آخرین وضعیت مبلغ و زمان پرداخت، سهام بازماندگان و متوفی/ در مرحله اول به سه میلیون نفر سهام تعلق می گیرد.


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913672

بازتوزیع سهام عدالت بین بازماندگان طرحی است که توسط مجلس اجرا و به تصویب دولت می رسد. پیگیری ها نشان می دهد در مرحله اول سهام به سه میلیون نفر واگذار می شود و سود سهام نسبت به سال قبل دو برابر شده است که در گزارشی به تشریح آخرین وضعیت توزیع این سهام، بازماندگان و متوفیان پرداختیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; پس از پیگیری کمیسیون اقتصادی به مجلس و اخبار منتشر شده مبنی بر واگذاری سهام به برخی از بازماندگان، آخرین پیگیری ها نشان می دهد وزیر اقتصاد در آخرین نشست خبری خود از پرداخت سود خودداری کرده است. سهام عدالت در سال 1400 مبلغ سود جدید و اولویت دریافت این سهام را اعلام و توضیح داد.


سود سرمایه چقدر است و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

بنابراین سود سهام سرمایه در سال جاری نسبت به سال قبل دو برابر خواهد شد، سبد سهام سرمایه متشکل از تعدادی سهام ارزشی و نمادهای اصلی بازار سرمایه است که در هفته های اخیر با نوسانات ارزشی همراه بوده است. این سهم در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روندی نوسانی داشت. بیش از 300000 درخواست تأیید تا کنون سهام عدالت ثبت شده است. علاوه بر این، وام های بدون وثیقه به صاحبان واحدها پرداخت می شود که تضمین می کند این کارت های اعتباری توسط واحدها و بدون نیاز به ضامن تضمین می شود.


بیشتر بخوانید:
خاندوزی: 10 میلیون تومان سهام بین بازماندگان توزیع می شود

وزیر اقتصاد گفت: سود سهام عدالت در سال 1400 به ازای هر سهم حدود 500 هزار تومان، در ابتدای امسال توزیع حدود یک میلیون تومان خواهد بود. این سود احتمالا برای صاحبان یک میلیون سهم دو برابر یا معادل حدود دو میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: اقدامات مربوط به تکلیف سهام عدالت متوفی در حال تبعید است اما زمان دقیق اعدام وی هنوز مشخص نیست.


تعیین سود و سهام متوفی

حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس گفت: در آخرین جلسه این شورا مصوبه ای مبنی بر تعیین تکلیف واگذاری سهام سرمایه متوفیان صادر شد. وراث باید ادعای خود را مطرح کرده و دارای گواهی انحصار وراثت باشند.

آگاهی کاظمی از مشکل در حوزه سهام عدالت آن مرحوم تاکید کرد و ادامه داد: سال هاست روند سهام عدالت متوفی حل نمی شود و مشکل اصلی این است که حتی ممکن است وراث فوت کرده باشند.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: نحوه رساندن سهام و سود آن سهام به دست وراث اصلی یک روند قانونی است که باید طی کنیم.

دانش کاظمی تاکید کرد: پس از تصمیمات شورای عالی بورس، در نهایت مصوب شد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این امکان را برای سهامداران فراهم کنند تا از طریق سامانه مربوط به شرکت سپرده گذاری مرکزی، فرم را به صورت رایگان ارائه کنند. از طریق لیست انحصار وراثت پر کردن

حمیدرضا دانش کاظمی ادامه داد: از محل سود سال های گذشته متوفی که در شرکت سپرده گذاری مرکزی است. حق انتقال به مبلغ کمتر از 60 هزار تومان کسر و مابقی منابع به همراه سهام و سود به وراث منتقل می شود. این مصوبه در شورای عالی بورس به تصویب رسید و در اختیار قوه قضاییه و شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار گرفت تا این فضا عملی شود.

وی در پاسخ به این سوال که این مصوبه چه زمانی اجرایی می شود، گفت: اقدامات این طرح به سرعت پیش می رود، اما تعیین زمان دقیق برای اجرای آن به هیچ وجه کار آسانی نیست.

این عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: وراث به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. در آنجا می خواهند سهام دریافت کنند و پس از آن شرکت سپرده گذاری به طور خودکار سود و اصل سهام را در اختیار وراث قرار می دهد.

وی بیان کرد: لازم به ذکر است که تکلیف سهام عدالت افراد متوفی نیاز به انحصار ارث از طریق سیستم دادگاه دارند. زیرا نوع احکام دینی باید از نظر سهام و دارایی متفاوت باشد.


تعداد بازماندگان و نحوه واگذاری سهام

اولین آماری که در خصوص تعداد سهامداران ارائه شد حدود 20 میلیون نفر بود که اگر چنین عددی مبنا قرار گیرد، با وجود پرداخت سود سرمایه به 49 میلیون نفر، حدود 70 میلیون نفر از جمعیت ایران را شامل می شود. سرمایه خود . البته این آمار هیچگاه از سوی هیچ مسئولی تایید نشد تا اینکه نمایندگان شورای اسلامی در لایحه بودجه سال 1401 به تصمیمی مبنی بر تعیین تکلیف واگذاری باقی مانده سهام سرمایه در سال 1401 اشاره کردند.



حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی تعداد بازماندگان سهام عدالت تنها به سه میلیون و 337 هزار نفر اشاره کرد و گفت: این افراد تنها شامل افراد تحت پوشش کمیسیون امداد و بهزیستی می شوند.


