دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین / تغییر سهمیه بنزین ندارد. پرداخت سهمیه به مردم به جای خودرو

ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793803

سخنگوی دولت شایعه افزایش دو برابری بنزین برای افزایش یارانه ها را تکذیب کرد اما از اجرای طرحی که در چند سال گذشته بارها مطرح شده است، یعنی بنزین رساندن به خودروها بر اساس تصمیم دولت، خبر داد. جزایر کیش و کشم محقق می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در چند سال اخیر طرحی در کشور برای اجرای عادلانه توزیع یارانه بنزین مطرح شده و در دو سال اخیر نیز برخی از نمایندگان طرح هایی برای اجرای آن ارائه کرده اند که بر اساس آن بنزین بدون توجه به خودروها تحویل داده می شود. ماشین دارند یا نه افراد منصوب می شوند و با تصمیم گیری این امکان وجود دارد که همه بنزین خود را بفروشند. برخی معتقدند چنین یارانه ای برای بنزین به عدالت نزدیکتر است.


دوبرابر شدن یارانه ها از دی ماه

این دیروز است محسن رضاییمعاون رئیس جمهور با اعلام چهار خبر خوب از تصمیم دولت برای کنترل تورم و دو برابر شدن یارانه ها و اختصاص بودجه جداگانه برای توسعه کشور، گفت: بخشی از این یارانه به صورت کارت خرید کالا و بخشی نیز یارانه نقدی است. . «که به صورت ماهانه به مردم پرداخت می شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور این خبر را در حالی اعلام کرد که برخی در فضای مجازی از گران شدن بنزین به دلیل تصمیم دیگر دولت خبر دادند. این خبر توسط سخنگوی دولت تکذیب شد.


طرحی که بارها مطرح شده اما اجرایی نشده است

شایان ذکر است، اختصاص سهمیه بنزین به مردم به جای خودرو که طی دو سه سال اخیر و در دولت قبل به شدت از سوی کارشناسان و مراکز تحقیقاتی مطرح شده بود، اجرایی شده اما اجرایی نشده است. دوباره در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

در همین راستا، دولت پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به جای خودرو به مردم در دو منطقه آزاد کشم و کیش را داده است تا در صورت موفقیت، برای تمدید این طرح تصمیم گیری شود.

دولت یا مجلس هیچ برنامه و مجوزی برای افزایش قیمت بنزین ندارند

ملک الشریعه، عضو کمیسیون انرژی، روز گذشته موضع سخنگوی دولت مبنی بر اینکه «دولت یا مجلس هیچ برنامه و مجوزی برای افزایش قیمت بنزین ندارند» را تایید کرد، به عنوان یک کارشناس در توئیتی موافقان و مخالفان طرح آزمایشی را منتشر کرد. :
نکات مثبت
(+) به افراد بدون خودرو سهمیه بدهید
(+) ایجاد مکانیسم بازار و تبادل انرژی
منفی
(-) انتخاب نادرست مکان خلبان
(-) انتقال نادرست کمک هزینه برای “همه” وسایل نقلیه به افراد

افزایش قیمت بنزین برداشت نادرست از نامه معاون وزیر اقتصاد است

سخنگوی دولت علی بهادری جهرمی گفت: آنچه امروز با عنوان افزایش قیمت بنزین در رسانه ها منتشر شد نادرست و برداشت نادرست از نامه معاون محترم اقتصادی است.

وی گفت: بنزین گران نمی شود و دولت یک شبه چنین تصمیماتی نخواهد گرفت. البته اگر تصمیمی گرفته شود که بر زندگی جاری و عمومی مردم تأثیر بگذارد، جنبه های مختلف آن سنجیده می شود.

اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به مردم به صورت آزمایشی در کیش و کشم

وی ادامه داد: با توجه به این طرح مقرر شد به صورت آزمایشی در جزایر کشم و کیش سهمیه بنزین به جای خودرو به مردم تعلق گیرد و هزینه تحویل نیز معادل نرخ عادی 1500 بوده است. تن برای بنزین و 3000 تن برای بنزین رایگان که هیچ تفاوتی با آن ندارد تعرفه ای در دسترس نخواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر اگر شخصی خودرو نداشته باشد تا زمانی که سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم باشد نمی تواند از سهمیه بنزین استفاده کند. اما فردی که مثلا چهار ماشین دارد چهار برابر سهمیه استفاده می کند. البته این روش ناعادلانه است و سهم فردی که توانایی خرید خودرو را ندارد در سوخت قابل مشاهده نیست.

بهادری جهرمی تاکید کرد: اما با این تست که به صورت آزمایشی در حال انجام است، هر فردی که خودرو نداشته باشد می تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و با قیمت مناسب به دیگران عرضه کند، درست است. .

بر اساس نامه منتشر شده مشخص می شود دستور اجرای طرح آزمایشی تغییر سهمیه بنزین در تاریخ 3 آبان ماه صادر شده و هم اکنون به صورت آزمایشی در حال اجراست.

bbbba44b 9a27 48fb a43c c5ccf5dcc32f خبر خاکستری

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ در نهایت در رابطه با این طرح آزمایشی در جزایر کشم و کیش، سهمیه بنزین به جای خودرو به مردم تعلق می گیرد و هزینه تحویل همان نرخ معمولی 1500 تن برای بنزین سهمیه ای و 3000 تن رایگان است. بنزین که با تعرفه موجود تفاوتی نخواهد داشت.

به نظر می رسد نحوه سهمیه بندی بنزین تغییر کند و سهمیه بنزین به جای خودروها بین مردم توزیع شود. پیش بینی می شود این طرح در کیش و کشم به صورت پایلوت اجرا شود اما هنوز تصمیمی گرفته نشده و پس از بررسی، دولت تصمیم به اجرای آن در سراسر کشور خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید