آغاز ماراتن حساس کنکور سراسری 1402/مسابقه حدود یک میلیون داوطلب در سراسر کشور

آغاز ماراتن حساس کنکور سراسری 1402/مسابقه حدود یک میلیون داوطلب در سراسر کشور

امروز مرحله اول امتحانات آغاز می شود و داوطلبان در این آزمون با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

در حال حاضر سرنوشت دانش آموزان با آزمونی به نام کنکور گره خورده است و این ماراتن بزرگ و نفس گیر آینده خیلی ها را رقم خواهد زد.

امروز مرحله اول امتحانات آغاز می شود و داوطلبان در این آزمون با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

در سال های اخیر توسعه فناوری ارتباطات برخی گروه های متقلب سازمان یافته را قادر به سوءاستفاده کرده و سعی می کنند پس از شروع آزمون سوالات آزمون سراسری را از طریق ابزار الکترونیکی خارج از حوزه امتحانی ارسال و برای برخی از داوطلبان پاسخ ارسال کنند.

البته با تدابیر اتخاذ شده و با کمک شرکت های دانش بنیان و سایر راهکارهای قانونی، این اقدامات در نهایت برای متخلفان بی نتیجه ماند و از ورود غیرعلمی داوطلبان جلوگیری شد.

در سال جاری اقدامات زیادی برای مبارزه با این شبکه های کلاهبردار توسط سازمان سنجش آموزش کشور و نهادهای انتظامی، امنیتی و قضایی و در آخرین اقدام با تصویب شورای امنیت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است. ، اینترنت موبایل محدود است. به صورت مقطعی در ساعات امتحانی روزهای پنجشنبه 29 و جمعه 30 برگزار می شود.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل اینترنت در کنکور 2 راه حل وجود دارد. اولین راه حل این است که در حین امتحان اینترنت حوزه امتحانی را قطع کنید. مطمئنم با توجه به تعداد زیاد داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری، مردم همکاری لازم را با ما خواهند داشت.

وی افزود: راهکار دوم استفاده از تجهیزات شرکت های دانش بنیان در حوزه های امتحانی و تلاش برای ایجاد فضای امن برای داوطلبان برای عملکرد خوب در آزمون سراسری است.

وی گفت: آزمون سراسری و سایر آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور باید با رعایت عدالت آموزشی و در رقابت علمی سالم برگزار شود. زیرا با اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نظام مرتبط هستند.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش گفت: حفظ سلامت کنکور از الزامات همه مردم و داوطلبان است و نقطه عالی امنیت کنکور محدودیت اینترنت است و 850 نفر را با تجهیزات شناسایی کرده ایم. و هزاران نفر به عنوان متقلب . افرادی که سال گذشته تقلب کردند، نه تنها وارد دانشگاه نشدند. آنها هم چند سالی است که محروم هستند. سازمان سنجش می تواند افراد را تا 10 سال از شرکت در کنکور منع کند.

رئیس سازمان سانسه تصریح کرد: اختیار کامل قطع اینترنت بر عهده وزارت ارتباطات است. ما نمی خواهیم عکسی ارسال یا دریافت شود، نمی خواهیم اینترنت به طور کامل متوقف شود. تجهیزاتی که داوطلبان نامناسب دارند بسیار پیشرفته هستند و در یک ثانیه عکس می گیرند و به صورت خودکار ارسال می کنند.

رئیس سازمان سنجش گفت: رشته های ریاضی کمترین و رشته های تجربی بیشترین تعداد داوطلب در کنکور را دارند. 46 درصد داوطلبان تجربی، 31.6 درصد علوم انسانی، 12.27 درصد ریاضی، 99.3 درصد هنر و 6 درصد در گروه زبان به رقابت می پردازند.

وی افزود: تهران و سمنان بیشترین و کمترین تعداد داوطلب را به خود اختصاص داده اند و با احتساب نمره ای که دانش آموزان در خردادماه دریافت می کنند، می باشد. اما اگر این نمره را در ماه سپتامبر بگیرند، به عنوان سوابق تحصیلی به حساب نمی آید.

لازم به ذکر است کنکور در 417 شهر برگزار می شود که در این راستا 2041 مرکز آموزش ابتدایی و 2041 مرکز غیر تابعه جزء کنکور هستند.

وی افزود: نمرات دانش آموزان در خرداد لحاظ می شود. اما اگر این نمره را در ماه سپتامبر بگیرند، به عنوان سوابق تحصیلی به حساب نمی آید.