سرمایه بازماندگان در انتظار تایید نهایی است

حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی نیز در این خصوص اظهار داشت: سهام عدالت حمایت از بازماندگان در انتظار تایید دولت است.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: تصمیم شورای دولت برای توزیع سهام سرمایه بین بازماندگان 2 دهم تحت پوشش نهادهای حمایتی در انتظار تصویب نهایی دولت است.

وی تاکید کرد: اقدامات قضایی تکمیلی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی دولت تصویب شد. سپس یک ایراد قانونی به تصویب رسید و برای رفع ایراد به معاونت حقوقی رئیس جمهور ارجاع شد.


واگذاری بیش از 10 میلیون تومان سهام به بازماندگان و مشمولان جدید

اصغر توکلی تعداد اعضای شرکت تعاونی سهامی استان را بالغ بر دو میلیون و 600 هزار نفر و آخرین وضعیت بازماندگان را ذکر کرد. سهام عدالت وی گفت: کمیسیون حقیقت یاب برای بررسی موضوعات انصاف عدالت تشکیل شد و اولین دستور کار آن کمیسیون بازماندگان بود.

به گزارش بازار، وی همچنین با تشکیل جلسه ای با کمیسیون عالی اصل 44 گفت: طبق بررسی های انجام شده تاکنون سه میلیون و 500 هزار نفر مشمول بهزیستی و کمیته امداد شده اند و سهم آنها از سهم آنها بوده است. مطالعه کرد و برای افراد واجد شرایط جدید تصمیم گرفت. سهام تا سقف 10 میلیون تومان در نظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین برای کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، سخنان و احادیثی وجود دارد. زیرا در مورد موضوع معالجه انسانی است و قرار شد تا پایان امسال تعیین وقت تعیین شود.

توکلی با تاکید بر واگذاری سهام 11 شرکت غیر بورسی، بازگشت آنها به سهام عدالت وی ضروری دانست و گفت: در خصوص واگذاری سهام شرکت های دولتی نیز مسائل حقوقی وجود دارد که باید حل شود.

رئیس هیئت مدیره تعاونی سهام عدالت با بیان اینکه وضعیت 20 میلیون سهم باقی مانده نیز باید مشخص شود، گفت: عضویت این افراد در سهام عدالت ضروری و اساسی است.


سه میلیون نفر از پایتخت مانده اند

حسین امینی خواه بازرس اتحادیه تعاونی های سهام عدالت نیز در رابطه با راه دانا گفت: بانک اطلاعاتی حدود 3 میلیون بازمانده سهام عدالت در پوشش کمیته امداد و بهزیستی با کمک نهادهای ذیربط، معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون و کار و همچنین سازمان خصوصی اقدامات لازم شناسایی و انجام شد.

وی با بیان اینکه شرایط ثبت نام سایر طبقات و گروه های بازمانده از سهام عدالت اعلام می شود، ادامه داد: سایت مربوط به واگذاری سهام متوفی به وراث تا پایان شهریور ماه بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار.

وی افزود: تعاونی ها سهام عدالت بزرگترین تعاونی های اقتصادی کشور با بیش از 49 میلیون نفر سرمایه بزرگ اجتماعی و اقتصادی محسوب می شوند.

امینی بیان می کند: تعاونی های سهام عدالت با تدبیر مقام معظم رهبری در موافقت با اجرای 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری سهام برخی شرکت ها بر اساس اصل 44 به شش دهک پایین جامعه ایجاد شد.

وی تصریح کرد: اگر دولت بتواند از پتانسیل تعاونی ها استفاده کند سهام عدالت در حوزه اقتصاد کشور قطعا نقش موثری در اقتصاد بومی استان ها، شهرستان ها و همچنین در ایجاد اشتغال دارد.

امینی خواه بیان کرد: مقوله تعاون در چهار دولت گذشته مغفول مانده است در حالی که اقتصاد اسلامی مبتنی بر محور تعاون می تواند سهم بسزایی در کاهش اختلاف طبقاتی و مشارکت عموم مردم در اقتصاد کشور داشته باشد.

وی با قدردانی از تلاش بیش از 15 ساله مدیران و کارکنان 352 شرکت سهامی شهری در کشور، تصریح کرد: از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می خواهیم 25 درصد مانده مطالبات سرمایه شهری را پرداخت کند. به شرکت های تعاونی تا پایان سال 1397. همچنین کلیه مطالبات و حق بیمه کارکنان تعاونی در زمینه تسریع در پرداخت مطالبات کارکنان پشتیبانی و کارهای لازم را انجام می دهند.

بازرس اتحادیه تعاون سهام عدالت کشوری ضمن تاکید بر تثبیت امنیت شغلی کارکنان شرکت های سهامی خاطرنشان کرد: امیدواریم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضامن امنیت شغلی کارکنان شرکت های تعاونی باشد که هزینه بیشتری کرده اند. بیش از 15 سال از زندگی آنها در TKZS .

امینی خواه همانطور که بیان کرد وجود تعاونی ها سهام عدالت این امر به دلیل تعداد زیاد آنها در بیش از 352 شهر کشور باعث نظارت گسترده بر دارایی های مردم در شرکت های سرمایه گذاری استانی و شرکت های سرمایه گذاری شده است.

بیشتر بخوانید:
بخشی از سود سهام عدالت تا پایان پاییز واریز می شود

دیدگاهتان را بنویسید