قیمت واقعی گوشت چقدر است؟ / گوشت منجمد وارداتی فراوان به ارزش 300 هزار تومان در بازار

قیمت واقعی گوشت چقدر است؟  / گوشت منجمد وارداتی فراوان به ارزش 300 هزار تومان در بازار

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: معمولا گوشت گرم و منجمد با کمترین قیمت وارد کشور می شود و قیمت واقعی روزانه گوشت با قیمت پیشنهادی نماینده مجلس متفاوت است و این قیمت ها اشتباه است.

به گزارش تجارت نیوز، در روزهای اخیر یکی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی گفته بود که قیمت گوشت در کشور باید حدود ۲۵۰ هزار تومان باشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس گفت؛ «گوشت گرم و باکیفیت را می توان با قیمت کیلویی ۲ و نیم تا ۳ دلار خریداری کرد. اضافه کردن هزینه های حمل و نقل و جابجایی حدود 1.5 تا 2 دلار اضافه می کند. گوشت گرم مرغوب باید با قیمتی در حدود 250 هزار تومان به دست مردم برسد. در حال حاضر قیمت فلفل دلمه ای وارداتی در بازار کمتر از 400 هزار تومان نیست. در این میان، چه واردکنندگان و چه دلالانی که فلفل وارداتی را در بازار می فروشند، سود زیادی همراه با ظلم به خزانه می برند».

اما آیا می توان فلفل قرمز Varadeti را با قیمتی در حدود 4 تا 5 دلار در بازارهای جهانی یافت؟ این گزارش به صحت ادعای این نماینده مجلس پرداخته و قیمت انواع گوشت قرمز در بازار را بررسی کرده است.

در همین رابطه منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان گاوداری درباره اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس درباره قیمت گوشت گفت: متاسفانه چنین صحبت هایی آثار روانی مختلفی در بازار دارد. در حال حاضر بیشتر گوشت گوسفند از آسیای مرکزی وارد می شود. قیمت اصلی دام سبک زنده در کشورهای مبدا حدود 3 دلار و 20 سنت است و با توجه به هزینه کشتار و سایر هزینه ها، قیمت هر کیلوگرم لاشه کامل گوسفند گرم به محدوده قیمتی 6 دلار و 50 می رسد. سنت

پوریان ادامه داد: قیمت اصلی هر کیلوگرم گوشت گاو زنده حدود 2 دلار و 70 سنت است که با احتساب هزینه حمل و نقل و … محدوده قیمت هر کیلوگرم لاشه گوشت بدون استخوان به 6 دلار می رسد و در صورت جدا شدن استخوان، قیمت گوشت گاو گرم بالاتر از 6 دلار است. علاوه بر این گوشت منجمد گوسفندی معمولا با قیمت حدود 4 دلار از مغولستان وارد می شود و گوشت گاو منجمد نیز با قیمت حدود 5 دلار از برزیل وارد می شود.

وی افزود: البته باید توجه داشت که این قیمت ها پایین ترین نرخ برای انواع گوشت قرمز ورودی به کشور است و گوشت استرالیایی با کیفیت بهتر با این قیمت ها وجود ندارد. وقتی قیمت جهانی گوسفند زنده 3 دلار است، چگونه می توانید آنها را با کمتر از 3 دلار تهیه کنید؟ البته گوساله زنده ای که از پاکستان به قیمت 2.70 دلار خریداری می شود، مشکلات خود را دارد. بنابراین قیمت های پیشنهادی فلفل قرمز این نماینده مجلس اشتباه است.

اقدامات موثر جهاد کشاورزی و افزایش 20 درصدی دام سبک

رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به مناسب بودن شرایط فعلی بازار گفت: وزارت جهاد کشاورزی با واردات لاشه گرم در تابستان به بخش تولید کمک کرد و از آنجایی که بیشترین حجم کشتار برای تهران انجام می شود. می توان گفت افزایش 20 درصدی تولید دام سبک در جنوب و جنوب غرب کشور ناشی از اقدام به موقع وزارت جهاد کشاورزی برای واردات لاشه گوشت با قیمت مصوب به تهران بوده است. همچنین با توجه به تداوم اقدامات موثر، زمستان امسال شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

پوریان با اشاره به شرایط جوی غیر سرد در سال جاری گفت: در جنوب غرب و غرب کشور شاهد زمستان معتدل هستیم و این آب و هوا به گونه ای است که زاد و ولد در حیوانات سبک را افزایش داده و منجر به افزایش تولید

روند واردات گوشت قرمز و نحوه تخصیص ارز برای آن

منصور پوریان با ابراز خرسندی از حمایت ها و اقدامات مثبت جهاد کشاورزی، از روند تخصیص ارز انتقاد کرد و توضیح داد: شرکت های واردکننده باید ابتدا کانتینر گوشت قرمز وارداتی را به وزارت کشاورزی تحویل دهند و پس از مدتی مجوز دریافت کنند. اخذ امضا نامه ای در خصوص کیفیت و نوع گوشت وارداتی از سازمان های مختلف بازرسی و شرکت های پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد کشاورزی ارسال می شود.

پوریان ادامه داد: پس از تایید مجدد بررسی ها، وزارت جهاد کشاورزی شرکت واردکننده گوشت را به بانک مرکزی معرفی می کند و این روند حدود یک ماه طول می کشد. بنابراین شرکت های واردکننده گوشت قرمز پس از طی مراحل تایید گوشت و نه از لحظه اولیه واردات گوشت، 28 هزار و 500 تومان دریافت خواهند کرد.

تلاش بی پایان سودجویان برای ایجاد شوک قیمتی در بازار گوشت در تعطیلات سال نو

رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به سوء استفاده برخی افراد سودجو و تلاش برای افزایش قیمت، تصریح کرد: بیشترین واردات گوشت گرم از کشورهای غیرمسلمان از جمله ارمنستان، گرجستان، روسیه و رومانی انجام می شود و این کشورها در بازار هستند. تعطیلات سال نو به مدت یک هفته به همین دلیل است که در این زمان گوشتی وارد نمی شود. اما برخی با سوء استفاده از این فضا قصد افزایش قیمت ها را داشتند.

وی ادامه داد: در هفته های اخیر شاهد ظهور برخی بازارهای مصنوعی بودیم که هدف آنها ایجاد شوک قیمتی در بازار بود. اما به دلیل وفور گوشت در بازارها، بازار مصنوعی نتوانست قیمت ها را تغییر دهد.

وفور گوشت گوسفندی منجمد وارداتی در سراسر کشور

پوریان با اشاره به وفور گوشت گوسفندی منجمد وارداتی در سراسر کشور گفت: قیمت این گوشت حدود 300 هزار تومان است و نسبت به گوشت گرم وارداتی 100 هزار تومان تفاوت قیمت دارد. این تفاوت قیمت گوشت منجمد و گرم باعث می شود مصرف کننده تقاضای گوشت گرم را کاهش دهد. تاثیرات توزیع گوشت پیش از یلدا از هفته گذشته به چشم می خورد و در حال حاضر با توجه به فراوانی گوشت منجمد در بازار، تقاضای مازاد بر آن وجود ندارد و این امر به عرضه گوشت با قیمت مناسب و واقعی کمک می کند. الان قیمت مناسب دام زنده بین 190 تا 210 هزار تومان است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام بهتر است برای واردات گوساله های پروار تلاش بیشتری شود و تصریح کرد: اقدامات خوبی برای ایمن سازی دام های سنگین انجام شده است اما نیاز به تداوم دارد. زمستان و بهار به تعداد کشته ها اضافه می شود.
منبع: تسنیم