پیشنهاد سهمیه بندی بنزین; 15 لیتر برای هر نفر از اول خرداد

پیشنهاد سهمیه بندی بنزین;  15 لیتر برای هر نفر از اول خرداد

دولت موظف است از ابتدای خرداد 1403 به ازای هر نفر 15 لیتر بنزین بین سرپرستان خانوارهای فاقد خودرو توزیع کند.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 1403 توزیع یارانه بنزین به افراد را پیشنهاد کرد. بر اساس این پیشنهاد دولت باید از خرداد ماه سال آینده سهمیه ماهیانه 15 لیتر بنزین به ازای هر نفر را در اختیار سرپرستان خانوارهای فاقد خودرو قرار دهد که با حذف سهمیه خانوارهای سه خودرو و بیشتر این سهمیه تامین می شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این پیشنهاد امکان تبادل کمک هزینه بنزین در یک بازار واحد فراهم می شود. البته تاکید می شود که دولت باید این دستور را بدون «هیچ افزایش قیمت بنزین» اجرا کند. از دیدگاه مرکز تحقیقات، این طرح اهداف عادلانه در توزیع یارانه ها، مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق بنزین را محقق خواهد کرد. اخیرا برخی نمایندگان مجلس نیز از طرح توزیع سهمیه افراد دفاع کردند. گزارش ها حاکی از آن است که مصرف روزانه از مرز 115 میلیون لیتر فراتر رفته و پیش بینی می شود کمبود بنزین ایران تا پایان سال به 15 میلیون لیتر در روز برسد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از نحوه تخصیص منابع، به لزوم استفاده از سیاست‌های «غیر قیمتی» انرژی اشاره کرد و پیشنهاد تخصیص سهمیه بنزین از طریق مذاکره به سرپرستان خانوار را داد. به گفته این نهاد کارشناسی، هرچند ایرادات وارده به دخل و خرج کارشناس سازمان ارشاد کمک های بلاعوض همچنان پابرجاست، اما به نظر می رسد بودجه 1403 نقاط ضعف جدیدی به آن اضافه کرده است.

بر این اساس دریافت ها و پرداخت های سازمان هدایت کننده یارانه ها همچنان خارج از محدوده اعتبارات از محل بودجه عمومی است و عدم اطلاع از منابع و هزینه های قانون هدایت یارانه ها عملاً امکان آن را از بین می برد. تحلیل و بررسی.

پیشنهاد مرکز تحقیقات

واحد پژوهش های مجلس در آخرین ارزیابی خود از لایحه بودجه سال 1403 اعلام کرد بخش مربوط به هدفمندی یارانه ها علاوه بر مشکلات سال های گذشته دارای مشکلات جدیدی است و به نظر این نهاد کارشناسی، رای مجلس رای می دهد. این مفاد در تبصره 8 توصیه نشده است. مرکز تحقیقات در ادامه بر لزوم مدیریت مصرف بنزین و سایر ملاحظات تاکید و پیشنهاد کارشناسی خود را برای تعیین سهمیه مذاکره ای بنزین برای سرپرستان خانوار ارائه کرد. بر این اساس، با عنایت به عدم تحقق اهداف عادلانه در توزیع یارانه ها، لزوم مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق با روش فعلی توزیع یارانه بنزین، بازوی پژوهشی مجلس پیشنهاد رسیدگی به موارد غیرمجاز را داد. سیاست های قیمت گذاری در خصوص عرضه بنزین با رویکرد بازتوزیع یارانه ای.

در این اصلاحیه پیشنهادی دولت موظف است از ابتدای خرداد ماه سال 1403 به ازای هر نفر 15 لیتر بنزین بین سرپرستان خانوارهای فاقد خودرو توزیع کند و این بنزین از جایی تامین می شود که سهمیه خانوارهای دارای 3 خودرو و بیشتر حذف شود. ، و امکان تبادل خواهد داشت. بر اساس این مصوبه، قیمت بنزین در هیچ یک از سهمیه‌ها و نرخ‌های آزاد افزایش نخواهد یافت. بر اساس این پیشنهاد، دولت متعهد می شود که سهمیه موجود تا دو خودرو در خانوارهای دارای خودرو و همچنین سایر سهمیه ها شامل خودروهای عمومی، وانت و موتورسیکلت را حفظ کند. پیش از این برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز به این طرح اشاره کردند و وزیر اقتصاد نیز در سخنان قبلی خود به این موضوع پرداخت.

مشکل جدید در بودجه

بر اساس گزارش گروه پژوهش های مجلس، دو ایراد اساسی به لایحه بودجه وارد شده است. اولاً طبق رویه ای غلط و برخلاف اصول قبلی، در لایحه بودجه سال 1403، درآمدها و پرداختی های سازمان هدف یارانه ها از شمول منابع عمومی خارج و در تبصره 8 ماده واحده گنجانده شد. سقف 758 هزار میلیارد تومان.

ایراد دوم نیز به این نکته برمی گردد که در لایحه بودجه 1403 جزئیات ارقام مربوط به منابع و سهم هر هزینه درج نشده است و لایحه فاقد شفافیت در این بخش است. به عبارت دیگر، بودجه هدفمندی یارانه ها به دلیل نبود جزئیات مشخص قابل تحلیل نیست. به هر حال، گره زدن سیاست های انرژی و درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی انرژی به سیاست های رفاهی، مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

عدم ورود هدفمند به منابع عمومی، بودجه دولت را با خطای بزرگ مقایسه و تحلیل می کند. لازم به ذکر است که گردش درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی از کانال ساماندهی هدفمندی یارانه ها منجر به تشکیل خزانه دوم در کنار خزانه داری کل کشور می شود.

قانون تجاوز

بررسی لایحه بودجه 1403 نشان می دهد یکی از اشتباهات معمول بودجه در هدفمندی یارانه ها در سال آینده نیز تکرار خواهد شد. بر این اساس، اگرچه با تصویب برنامه ششم توسعه در سال 1394، دولت مکلف شد اعتبارات و مصارف قانون یارانه های هدفمند را در جدولی جداگانه تحت سقف کل اعتبارات و مصارف لایحه بودجه سال 1395 درج کند. تا به امروز این اعتبارات و هزینه ها همواره خارج از سازوکار منابع عمومی بوده و در تبصره 14 قانون بودجه سنواتی آمده است. این رویه در لایحه بودجه سال 1403 ادامه یافت و مورد انتقاد واحد پژوهش مجلس قرار گرفت.

به نظر می رسد با توجه به الزامات قانونی دولت، این رفتار در بودجه 1403 مانند سال های گذشته هیچ توجیهی ندارد. به هر حال، در نظر گرفتن حقوق 3 درصدی برای تنظیم هدفمند یارانه های بانک مرکزی، تحریف سیاست های پولی و تورمی است. از همه مهم‌تر اینکه تخصیص 40 درصد از محل فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های جانبی گاز به منابع هدفمندی یارانه‌ها هیچ ارتباطی با قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد و برخلاف مصوبه مجلس در برنامه هفتم است.