وقتی کام باغداران با محصولاتشان شیرین نمی شود+عکس


ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 1301/07/12
کد خبر: 1901173

آینده نامشخص و سرگردان لیموترش لیرکک کهگیلویه;

برداشت لیموترش از باغات شهرستان کهگیلویه این روزها به اوج خود رسیده و مشکلاتی از جمله نبود بازار فروش، جاده در دسترس و قیمت پایین گلایه باغداران کهگیلویه را برانگیخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ، رودخانه های پرآب مارون، جن و سدهای کوتسار و مارون در اطراف دشت های وسیع شهرستان کوگیلوجه قرار دارند اما نبود کشاورزی آبی فقر را دوچندان کرده است. محرومیت مردم این منطقه در کنار زمین های حاصلخیز.

از 70 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و سایر اراضی با هزینه های گزاف و کمترین بازدهی دیم می شوند.

شغل اصلی مردم شهرستان کهگیلویه کشاورزی سنتی و فصلی است.

در سال آخر زاغی 1400 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت مرکبات قرار گرفت که تنها 400 هکتار آن به لیموترش اختصاص داشت اما تولید این محصول برای کشاورزان سودی ندارد و در صورت عدم دریافت آن حمایت لازم، این موقعیت مهم نیز از دست خواهد رفت.


1b9e592d e92a 49df 8c5f eb42f65fc6a4 خبر خاکستری

دیماز یکی از کشاورزانی است که با کمک برادرانش زمین خود را وقف کشت آهک کرده است که علاوه بر درآمد خود به تامین کار و نان چند خانواده در روستای لیرکک دهستان دوشمن زیاری کمک می کند. شهر کوگیلویه.

وی در خصوص مشکلات کشت مرکبات در بخش سنگ آهک این منطقه در گفتگو با خبرنگار صبح زاگرس گفت: هر محصول تولید شده ابتدا باید بازار هدف داشته باشد اما آهک از این قاعده مستثنی است و بدون بازار هدف تولید می شود. .

دیماز افزود: با وجود افزایش هزینه ها، افزایش قیمت این محصول به گونه ای که برای باغداران به صرفه باشد، نداشته ایم و لیمو ترش در باغ کیلویی 7 تا 8 هزار تومان به فروش می رسد. ، که از طریق معامله گران و در بازار با قیمت دو تا سه برابر خریداری می شود.


e276947b c6bb 42a6 b5c0 6cfe8f7b87b3 خبر خاکستری

وی تصریح کرد: کشاورزان وقتی ببینند کالایشان آنقدر ارزان است که کفاف هزینه تولید را نمی دهد انگیزه کار را از دست می دهند و دولت و مسئولان به فکر بازار و نحوه عرضه آن نیستند.

این باغدار کهگیلویه با اشاره به اینکه کار برداشت از اول شهریور ماه آغاز و تا نیمه دوم مهرماه ادامه دارد و با عبور از جاده های خطرناک با چهارپا و یا تراکتور محصول را جابجا می کند.

دیماز ادامه داد: اگر سیاست ها، برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها به روند فعلی ادامه پیدا کند، دیری نمی گذرد که اقتصاد مردم در این کشور به هم می ریزد و باید شاهد واردات انبوه لیموی وارداتی باشیم و مصرف کننده شوند. آنها بلند شدند

وی با تاکید بر اینکه هر منطقه از نظر آب و خاک قابلیت کشت محصول را دارد و آهک در این منطقه از شهرستان کوگیلویه به دلیل شرایط خاصی که دارد مناسب است، گفت: انتظار داریم دولت های استانی و شهرستانی زمینه را فراهم کنند. مردم این بخش که شغلشان کشاورزی است آستین ها را بالا بزنند و راه ارتباطی روستای لیرکک را تعمیر و بهسازی کنند تا باغداران با آرامش به زراعت و باغداری خود بپردازند.


3e90e426 d9b4 4054 8794 10b92e04417b خبر خاکستری

روستای دوشمن زیاری روستای لیرکک نیز با اشاره به تقدیم سه شهید این روستا به انقلاب گفت: با وجود رونق کشاورزی، وجود باغات مرکبات و شالیزارها و توریستی بودن این روستا، راه دسترسی به روستا هنوز جوابگوی ترافیک محلی نیست و با وجود گذشت بیست سال از اجرای طرح هادی، روستا از راه مناسبی برخوردار نیست و انتظار داریم مسئولان برای این مشکل فکری جدی کنند.

وی افزود: عدم دسترسی کشاورزان به بازار مناسب و عدم وجود تعاونی ها برای خرید محصول در شهرستان باعث شده است که گرایش به سمت دلالان برای فروش محصول افزایش یابد و از سوی دیگر به دلیل نداشتن نیاز بیشتر کشاورزان. با توانایی حمل کالا به بازار، مجبورند محصولات خود را با قیمت کمتری به دلالان بفروشند.

با این توضیحات؛ اشتغال و اقتصاد کهگیلویه در گرو کشاورزی است و برداشت نمدار از ابتدای شهریورماه در این شهرستان آغاز شده و تا نیمه دوم مهرماه ادامه دارد.

با توجه به سطح زیر کشت آهک در کهگیلویه، بیش از 8 هزار تن محصول در این شهرستان جمع آوری و در بازار عرضه می شود.

حال باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی برای باغداران کهگیلویه و البته دوشمن زیاری دهستان در جمع آوری نمدار و فروش آن رقم خواهد خورد؟! آیا بوروکرات ها به فکر رویکرد ناکافی خواهند بود، اتحادیه باغداران تشکیل می دهند، خرید محصول را تضمین می کنند و… یا باز هم ذائقه کشاورزان با ترشی لیمو شیرین نمی شود!!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید