افزایش میزان سود سهام عدالت + تعیین سهام عدالت متوفی

افزایش میزان سود سهام عدالت + تعیین سهام عدالت متوفی

روز جدید مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت از افزایش دو برابری سود این سهام خبر داد و گفت: این موضوع در حال بررسی است، سود در 6 ماهه دوم سال در دو مرحله پرداخت می شود.

پیمان حدادی در نشست خبری با بیان اینکه 31 استان و 30 شرکت سرمایه گذاری استانی وجود دارد، گفت: پرتفوی استان تهران باید به دو شرکت سرمایه گذاری تهران و البرز تقسیم شود و بر این اساس شرکت سرمایه گذاری استان البرز به ثبت برسد. ، و متولی این امر یک سازمان خصوصی است. در حال ساخت می باشد و شرکت سرمایه گذاری استان البرز در مرحله ثبت می باشد.

وی ادامه داد: تاکنون 28 استان ثبت شده، کار ثبت شرکت سرمایه گذاری استان تهران در حال انجام است، اما با وجود پیگیری ها و نامه نگاری های سازمان بورس به مدیران شرکت ها و حتی به استان سمنان، استان سمنان. همکاری لازم را انجام نداده است و به نظر می رسد این امر باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود. ضمنا مدارک شرکت های قزوین و چهارمحال بختیاری برای بازگشایی نماد کامل نیست.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام سرمایه با بیان اینکه در مجموع 26 نماد شرکت سرمایه گذاری استانی پس از آزادسازی سهام سرمایه بازگشایی شد، گفت: هیات مدیره هفت شرکت به دلیل عدم رعایت صلاحیت رد صلاحیت شدند. با شورای عالی بورس و در نتیجه توکن های آنها در سامانه کدال غیرفعال شد و امکان بارگذاری اطلاعات مالی در کدال وجود ندارد.

دلایل بسته شدن نماد شرکت های سرمایه گذاری استانی

حدادی درباره دلایل بسته شدن نمادهای شرکت های سرمایه گذاری استانی توضیح داد: روش حسابداری شرکت های سرمایه گذاری استانی اشتباه انجام شد به همین دلیل شورای عالی بورس جدید سال گذشته تاکید کرد که این مورد باید بر اساس استانداردهای حسابداری باشد. .

وی با بیان اینکه نمادهای شرکت های سرمایه گذاری استانی مدیر بازار نداشتند، گفت: شورای عالی بورس قبلا صندوق توسعه بازار را برای انجام مدیریت بازار این نمادها تصویب کرده بود اما منابع پولی برای آن پیش بینی نشده بود. این صندوق برای این هدف از سوی دیگر شورای عالی بورس در دولت قبل این صندوق را موظف کرد قیمت این سهام را نزدیک به قیمت NAV نگه دارد، در حالی که این موضوع در حیطه فعال بازار نیست و فعال بازار کار خواهد کرد. برای حمایت از نقدینگی سهم

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سرمایه افزود: از سوی دیگر نهادهای امنیتی این موضوع را مطرح کرده اند که وقتی نمادها بسته نمی شوند، افراد مختلف درصد کمی از شرکت ها را خریداری کرده و مدیریت آن ها را بر عهده می گیرند.

حدادی درباره بازگشایی این نمادها توضیح داد: پس از برگزاری مجامع و اصلاح آیین نامه آزادسازی سهام، نمادها بازگشایی می شوند. البته دور اول مجامع شرکت ها در اوایل دهه 1400 در 18 استان برگزار شد و به حد نصاب نرسید و سپس دادستانی از تشکیل آن جلوگیری کرد. زیرا مجامع به صورت الکترونیکی برگزار می شد و تنها سهامدارانی که مغایر با قوانین تجاری اعلام شده بودند می توانستند در آن شرکت کنند. از سوی دیگر سازمان بورس اسامی افراد واجد شرایط هیأت مدیره را اعلام نکرده بود و افراد دولتی از سوی هیأت مدیره و نه سهامداران برای هیأت مدیره انتخاب شدند.