وی افزود: کنکور به هیچ عنوان لغو نمی شود، حدود 85 درصد از محل های دانشگاه خالی است. به همین منظور این آزمون برگزار می شود تا افراد شایسته ای وارد دانشگاه ها شوند.

پورعباس اظهار داشت: سهمیه امسال نیز مانند سهمیه سال های گذشته است.

حسن مروتی معاون سازمان سنجش نیز گفت: قطع اینترنت یکی از راه های کنترل تقلب در کنکور است. اما به خانواده ها اطلاع دهید که پس از کشف یکی از شبکه های کلاهبرداری در لپ تاپ فرد دستگیر شده در سال 1401، آماری به دست آمد که 5500 دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت که برای تقلب در کنکور استفاده می شود به خانواده ها و داوطلبان فروخته شده است. .

کنکور متفاوت نسبت به سال های گذشته

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه 1401 ابلاغ شد. چهار تغییر عمده در کنکور 1402، حذف دروس متداول، تأثیر نهایی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه ها و برگزاری آزمون دو بار در سال، از امسال معرفی شدند.

بر این اساس سهم گزارش تحصیلی برای ارزیابی و پذیرش متقاضیان پذیرش در مقاطع بالاتر در رشته های مورد تقاضا در سال تحصیلی 1402-1403 فقط برای پایه دوازدهم 40 درصد با تأثیر قطعی برای سال تحصیلی 1403-1404 فقط برای پایه دوازدهم 50 درصد است.با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1404-1405 فقط پایه های 11 و 12 با تأثیر معین و برای سال تحصیلی 1405-1406 و سپس دهم، یازدهم. و پایه دوازدهم، با تأثیر قطعی بر نمره کل نهایی 60 درصد خواهد بود.

تحول دیگر حذف دروس عمومی و در نتیجه حذف دفترچه شماره یک دروس عمومی از کنکور است. به این ترتیب دروس عمومی از کنکور به سوابق تحصیلی منتقل می شود تا بتوان دروس عمومی را به صورت تشریحی و عمیق خواند.

هدف از برگزاری آزمون دو بار در سال کاهش استرس داوطلبان و خانواده ها است.

همچنین با حذف زیرگروه ها، داوطلب فقط یک نمره و یک رتبه خواهد داشت و جزئیاتی مانند رتبه و رتبه در زیرگروه باعث سردرگمی داوطلب نمی شود.

بنابراین گروه های فرعی از آزمون ملی حذف می شوند. زیرا داوطلبی که برای کسب رشته مورد نظر بر روی یک زیرگروه خاص تمرکز می کند و در نهایت در صورت عدم موفقیت در دوره امتحانی، در زیرگروه های دیگر شانسی نخواهد داشت و فرصت ها را از دست می دهد.

علیرضا کریمیان مدیر روابط عمومی سازمان سنسه گفت: تاکنون حدود 715 هزار داوطلب کارت را مشاهده و دریافت کرده اند.

کارت ورود به جلسه آزمون کنکور 1402 مرحله اول قبل از تاریخ اعلام شده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

داوطلبان تا پایان روز چهارشنبه 7 آذرماه فرصت دارند درخواست کارت ورود به جلسه خود را ارسال کنند.

وی افزود: آزمون دانشکده علوم تجربی از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه (9 دی) آغاز می شود. متقاضیان گروه زبان های خارجی نیز عصر روز پنجشنبه (روز بیست و نهم) در آزمون ورودی شرکت خواهند کرد که این آزمون از ساعت 14:30 آغاز می شود. آزمون گروه آزمایشی ریاضی، فیزیک و علوم انسانی از ساعت 8 صبح روز جمعه (9 آذرماه) آغاز می شود و داوطلبان گروه هنر نیز از ساعت 14:30 همان روز رقابت خود را آغاز می کنند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد دفترچه ها و پاسخنامه های کنکور 1402 نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در پی حذف دروس رایج در کنکور و تاثیر 40 درصدی در سوابق تحصیلی، ساختار دفترچه های کنکور یکی دیگر از تغییراتی بود که توسط سازمان سنجش فاش شد. بر این اساس در طول آزمون برای هر دفترچه چند دفترچه و پاسخنامه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

داوطلبان گروه علوم تجربی که رشته توانبخشی را انتخاب نکرده اند، مقاله چهارم این گروه آزمایشی را دریافت نمی کنند که در این صورت تعداد سوالات 155 سوال و زمان پاسخگویی 20 دقیقه کاهش می یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید