقال سهام قاضی به متوفی / واریز سود به حساب وراث اعلام شد.

روز جدید : اجرای عدالت برای اموات یکی از موضوعاتی است که در سال های گذشته با ابهامات زیادی همراه بوده است، اما مسئولان می گویند تا شهریورماه امسال این موضوع تعیین تکلیف می شود.

در سال 1384 دولت نهم سهام عدالت را به 49 میلیون نفر واگذار کرد که این واگذاری ابتدا به افراد تحت پوشش کمیسیون معاضدت و معاضدت انجام شد و سپس در اختیار کارکنان نهادها و ارگان های مختلف قرار گرفت.

با گذشت زمان تعدادی از سهامداران عدالت به دلایل مختلف جان خود را از دست داده اند و دیگر امکان مدیریت سهام آنها وجود ندارد. واگذاری سهام متوفی به وراث موضوعی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بازماندگان این افراد به دنبال واگذاری این سهام هستند، در واقع سوال آنها این است که آیا امکان واگذاری سهام متوفی به یک یا همه وراث وجود دارد یا خیر؟

به گفته کارکنان سپرده گذاری مرکزی، امکان واگذاری این سهام به وراث وجود داشت و پس از فوت متوفی، بازماندگان می توانند از این سهام استفاده کنند.

طبق قوانین موجود، سهام عدالت جزو اموال متوفی محسوب می شود و مانند سایر دارایی ها باید بین وراث تقسیم شود. قوانین مربوط به آن همانند قوانین تقسیم ارث است. البته با توجه به آزادسازی قوه قضائیه، واگذاری سهام متوفی نیازمند مراحل خاصی است.

تاریخ شروع انتقال دستگاه قضایی برای متوفی

محمد بگستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در حوزه سهام قضایی متوفیان گفت: پیش بینی ها و هماهنگی ها نشان می دهد که می توانیم تا شهریور 1401 سامانه انتقال عدالت به وراث را روشن کنیم.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد کارهای مربوط به انحصار وراثت را انجام دهند و سپس منتظر راه اندازی سامانه الکترونیکی تقسیم سود متوفی به وراث باشند. پس از راه اندازی این سامانه، سود سهام عدالت متوفیان بر اساس انحصار وراث به «حساب» وراث واریز می شود.

چند میلیون سهامدار عدالت فوت کرده اند؟

از 49 میلیون نفر تحت پوشش سهام عدالت، حدود سه میلیون نفر جان خود را از دست داده اند. اما در این سال ها امکان واگذاری سهام متوفی به وراث وجود نداشت. البته مسئولان بارها قول واگذاری این سهام را داده اند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

مکاتبات سازمان بورس با قوه قضائیه

بر همین اساس پیمان حدادی مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اقدامات قضایی متوفی گفت: قوه قضائیه اطلاعاتی را در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار داده است اما به دلیل اینکه درست ساخته نشده است، از نظر فنی قابل استفاده نیست.

وی افزود: به همین منظور مجددا جلساتی برای رفع این مشکل در حال برگزاری است و بر اساس پیش بینی ها صمت در حال برنامه ریزی سامانه ای در این زمینه است. از سوی دیگر، بر این اساس اطلاعات لازم از سوی قوه قضائیه به صمت ارسال می شود و می گوید: «به نظر می رسد فرآیند واگذاری سهام متوفیان حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری به پایان برسد.

بر اساس بررسی های انجام شده، پرداخت سود سهام عدالت سالانه متوفیان که در این سال ها به سایر مشمولان واریز شده است، برای متوفی محفوظ بوده و به محض تعیین تکلیف به حساب وراث واریز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید