آخرین اخبار بررسی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توسط هیات تعدیل

آخرین اخبار بررسی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توسط هیات تعدیل

روز جدید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص تعیین حقوق بازنشستگان بر اساس قانون، این موضوع به تایید صندوق تامین اجتماعی و تایید دولت نیز رسیده است که این روند باید طبق قانون باشد. و این موضوع در شورای نیروی انتظامی در دست بررسی است.

آقای پور ابراهیمی مهمترین دستاوردهای کمیسیون اقتصادی مجلس در سالهای اخیر را تشریح کرد.

شرح این گفتگو به شرح زیر است:
مدیر عامل: بر اساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی، تعیین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر عهده سازمان تامین اجتماعی و تصویب آن بر عهده دولت است. بنابراین برای اینکه دولت مستقیم تصمیم بگیرد این نقش در قانون تعریف نشده است، این یک تناقض آشکار است، مطالب گفته شده را چگونه پیگیری می کنید؟

پورابراهیمی: در رابطه با تعیین مستمری سازمان تامین اجتماعی طبق قانون، ابتدا موضوع در سازمان، در هیات مدیره و هیات امنای صندوق مطرح و تصویب می شود. قانون می گوید این مصوبه به دولت ارسال می شود و با تصویب دولت اجرایی می شود و سال هاست که این روند برقرار است. امسال که مصوبه به دولت ارائه شد، دولت کاری کرد. دولت بخشی از این مصوبه را که مربوط به حداقل حقوق بگیران بود، پذیرفت، اما بقیه آن را بر مبنای پیشنهاد سازمان قرار نداد. مصوبه دولت بر اساس تصمیمات دیگری است که نتیجه آن در واقع 10 درصد است. آنچه ما فکر می کنیم در رابطه با مصوبات دولت اتفاق می افتد. طبیعتا انطباق آن با قوانین باید در مجلس صورت گیرد. هیئتی به نام هیأت اجرا که اعضای مشخصی دارد بر این کار نظارت می کند. اعضای این شورا کارشناسانی هستند که بدون توجه به فضای مجلس و دولت در این زمینه نظر کارشناسی می دهند و به عنوان اعضای متخصص در حوزه قانون گذاری کشور حضور دارند.

این سوالات مربوط به بحث تصویب تامین اجتماعی نیست بلکه مربوط به همه قوانین است. بارها در مجلس این اتفاق افتاده است. مثلاً یک اجرائیه قانوناً در کمیته تطبیق تصویب و رد شد و اساساً مغایرت یافت زیرا ما در قانون چیز دیگری گفتیم و دولت موارد دیگری را تصویب کرد. این موضوع در کمیته تطبیق نیز مطرح و خلاف قانون اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید