آیا تناسب اندام مهمتر از کاهش وزن است؟

آیا تناسب اندام مهمتر از کاهش وزن است؟

روز جدید بررسی اعداد وزن بسیار آسان است. به همین دلیل وزن یک فرد و آرزوی میلیون ها نفر برای کاهش وزن اولین موضوعی است که در مورد سلامتی و طول عمر مطرح می شود. مثلاً به محض ورود به مطب متخصص تغذیه روی ترازو می گذارید و وزن کم می کنید. این معمولاً اولین اندازه گیری است که آنها انجام می دهند، این یک فرآیند منطقی است، زیرا به راحتی می توانید ببینید که آیا وزن شما نسبت به آخرین باری که وزن خود را بررسی کرده اید تغییر کرده است یا خیر.

علاوه بر فواید کاهش وزن، یک پیامد نامطلوب نیز وجود دارد: اکثر مردم بر این باورند که وزن به اندازه عملکرد قلبی عروقی مهم است و کاهش چند پوندی سلامت را به روش های ملموس و طولانی مدت بهبود می بخشد.

بله، درست است که کاهش وزن فواید سلامتی ثابت شده است، اما آیا کاهش وزن برای همه افرادی که به عنوان “اضافه وزن” یا “چاق” طبقه بندی می شوند، اولویت اصلی است؟

دکتر گلن گاسر، استاد علوم ورزشی در دانشگاه ایالتی آریزونا، گفت: کاهش وزن به تنهایی کارساز نبوده و نخواهد بود. اگر آن را با مزایای افزایش سطح تناسب اندام خود مقایسه کنید، این امر به ویژه مهم خواهد بود.

درست است که تحقیقات نشان می دهد که کاهش وزن عمدی معمولاً به هر دلیلی با کاهش خطر مرگ همراه است. (این تأثیر در افراد مبتلا به چاقی مزمن و دیابت نوع 2 قوی تر است)، اما نکته جالب اینجاست: به نظر نمی رسد کاهش وزن خطر مرگ را تغییر دهد، بنابراین سؤال مهم این است: اگر افزایش وزن مهم ترین مشکل است، چرا افرادی که بیشترین کاهش وزن را دارند، بیشترین کاهش را در خطر مرگ ندارند؟

گاسر شک دارد که مزایای سلامتی کاهش وزن به طور کامل یا حتی تا حد زیادی به دلیل تعداد کمتر افراد روی ترازو است. بسیاری از مطالعات بالینی در مورد کاهش وزن (مطالعاتی که در آن افراد در یک برنامه ساختاریافته شرکت می کنند) شامل ورزش و اجزای تغذیه نیز می شود.

افزایش تحرک و اصلاح رژیم غذایی به طور مداوم و قوی با کاهش خطر مرگ به هر دلیلی مرتبط است. گاسر می گوید: «مزایای سلامتی ورزش و رژیم غذایی تا حد زیادی مستقل از کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد که افزایش فعالیت بدنی خطر مرگ به هر علتی را 15 تا 50 درصد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 40 درصد کاهش می دهد.

این تغییر زمانی که به اندازه کافی سخت تمرین کنید تا وضعیت قلب خود را بهبود بخشید، حتی چشمگیرتر می شود. حرکت از پایین ترین سطح آمادگی جسمانی به بالاترین رده می تواند خطر مرگ را 30 تا 60 درصد کاهش دهد.

اما نکته اینجاست: ورزش تنها زمانی کمک می کند که آن را به طور مداوم انجام دهید. گاسر می‌گوید: «پایبندی به ورزش به اندازه رژیم غذایی چالش برانگیز است. من فکر می کنم یکی از دلایل این است که ورزش در درجه اول به عنوان وسیله ای برای کاهش وزن تبلیغ می شود.

اگر می خواهید وزن کم کنید، ورزش اصلا کارساز نیست. مشکل این است که میزان وزنی که از طریق ورزش به تنهایی از دست می دهید ناامید کننده است. بدن شما بسیاری از کالری هایی را که در طول ورزش می سوزانید (28٪) بازیابی می کند و متابولیسم شما را به روش های دیگر کاهش می دهد. ورزش همچنین می تواند اشتهای شما را افزایش دهد و پس انداز کالری را کاهش دهد.

گاسر توضیح می‌دهد: «اگر فردی برنامه تمرینی را برای کاهش وزن شروع کند، به سرعت متوجه می‌شود که تفاوت زیادی بین «کاهش وزن واقعی» و کاهش وزن مورد انتظار وجود دارد.

به همین دلیل است که او می گوید بهترین امید ما این است که مردم بالاخره به اهمیت تحرک برای رفاه طولانی مدت پی ببرند و پزشکان و سایر متخصصان سلامت بیماران و مراجعین را که کم تحرک هستند تشویق کنند تا برای سلامتی و رفاه و طول عمر ورزش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید