محسنی عقی: از 82 هزار نفر مشمول عفو گسترده اخیر، 22 هزار نفر به دلیل اغتشاشات عفو شده اند.

محسنی عقی: از 82 هزار نفر مشمول عفو گسترده اخیر، 22 هزار نفر به دلیل اغتشاشات عفو شده اند.

رئیس قوه قضاییه گفت: تاکنون 82 هزار نفر مشمول عفو شده اند که ممکن است این تعداد افزایش یابد. از این میزان، 22 هزار نفر به دلیل فتنه گری مورد عفو قرار گرفتند که قبل از محکومیت یا محکوم شدند یا عفو شدند.
محسنی عقی: از 82 هزار نفر مشمول عفو گسترده اخیر، 22 هزار نفر به دلیل اغتشاشات عفو شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای امروز (دوشنبه 31 اسفندماه) در جلسه شورای عالی قضایی، پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان و سال جدید را به تمامی همکاران و همکاران تبریک و تهنیت گفت. ادارات قضائی که در سال 1401 برای خدمت به مردم تلاش و کوشش مضاعفی انجام دادند، قدردانی کردند.

محسنی ادجه‌ای با اشاره به دهه سوم شعبان که دهه عبادت مساجد نامیده می‌شود، دستور داد تا همه مأموران دربار در تمام ایام به ویژه در ماه مبارک رمضان به صورت مستمر در مساجد حضور داشته باشند. سال گذشته و ضمن گفتگوی مستقیم با مردم، اختیارات و اختیارات قانونی آنان را برای حل مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی محدود می کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به آخرین آمار عفو عمومی گفت: تاکنون 82 هزار نفر مشمول عفو شده اند و ممکن است این تعداد افزایش یابد. از این میزان، 22 هزار نفر به دلیل فتنه گری مورد عفو قرار گرفتند که قبل از محکومیت یا محکوم شدند یا عفو شدند. البته چند نفر از این افراد در زندان بودند و اکثر آنها یا با حکم قضایی خارج از زندان بودند یا پرونده آنها همچنان در جریان بود.

به جز شورش 60000 نفر، محکومان عفو ​​شدند

رئیس قوه قضائیه افزود: غیر از اغتشاشات، بیش از 60 هزار نفر مورد عفو قرار گرفته اند که از این تعداد 25 هزار نفر یا از زندان آزاد شده و یا حکمشان بخشیده شده است. همچنین در اثر عفو اخیر، مجازات 34 هزار نفر کاهش یافت.

وی تاکید کرد: این عفو ​​شامل محکومان و متهمان جرایم سنگین و سرقت نمی شود.

محسنی ادجه ای با اشاره به ایام پایانی سال و تعطیلات پیش رو به دادستان های سراسر کشور دستور داد تا با کمک مسئولان انتظامی و سامانه اطلاعات و امنیت و بسیج امنیت و آرامش مردم را به طور کامل تامین و حفظ کنند.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: همچنین ممکن است عده ای بنا به تجربه بخواهند از تعطیلات پیش رو سوء استفاده کرده و احیاناً دست درازی به منابع طبیعی و ساخت و سازهای غیرمجاز انجام دهند. در چنین مواردی مسئولان و مراجع ذیصلاح قضایی و سایر نهادهای ذیربط باید اقدامات پیشگیرانه لازم را ترتیب دهند.

محسنی آجی با اشاره به اتفاقاتی که اخیرا در برخی از مدارس رخ داده است، اظهار کرد: اتفاقات اخیر در برخی مدارس متأسفانه برای تعداد زیادی از مردم به ویژه خانواده های دانش آموزان نگرانی و ترس ایجاد کرده است. تمامی مراجع و ادارات ذیربط از همان روزهای ابتدایی تاکنون سعی در شناسایی عوامل این مشکل داشته اند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: قضات ذیصلاح مسئول رسیدگی به پرونده دستگیرشدگان حادثه مذکور باید با جدیت، سرعت، دقت و عدالت با توجه به میزان اقدامات و مشارکت در این حادثه به پرونده آنان رسیدگی کنند. اجازه ندهید رسیدگی به این موارد طولانی شود. همچنین بر اساس مجوزی که قانون داده، نوع کار و انگیزه عاملان این حادثه برای مردم تشریح شود.

رئیس کل دادگستری تصریح کرد: در مورد حادثه فوق شایعات زیادی وجود دارد که برخی از آنها واقعاً بی اساس است اما نگرانی ها را تشدید می کند. بر این اساس باید از شایعه سازان مدارک و مستندات مطالبه شود و از آنجایی که شایعه سازی باعث ایجاد تشویش در بین مردم شده است، برخورد قانونی مناسب با شایعه سازان صورت گیرد.

محسنی آجی با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان به مسئولان دستگاه های مختلف قضایی از جمله مرکز توسعه حل اختلاف توصیه کرد زمینه مشارکت بیشتر مردم در امور خیر از جمله آزادی زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: همه ضابطان دادگستری باید تلاش کنند تا مردم طعم شیرین عدالت را در سال 1402 حس کنند و به احترام ارباب رجوع و علاوه بر تصمیمات مستدلی که صادر می کنیم به عمل و گفتار توجه بیشتری داشته باشند و توجه ویژه داشته باشیم. به ادبیات ما هنگام برخورد با مشتریان.

رئیس قوه قضاییه با گرامیداشت 22 اسفند روز تکریم شهدا گفت: برای ارج نهادن به خون پاک شهدا و ایثارگری ها، جانبازان و ایثارگری های آنان باید در رعایت احکام نورانی اسلام دقت لازم را داشته باشیم. ، ولايت، زمان شناسي و دشمن شناسي و هر چه بيشتر به خانواده شهدا و جانبازان خدمت مي كنيم.

در دومین بخش از جلسه شورای عالی قضایی، حجت الاسلام والمسلمین صادقی، رئیس مرکز توسعه دعاوی کشور با بیان اینکه در سال جاری تاکنون در مورد 655 پرونده قصاص رضایت داده شده است که به صورت قانونی انجام شده است. از این تعداد 154 مورد رضایت در کمپین «عفو به عشق امام حسین (ع)» و 55 مورد نیز در طرح «عفو به عشق امام علی علیه السلام» وصول شده است. کمپین (ع)»؛ همچنین از روز گذشته با همکاری آستان قدس رضوی کمپین «به عشق امام رضا (ع) می بخشم» راه اندازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید