نگاهی به تمامی گزینه های 3 هفته اخیر لیگ برتر

نگاهی به تمامی گزینه های 3 هفته اخیر لیگ برتر

شیشه چگونه آبی خواهد شد؟

سرنوشت قهرمانی این فصل به دست شاگردان جواد نکونام است. اگر استقلال هر 3 بازی او را برد، هر اتفاقی که در بازی های پرسپولیس بیفتد، قهرمان می شود. اگر استقلال از 3 بازی آینده یکی را مساوی کند و 2 بازی دیگر را برد، پرسپولیس برای قهرمانی باید هر 3 بازی را ببرد. اگر آبی پوشان پایتخت در بیش از یک بازی امتیاز بیاورند، پرسپولیس در یک بازی فرصت لغزش خواهد داشت.

سخت ترین شرایط برای قهرمانی

پرسپولیس برای قهرمانی باید انتظار از دست دادن امتیاز از استقلال را داشته باشد. سخت ترین شرایط برای تعیین قهرمان، تساوی امتیازات دو تیم خواهد بود. مثلا در شرایطی که استقلال یک بازی را می بازد و پرسپولیس بازی های باقی مانده را به تساوی می کشد و پیروز می شود، این اتفاق می افتد. طبق قوانین سازمان لیگ در این شرایط تفاضل گل تعیین کننده قهرمان لیگ است که پرسپولیس در حال حاضر یک گل بیشتر از حریف دارد و طبیعتا با باخت استقلال این تفاضل گل بیشتر می شود اما به هر حال نمی توان گفت. قطعا اگر امتیازها مساوی شود کدام تیم قهرمان می شود اما در این صورت پرسپولیس شانس بیشتری دارد.

61٪ فنجان آبی، 39٪ فنجان قرمز

از 729 موقعیت ممکن، استقلال در 448 بار قهرمان لیگ شد و پرسپولیس در 281 بار قهرمانی خود را تکرار کرد. با توجه به این اعداد و ارقام، تنها از لحاظ ریاضی و بدون در نظر گرفتن سایر پارامترها، استقلال 61 درصد شانس قهرمانی در این دوره از لیگ برتر را دارد. فارغ التحصیلان اسمار ویرا 39 درصد شانس قهرمانی در این فصل را دارند. این اعداد نشان می دهد که رقابت در هفته های آینده چقدر نزدیک خواهد بود.