چالش تعطیلی روز شنبه افزایش یافته است

چالش تعطیلی روز شنبه افزایش یافته است

پس از کش و قوس های فراوان پیرامون اعیاد و اظهار نظرها، میزگردها و برنامه های مختلف و در نهایت استماع سخنان مخالفان و موافقان، سرانجام نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه با 136 «معاون»، 66 «موافقت» کردند. مخالف و 3 ممتنع. به برنامه بسته شدن در روز شنبه. باید در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شود تا در صورت تصویب آن شورا برای اجرای دولت ابلاغ شود.

اما به نظر می رسد این مصوبه مجلس بدون مخالفت نیست و نظری هم ندارد و هر روز در رسانه ها درباره تعطیلی شنبه های تحت هنر اظهار نظر می شود. 87 قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش ساعات کار و افزایش روزهای تعطیل آخر هفته بود. اما ظاهراً در مورد تعطیلی روز شنبه 2 نوع نظر وجود دارد. اولا؛ کسانی که مشکل را از دریچه مشکلات اقتصادی و روابط بین المللی کشور با دنیا می بینند و نگرش دوم کسانی که موضوع را صرفاً از منظر مسائل اعتقادی و اعتقادی می بینند. از طرفی اگر اساس این سوال را بر این اساس بگذاریم که اصولاً چرا باید تعطیلی غیر از جمعه باشد و دلیل آن را بفهمیم، مشکل تا حد زیادی حل می شود. استدلال منطقی نیز چنین است; از آنجایی که اکثر کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و در ایران پنجشنبه نیمه تعطیل و جمعه تعطیل است، عملا از هفت روز هفته که می توانید با دنیا ارتباط برقرار کنید، 4 روز برای تعطیلات در نظر گرفته شده است. عملاً برای معاملات، دادن و دریافت معاملات بین المللی به مدت 3 روز باقی می ماند و بسیاری از فرصت ها و اقدامات گاهی اوقات به همین دلیل از دست می رود یا به تعویق می افتد. اما اگر بتوانیم در تعطیلات تا حدودی خود را به دنیا برسانیم، برای منافع ملی بیشتر و بهتر خواهد بود. زیرا اگر از منظر هزینه منفعت اقتصادی به موضوع نگاه کنیم، اگر شنبه ها تعطیل باشد و پنجشنبه ها به روز کاری تبدیل شود، به جای 3 روز، 4 روز کاری برای رسیدگی به روابط اقتصادی، مالی و تجاری داریم. جهان. اما بستن روز پنج شنبه عملاً چیزی را تغییر نمی دهد و در همان پاشنه قبل می چرخد ​​زیرا پنج شنبه های قبل نیز نیمه بسته بود. در همین رابطه عباس آهوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم در واکنش به تصمیم تعطیلی مجلس یازدهم در روز شنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: کشوری که مبادلات مالی و تجاری آن با تحریم و تحریم مواجه است. فعالیت تجاری‌اش با ده‌ها واسطه و هزینه‌های مالی بی‌شمار روبه‌رو می‌شود. چه شنبه تعطیل باشد چه پنجشنبه! چه فرقی دارد؟

*روز شنبه ایستاده

مخالفان تعطیلی روز شنبه باورشان نمی شد که این طرح در مجلس دولت که اتفاقا مجلسی انقلابی است به تصویب برسد و به همین دلیل در سردرگمی به سر می برند. چون امروز مجلس را مورد انتقاد و هجمه قرار دادند. اما مهم این است که حتی این مجلس هم به اهمیت این کار پی برده و بر اساس نظر کارشناسی عمل کرده است. محسن پیرهادی، یکی از اعضای شورای رئیس مجلس نیز اخیرا گفته است: «کسی که از تعطیلی روز پنج‌شنبه صحبت می‌کند، درک درستی از اقتصاد ندارد و تعطیلی روز پنج‌شنبه عملاً چهار روز تعطیلی ما را با دنیا قطع می‌کند.» کسانی که در زمینه اقتصادی کاری انجام نداده اند صحبت می شود. 36 تشکل اقتصادی خواستار تعطیلی مجلس در روز شنبه شده اند تا ارتباط ما با دنیا قطع نشود. اکثر کشورهای منطقه روز شنبه تعطیل شدند زیرا برنامه هایی برای منافع اقتصادی کشور خود دارند. پس با احساسات تصمیم نگیریم و به سمت کمک به اقتصاد برویم». جالب اینکه در جلسه روز چهارشنبه مجلس، پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در حمایت از تعطیلی روز شنبه گفت: در حالی که به اعتقادات توجه می کنیم، اگر قرار است تصمیمی بگیریم، منافع و اقتدار جمهوری اسلامی باید حفظ شود». ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اظهار داشت: از دو بال اقتصادی کشور پرسیدیم. اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی ایران و توافق کردند که شنبه ها تعطیل شوند.» اگر من به دلیل شرعی نمی آمدم، از تعطیلی شنبه ها دفاع نمی کردم. با تعطیلی 4 روزه، ضرری معادل 8 میلیارد دلار به ما وارد می شود و این به معنای خودخواسته بودن جریمه است. روز استراحت یهودیان جهان است، ایران نباید تعطیل شود. نکته جالب اینکه اخیرا نامه ای با عنوان «متن فراخوانی از آیت… جوادی عاملی در مورد تعطیلی شنبه ها» در شبکه های اجتماعی دست به دست شده که در آن آمده است: «از آنجایی که تعطیلی شنبه ها همسو با بازار و اقتصاد جهانی است. معاملات و موثر در حل برخی. مقصود از مشکلات اقتصادی و کنترل تورم، مانند مخالفان نیست، بلکه قصد تعامل است. بنابراین غیر از جمعه مانعی برای تعطیلی روز شنبه وجود ندارد.»

* نظر مخالفان

همانقدر که مصوبه کارشناسی مجلس موافقانی دارد و دارد، برخی مخالفان نیز در این باره اظهار نظر می کنند. جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در ایکس نوشت: تعطیلی شنبه در مصوبه اخیر مجلس بر اساس نفوذ فرهنگی و نفوذ دشمن در کشور صاحب الزمان است، من مخالف بودم و نکردم. به آن رای دهید.» حسین شریعتمداری نیز در کهن نوشت: «از شورای اسلامی هیچ توقعی وجود نداشت» تا به جوانب و تبعات مختلف آن توجه شود؛ «من مخالف تعطیلی شنبه بودم و به عباس گودرزی، نماینده مخالف بودم بروجرد نیز حامیان را متهم کرد که به جای روز پنج شنبه تعطیلی را به دلیل زیر سوال بردن شعائر دینی، سبک زندگی و سنت های مردم ایران، اما آنچه جالب است نظر محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مخالفان است تبریز که اصل ارائه این مصوبه را مبتنی بر تبلیغات رسانه ای می داند.

*در نهایت…

مجلس در روزهای پایانی خود، طرح کارشناسی و صحیح را که بر اساس منافع ملی و متناسب با حل مشکلات اقتصادی کشور برای تعامل با دنیا طراحی شده است، تصویب کرد. اگرچه مخالفان هم اکنون در تلاش هستند تا شورای نگهبان را برای رد این مصوبه تحت فشار قرار دهند، اما انتظار می رود شورای نگهبان نیز بر اساس نظر کارشناسی مصوبه فوق را تصویب و برای اجرا ابلاغ کند تا گامی در جهت رفع مشکلات کشور بردارد.