آیا حذف دو شبکه به نام تواله/کام باعث شیرین شدن مخاطبان تلویزیون می شود؟


ساعت: 14:33
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885171

14 مرداد ماه، دو شبکه «شما و ایران کالا» به دلیل کم بودن تعداد مخاطبان باید از شبکه های پربیننده پخش شوند. این تصمیم بر اساس احترام به افکار عمومی و در مسیر برنامه تحول آفرین صدا و سیما اتخاذ شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روز گذشته خبر حذف دو شبکه «شما و ایران کالا» از رسانه ملی به دلیل کم مخاطبان، زمینه های زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرد. پیکان این حواشی بیشتر با هدف کم مخاطبی برنامه ها و سریال های تلویزیونی و رنگ دادن به نبرد ساترا با شبکه نمایش خانگی بود که این روزها همه جا از آن صحبت می شود.

در تیزر رسمی صدا و سیما در خصوص حذف این دو شبکه آمده است: به اطلاع مخاطبان محترم رسانه ملی می رسد تا برنامه های شاخص شبکه های ایران قلعه و شما را بیشتر نمایان کنند و زیبایی پهنه های وسیع را به نمایش بگذارند. کشورمان و برای ارائه بیش از پیش ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و گردشگری و همچنین ارائه گسترده تر تولیدات ملی، فعالیت های اقتصادی و مالی کشور، این برنامه ها از ۱۴ مردادماه به شبکه های پرمخاطب سیما منتقل می شود. تا با هم افزایی و استفاده بهینه از منابع رسانه ملی شاهد تقویت و ترویج این برنامه ها باشیم..»


حذف به خاطر احترام به مخاطب

حذف این دو شبکه از دو منظر قابل تحلیل است. کمیت‌ها این حذف را شکست سوابق رسانه ملی می‌دانند و معتقدند مدیران رسانه ملی علاوه بر حفظ این دو شبکه در هر شرایطی باید به فکر افزایش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی خود باشند تا رسانه‌های مخاطبان ملی قدرت بیشتری برای انتخاب آنچه که تماشا کنند، داشته باشند. و به برنامه های آنها گوش دهید.

اما افرادی که علاوه بر کمیت و تعداد شبکه ها به کیفیت محتوای تولید شده اهمیت می دهند، معتقدند اگر تعداد زیادی از شبکه های رسانه ملی نتوانند برنامه های باکیفیتی تولید و به مخاطبان تحویل دهند، علاوه بر اتلاف وقت و سرمایه، بیت. المال تمام تلاش های تلویزیون بی نتیجه است.

پیمان جبلی رئیس صدا و سیما که با شعار تحول در رسانه ملی سقان این مسئولیت را بر عهده گرفت در یک سال حضور خود در این عرصه زنگ این تحول را به صدا درآورد و خانه بازنشستگان، ناکارآمد و بی انگیزه را به لرزه درآورد. مدیران و تلاش کردند تا او می خواست مدیران جوان، خلاق، با انگیزه و متحول کننده را وارد ساختمان شیشه ای کند.


تکامل در مسیر سریال سازی

در گام بعدی سفر تحول، سکان سریال سازی از شبکه ها به سیما فیلم سپرده شد تا با مدیریت واحد اولویت های سریال سازی تعیین شود و تولید با جدیت و کیفیت بالاتری انجام شود. بی کیفیتی سریال های تولید شده گاه به قدری مشهود بود که در نظرسنجی های این سازمان در خصوص مخاطبان و میزان رضایت از پخش سریال ها، سریال بازپخش شبکه آی فیلم مخاطبان بیشتری نسبت به سریال های شبانه شبکه های سیما داشت.

با این حال، اگرچه نتیجه این مسیر تحول در سریال سازی مدتی طول می کشد و مدتی است که به دلیل کاهش تولید، شبکه ها به پخش سریال های تکراری روی آورده اند، اما اگر این مسیر به درستی انجام شود، تبدیل به یک اتفاق می شود. آینده روشن رسانه ملی قابل پیش بینی; به شرطی که تنگ نظری ها و تعصبات مدیران میانی این رسانه قطع شود و فضای بیشتری در اختیار افراد خلاق و تولیدکنندگان با انگیزه برای ساخت برنامه قرار گیرد.

البته نباید فراموش کرد که دگرگونی یک شبه اتفاق نمی افتد و بنابراین باید از آفت فرسودگی برند و ستاره جلوگیری کرد. نگاه مردم و برندهای متعلق به رسانه ملی و مردم به احترام و علاقه خود به این برنامه هاست و مدیران رسانه ملی باید با گفتگو با این افراد مسیر تحول را به آنها اطلاع دهند نه حذف. اینجوری بزار

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید