آیا امیر تتلو برای گرفتن تخفیف کیفری وکیل گرفت؟

ماده 286 قانون مجازات اسلامی (مصوب 1391) «کسی را که مرتکب اعمالی از قبیل جرائم علیه تمامیت بدنی مردم، اداره مرکز فساد و فحشا و اشاعه فساد یا فحشا شود مفسد الارض می داند». و مجازات اعدام برای او مقرر شده است; اما در تبصره این ماده آمده است که عدم پوشش این اقدامات موجب تخفیف مجازات به درجه 5 (دو تا پنج سال) یا درجه 6 (شش ماه تا دو سال) می شود.

به نظر می رسد انتخاب حوزه قضایی تهران برای رسیدگی به تشخیص مراجع قضایی و تجویز دیوان عالی کشور بر اساس ماده 420 قانون آیین دادرسی کیفری (مصوب 1391) باشد. در غیر این صورت مراجع قضایی محل بازداشت (ارومیه) معتبر بوده است. طبق روال، متهم تحت این عنوان مجرمانه باید در بازداشتگاه اوین باشد و تحقیقات مقدماتی از وی در بازپرسی دادسرای ناحیه 33 تهران (شهید مقدیس) ادامه دارد.

در ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه انقلاب اسلامی صالح به رسیدگی به جرائمی از قبیل جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و فساد در کشور شناخته شده است. در تهران شعبه های دادگاه انقلاب اسلامی در مجتمع بارگاه آیت الله محمدی گیلانی واقع در خیابان معلم مستقر هستند. در عمل، چنین مواردی برای رسیدگی به یکی از سه شعبه 15، 26 یا 28 ارجاع می شود.

بر اساس اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: «در کلیه دادگاه ها طرفین حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و در صورت عدم امکان انتخاب وکیل باید برای آنها وکیل فراهم شود. به معنای تعیین وکیل»؛ اما در تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری، در جرائمی از قبیل اقدامات علیه امنیت داخلی و خارجی یا فساد در کشور، در مرحله تحقیقات مقدماتی، طرفین پرونده باید وکیل خود را از بین آنها انتخاب کنند. وکلای مورد تایید رئیس قوه قضائیه

البته این شرط منحصر به مرحله تحقیقات مقدماتی یا تعقیب می باشد که در نتیجه در مرحله رسیدگی در دادگاه انقلاب اسلامی و اعتراض به حکم، محدودیتی برای انتخاب وکیل وجود ندارد. در صورتی که آخرین اتهام در کیفرخواست «افساد در کشور» باشد، طبق ماده. ماده 348 «قانون آیین دادرسی کیفری»، با توجه به مجازات این جرم (فوت)، حضور وکیل ضروری است و در صورت استنکاف متهم از تعیین وکیل، دادگاه مکلف به تعیین وکیل می باشد.

در صورتی که (باز هم با فرض اینکه عنوان اتهام در کیفرخواست «افساد در کشور» باشد) متهم این جرم در دادگاه انقلاب اسلامی تبرئه و به اعدام محکوم نشده است. به موجب ماده ۴۲۸ قانون فوق الذکر حکم صادره قطعی نیست و قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی ایران است.

توبه یا پشیمانی از گناه امری است بین انسان و خدایش; اما در قانون «مجازات اسلامی» در موضوعی به نام «توبه کیفری» این نهاد به عنوان راهکاری برای رهایی از مجازات و بازگشت مجرم به جامعه مطرح شده است.

از آنجایی که «افساد فی الارض» جرم محدود محسوب می شود، ماده 114 این قانون در رابطه با این موضوع است: «در جرائمی که موجب حد می شود، به استثنای قذف و محاریبه، در صورتی که متهم قبل از اثبات جرم توبه کند و توبه او باشد. و اصلاح را قاضی تأیید می کند، حد از او ساقط می شود. همچنین در صورتی که جرایم فوق غیر از توهین به مقدسات با اقرار ثابت شود، در صورت توبه مرتکب حتی پس از اثبات جرم، دادگاه می تواند از رئیس قوه قضائیه عفو مجرم را بخواهد.

بدیهی است عفو تأثیری در پرداخت غرامت بزه دیدگان و رسیدگی به پرونده هایی با شاکیان خصوصی که تحت عنوان اتهام اصلی مورد رسیدگی قرار نگرفته است، نخواهد داشت.