گوشت قرمز از سبد سه دهک برتر حذف شد

گوشت قرمز از سبد سه دهک برتر حذف شد

یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به کاهش شدید میانگین مصرف در 10 دهک، وقتی آمار میانگین مصرف تا این حد کاهش یافته است، به این معناست که این محصول از سبد خانوار برخی دهک ها خارج شده است.

به گزارش ایلنا، علیرضا حیدری درباره پیامدها و آثار افزایش تورم مواد غذایی گفت: بررسی افزایش نرخ تورم مواد غذایی و سهم آن در سبد خانوار در دهک های مختلف درآمدی، وقتی از خانوار صحبت می کنیم، هزینه متفاوتی است. سبد، به معنای تنوع محصولات غذایی با کیفیت مصرف شده است. ما متفاوت و با قیمت های مختلف صحبت می کنیم و در بررسی کارکرد مصرف این مواد می بینیم که سهم و میزان مصرف در دهک های مختلف متفاوت است.

وی ادامه داد: نمی توان به این معضل در دهک ها نگاه کرد و نحوه تغییرات را با هم مقایسه کرد و این مشکل فقط در دهک های خاص قابل بررسی است. اما در سه دهک اول سهم تورم خوراکی ها بیشتر از دهک های دیگر است، زیرا درآمد کمتری دارند و طبیعتاً باید سهم غذا را در اولویت پوشش دهند که معمولا با توجه به شرایط موجود، سهم خود را از مواد غذایی بیش از حد معمول نشان می دهد. سهم درآمدی که بیش از میانگین سهم خوراک در همه دهک هاست باید نشان دهنده روحیه باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: باید توجه داشت که برخی از محصولات غذایی، هزینه های خوراکی غیرکشش هستند، به این معنا که افزایش قیمت مواد غذایی تاثیر چندانی در مصرف ندارد، به عنوان مثال اگر قیمت نان افزایش یابد، مردم همچنان مصرف می کنند. نان.

حیدری تاکید کرد: اما در پروتئین این مشکل دیده نمی شود، زیرا زمانی که قیمت محصولات غذایی به شدت افزایش می یابد، تغییر الگوی مصرف اجتناب ناپذیر است، یعنی مصرف کنندگان دیگر توان تحمل افزایش قیمت را ندارند و به افزایش قیمت پاسخ می دهند. نسبت به میزان مصرف نشان می دهد که علیرغم تمایل داخلی خانوارها، مصرف در حال کاهش است. این احتمال وجود دارد که برخی کالاها به طور کامل از سبد مصرفی حذف شوند که این اتفاق در مورد گوشت و پروتئین رخ داد.

وی با بیان اینکه در دهک های 1، 2 و 3 می توان پیش بینی کرد که تقریباً کل پروتئین قرمز از سبد مصرف خانوارها حذف شده است، افزود: با توجه به کاهش شدید میانگین مصرف در دهک دهم، زمانی که آمار میانگین مصرف کاهش یافته است. در این حد کورد به این معنی است که این محصول توسط یک عشر از سبد خانوار حذف شده است.

این کارشناس اقتصادی عوارض و پیامدهای بارز افزایش نرخ تورم مواد غذایی را سوءتغذیه عنوان کرد و گفت: با گسترش سوءتغذیه طبیعتا هزینه های درمانی دولت در آینده افزایش می یابد و در نتیجه افراد سالمی نخواهیم داشت. در آینده.

حیدری تاکید کرد: در آخرین بررسی های وزارت بهداشت و درمان که در شورای عالی کار مطرح شد، وزنی برای سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید، لبنیات و تخم مرغ تعیین شد که در صورت مصرف سرانه این وزن را انجام می دهد. به این وزن مخصوص نرسیده و تعدادی از پروتئین های ضروری حذف می شوند، این مشکل در رشد و نمو افراد موثر است و در صورت کاهش مصرف، رشد و تکامل جسمانی افراد دچار اختلال می شود.

وی ادامه داد: این وضعیت در سراسر کشور دیده می شود اما در استان های کم برخوردار و در مناطقی که درآمد سرانه کمتر است و جمعیت در دهک های پایین سبد خانوار متمرکز است بیشتر دیده می شود و باید این خوراکی ها مصرف شود. در زمان مناسب خود

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آثار سوء تغذیه در نسل های آینده نیز قابل مشاهده است، گفت: آثار سوء تغذیه به نسل های بعدی نیز منتقل می شود زیرا زمانی که فرد بالغ از نظر جسمی و روحی نداشته باشیم، تمام اعضای آن فرد دچار مشکل می شود. ضعیف شده و نمی تواند فرزندان سالمی داشته باشد.

وی افزود: در این شرایط آثار سوء تغذیه و عدم بلوغ جسمی افراد در نسل آینده قابل مشاهده است، البته اگر این افراد زنده بمانند تا به نسل بعدی برسند، زیرا با سوء تغذیه افراد دچار مشکلات جسمی زیادی می شوند که متخصصان تغذیه باید این مشکلات را پیدا کنند. بیایید به این موضوعات نگاه کنیم و در این مورد اظهار نظر کنیم و با وجود این که در این بحران هستیم، متاسفانه سیاستگذار هیچ توجهی به این موضوع ندارد.