و ادامه داد: بر این اساس در شورای عالی بورس پیشنهاد شد که جلسات به صورت الکترونیکی و حضوری برگزار شود که هنوز به تصویب نرسیده است. همچنین پس از تایید هیات مدیره، فراخوان ثبت نام در هیات مدیره این شرکت ها اعلام خواهد شد. بدیهی است برای افرادی که سال گذشته ثبت نام و واجد شرایط شده اند پیامک تایید ارسال می شود و آن افراد نیازی به ثبت نام مجدد ندارند.

مشاور رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه زمان برگزاری مجمع بین 45 تا 60 روز است، تصریح کرد: بنابراین حداقل تا 60 روز دیگر نمادها بازگشایی نمی شوند.

فروش 60 درصد از سهام عدالت امکان پذیر نخواهد بود

حدادی با اشاره به احتمال فروش 60 درصدی سهام به مشمولان این سهام در سال 2019، گفت: این مشکل یکی از دلایل افت بازار در سال جاری بوده است، به همین دلیل احتمالاً امکانی وجود ندارد. فروش 60% برای هر یک از ذینفعان. در آن زمان 3.5 درصد از سهامداران مستقیم سهام خود را فروختند و باعث خروج 14 هزار میلیارد تومان از بازار شد. به همین دلیل فروش سهام باید به تدریج انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا اقداماتی برای تشویق ذی نفعان به حفظ سهام انجام شده است که راه اندازی سامانه ستاره و تسهیلات اعتبار سنجی سهامداری از جمله آنهاست.

تعیین سهام متوفی

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت درباره آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث نیز توضیح داد: از 49 میلیون نفر مشمولان سهام عدالت، حدود سه میلیون و 500 هزار نفر دارای سهام عدالت هستند. فوت کردند، در میان آنها تعدادی از ورثه نیز متوفی هستند. برای نقل و انتقال سهام به وراث پیشنهاد شد که به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند که زمان زیادی صرف شد.

حدادی افزود: از این رو مقرر شد تا شهریورماه با همکاری شرکت سپرده گذاری مرکزی و قوه قضائیه این فرآیند به صورت الکترونیکی انجام شود. اما به نظر می رسد قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده گذاری کمی عقب مانده است.

سود سرمایه دو برابر می شود

وی در ادامه با بیان اینکه سود سهام سرمایه از عملکرد 1400 دو برابر می شود، اظهار داشت: بنابراین مشمولانی که یک میلیون تومان سهام سرمایه دارند امسال دو میلیون تومان و مشمولانی که دارای سهام سرمایه از 532 هستند. هزار تومان امسال حدود یک میلیون و 100 هزار تومان سود می برند.

مشاور رئیس سازمان بورس در خصوص پیشنهاد واریز سود سهام سرمایه در دو مرحله گفت: این موضوع نیاز به تصویب شورای عالی بورس دارد. البته تحقق آن منوط به پرداخت به موقع سود ۳۶ شرکت سرمایه گذاری است. شورا از پرداخت دو مرحله ای سود در 6 ماه دوم سال استقبال می کند.

پرداخت سود 13 شرکت غیر بورسی در پایان شهریور ماه

حدادی همچنین درباره سود 13 شرکت غیر بورسی در سبد سهام توضیح داد: بر اساس مصوبه ماه گذشته شورای عالی بورس، سود این شرکت ها پس از اعمال افزایش سرمایه از محل مطالبات نقدی و جاری سود این شرکت ها به دست آمد. شرکت ها از سازمان خصوصی سازی تا پایان شهریورماه با شرکت تعاونی سپرده گذاری پرداخت شد. الان سود در خزانه دولت است.

وی ادامه داد: سه شرکت از این 13 شرکت در بورس پذیرفته شدند و حداقل 4 شرکت دیگر در نیمه دوم سال وارد بازار سرمایه خواهند شد. همچنین مراحل ثبت هلدینگ این شرکت ها در حال انجام است و این هلدینگ متعلق به 49 میلیون نفر مشروط به مشارکت سهام عدالت است.

دیدگاهتان را بنویسید