آزادی افراد مشمول عفو گسترده اخیر؛ تا پایان بهمن ماه

مسعود ستایشی در گفت وگو با ایسنا، درباره عفو گسترده مقام معظم رهبری اظهار کرد: این عفو ​​در اجرای بند یازدهم اصل 110 قانون اساسی است که از سوی قوه قضائیه به مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان با این عفو ​​موافقت کردند. درخواست رئیس قوه قضائیه و تعداد زیادی از متهمان و محکومان دادگاه های انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح.

وی ادامه داد: رئیس قوه قضاییه پس از تایید رهبری بلافاصله دستورات لازم را از طریق معاونت قضایی به مراجع ذیربط و واحدهای قضایی ذیربط ارسال کرد و اجرای عفو گسترده در کمترین زمان ممکن و با تمام قوا آغاز شد. دقت در دادگاه

ستایشی افزود: در جریان حوادث اخیر تعدادی از افراد جامعه از جمله جوانان به دلیل حضور در اغتشاشات دچار مشکل شدند و دلیل آن فریب و تأثیرپذیری از تلقینات و تبلیغات دشمنان سرسخت بود. این کشور رفتاری ناشایست و ناشایست انجام دادند و این رفتار خلاف هنجارها بود و این هنجارشکنی ها مجرمانه شناخته شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: این جوانان علاوه بر دردسری که برای خود ایجاد کرده‌اند، خانواده‌های خود را نیز سخت کرده‌اند و بستگانشان نیز از این قضیه متضرر شده‌اند و جامعه را نیز با مشکلاتی مواجه کرده‌اند. که روان جامعه را مختل کرده است.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از این جوانان که فریب دشمن را خورده و در این لشکرکشی گرفتار شده بودند، پس از افشای نقشه کثیف دشمنان اسلام و دشمنان خارجی و جریانات ضد انقلاب اظهار پشیمانی کردند و ما همچنین موظف بود بر اساس دستورالعمل های داده شده طی این تحولات از سوی مدیریت و همچنین به ریاست قوه قضاییه به ما ابلاغ شد تا به وظیفه خود عمل کنیم.

طیاشی با بیان اینکه دامنه این عفو ​​گسترده است، تصریح کرد: مشمولان این عفو ​​بر اساس رفتار مجرمانه خود طبقه بندی می شوند، البته طبق توافقات امنیتی و اقدامات قانونی و تصمیماتی که بر اساس مقررات قانونی برای آنها اتخاذ می شود. موقعیت. پرونده این افراد در صورت احراز شرایط تعیین شده و بر اساس مقررات بسته می شود.

و ادامه داد: عفو گسترده رهبری استاندارد است و از سال 1376 تاکنون چنین عفویی نداشته ایم و برای اولین بار دامنه آن شامل متهمان می شود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آثار عفو گسترده رهبری گفت: دیدگاه رفعت اسلامی در سیره ولی فقیه و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی و تداوم آن است. ناکامی کسانی که قصد آسیب رساندن به نظام جمهوری اسلامی را داشتند اما شکست خوردند یکی دیگر از آثار این عفو ​​این است که به سرمایه های اجتماعی رسیدگی می شود و این همان رفتار پدرانه ای است که حاکمان در این زمینه نسبت به فرزندان خود داشتند. واضح است که آنها عامل اصلی جنایات بودند.

ستایشی ادامه داد: در آینده تاریخ قضاوت خواهد کرد که دشمنان چه اقداماتی انجام دادند و چه جفاهایی در حق این کشور کردند، چه اقداماتی در برابر این دشمنی ها انجام شد و چقدر هوشمندانه توانستیم نقشه دشمنان را خنثی کنیم.

ستایشی افزود: کسانی که در اغتشاشات اخیر از 25 شهریور به بعد دستگیر یا محاکمه شده اند مشمول عفو گسترده و نگاه پدرانه نظام اسلامی می شوند و تا 22 بهمن یا اواخر بهمن سال جاری آزاد می شوند.

مشمول عفو نمی شوند
وی ادامه داد: از سوی دیگر علیرغم گستردگی عفو اخیر که بخش زیادی از محکومان و حتی متهمان را شامل می شود; اما استثناهایی وجود دارد. همانطور که در این بین کسانی که کنترل، مشارکت و کمک به ترویج جنایاتی مانند مبارزه و فساد ارضی و فتنه را دارند، مشمول عفو نمی شوند. کسانی که مرتکب قتل و مجروح عمدی، جاسوسی و آتش زدن اموال عمومی و یا همکاری با سرویس های جاسوسی دشمن و یا بیش از دو محکومیت مؤثر و همچنین شکایات خصوصی هستند نیز طبیعی است. مشمول عفو نمی شود

آیا خبرنگاران مشمول این عفو ​​می شوند؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا سلبریتی ها، هنرمندان و خبرنگاران مشمول این عفو ​​هستند؟ وی گفت: اگر این افراد مشمول عفو شوند قطعا در روزهای آینده و تا 22 بهمن آزاد خواهند شد. تعداد قابل توجهی عفو وجود دارد، البته چون دادگاه های مختلف همچنان در حال بررسی ضوابط هستند، اعلام آمار قبل از نهایی شدن مناسب نیست. اما پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان بهمن ماه، اکثر بازداشت‌شدگان به خاطر حوادث اخیر آزاد شوند.

ستایشی در پایان گفت: بخش دیگری از عفو اخیر شامل محکومان دادگاه های انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح می شود که یک دسته آن مربوط به زنان است، یعنی زنانی که سرپرست خانواده هستند. مشروط بر اینکه سه سال حبس آزادی را سپری کرده باشند و این نشان دهنده توجه نظام به مسائل زنان و خانواده است. همچنین در صورتی که محکومان از خانواده شهدا و جانبازان یا بیماران لاعلاج و سالمندان اعم از مردان بالای 70 سال و زنان بالای 60 سال و مشمولان 50 میلیون ریال جریمه نقدی یا 500 ریال باشند. یک میلیون ریال تا پنج میلیارد ریال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس، مشمول عفو اخیر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید