آیت الله نورالله شاه آبادی دار فانی را وداع گفت

آیت الله نورالله شاه آبادی دار فانی را وداع گفت

آیت الله نورالله شاه آبادی فرزند آیت الله محمدعلی شاه آبادی (استاد عرفان حضرت امام خمینی) سحرگاه بیست و نهم ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت.

به گزارش شفقنا، مراسم تشییع و خاکسپاری متعاقبا اعلام می شود.

زندگینامه، خاطرات

آیت الله حاج شیخ نورالله شاه آبادی در فروردین 1309 قمری در شهر قم دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدعلی شاه آبادی رحمه الله و مادرش دختر مرحوم آیت الله حاج سیدصادق روحانی قمی رحمه الله بوده است. پدرش آیت الله حاج شیخ محمدعلی شاه آبادی از اساتید عرفان و اخلاق نزد امام خمینی رحمه الله بود که در جلسات خصوصی به تدریس عرفان و اخلاق به امام می پرداخت و امام راحل همواره از ایشان به عنوان یک کمال یاد می کردند. عارف و فقیه رزمی . بسیاری از برادران حاج آقا نورالله از روحانیون و مجتهدان زمان خود بودند که از جمله آنها می توان به آیات حاج شیخ نصرالله، حاج شیخ روح الله، حاج شیخ محمد و شهید حاج شیخ مهدی شاه آبادی اشاره کرد.

روزهای مدرسه

وی در سال 1354 هجری شمسی با مهاجرت پدرش از قم به تهران به تهران نقل مکان کرد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه توفیق به پایان رساند. سپس در زمانی که عده کمی به تحصیل علوم دینی علاقه مند بودند، به همراه برادرش حضرت آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی به تحصیل معارف دینی روی آوردند و مقدمات و سطح را نزد اساتید حوزه علمیه تهران فرا گرفتند. در مراوی و حوزه علمیه سپهسالار (دبیرستان شهید مطهری) آموخت.

اساتید

استادان وی در دوره های مختلف تحصیلی خود عبارتند از آیات و ادله اسلام:

1_ مسجد حاج آقا مصطفی جامعی (نمونه توضیحات)
2_ سیدصدرالدین رضوی قمی (سیوطی)
3- حاج میرزا ابوالحسن شعرانی (طول، شارلمعه، اسفار)
4_ حاج شیخ محمدعلی لواسانی ( مبسوط )
5_ حاج شیخ حسن ظهیرالدینی (معالم)
6- حاج شیخ حسین کنی (شرح لمعه)
7- حاج سید حسن احمدی آلون آبادی (مقالات و کسب درآمد)
8_ حاج شیخ محمد اسماعیل جپلاگی (مکاسب)
9- حاج میرزا هدایت الله وحید گلپایقانی (مکاسب)
10_ حاج شیخ عباس تهرانی (کفایه)
11_ دکتر ابوالقاسم گورجی (کفایه)
12_ حاج سید کاظم آثار (شرح شعر و قسمتی از اسفار)

پس از گذراندن سطوح عالی دروس خارج فقه و اصول حضرت آیات:

1- حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی (خارج از فقه و اسفار)
2- حاج شیخ محمد تقی آملی (خارج فقه)
3- حاج سید محمد روحانی (از اصول نجف اشرف)

تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده عقل و منوب به پایان رساند و در سال 1330 موفق به اخذ مدرک لیسانس فقه و حقوق شد.

بحث ها هم

ایشان این درس ها را با تعدادی از بزرگان از جمله آقایان آیات و حجج اسلام در میان گذاشت:

حاج آقا نصرالله شاه آبادی، شیخ مرتضی انصاری امین، شیخ محمد بهاری همدانی، شیخ محمد جواد منکبی، صادق وهاب آقایی.

او در دبیرستان نجف علوی تدریس می کند

وی در بهمن 1334 به عنوان کارگزار فرهنگی به عراق رفت و با کنسولگری ایران در نجف اشرف همکاری کرد و به مدت 8 سال در دبیرستان علوی نجف مشغول به کار شد و به نوجوانان زیادی آموزش داد.

برادر ایشان مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی می فرمایند:

«شیوه تدریس آهوی دانش آموزان را مجذوب خود کرده بود، به طوری که پس از 8 سال، زمانی که در سال 1342 به ایران بازگشت، دانش آموزان در مدرسه دست به اعتصاب زدند و با نصب قاب بزرگی از عکس او در دفتر، حضور خود را در کلاس ها نشان دادند. مدرسه به صورت آزمایشی قرار گرفت. این اعتصاب باعث شد که آقای مصطفی زمانی – رئیس مدارس ایرانیان بغداد – برای حل این مشکل به نجف سفر کند. از آنجایی که نصب عکس بزرگتر از عکس شاه ممنوع بود، پیشنهاد شد عکس های کوچک اهوی چاپ و در اختیار دانشجویان قرار گیرد و عکس کوچکتر از شاه در دفتر نصب شود. دانشجویان به این راضی بودند و به اعتصاب پایان دادند».

مدرسه موسوی

پس از 8 سال خدمت در عراق به تهران بازگشت و این بار سمت معلمی نوجوانان و جوانان را برگزید و در دبیرستان بادر و سپس مدرسه موسوی به تدریس و تعلیم پرداخت.
در سال 1351 ساختمان مدرسه موسوی و الحاقیه آن را در زمینی در خیابان 17 شهریور از ملک شخصی خود ساخت و تا شهریور 1360 چندین هزار شاگرد تربیت کرد.

او در این باره گفت:

«مقام معلمی را برگزیدم که باید نوجوانان را در سایه تربیت صحیح از نفوذ افکار مفسده و تبلیغات ناسالم مصون بدم و با آشنا ساختن آنها به معیارهای انسان ساز، عناصر سازنده و خدمتگزار جامعه را پرورش دهم. اسلام و قرآن و بیشتر از بیست و شش سالگی به مدت یک سال متولی آن بودم و تصمیم گرفتم از آنچه در توان دارم در این زمینه استفاده کنم و در ساختن نوجوانان و خانواده هایشان از هیچ کوششی دریغ نکنم.
مرحوم حاج سید رضا آهوی و برادرانش پس از فوت پدر حدود هفت هزار متر از زمین موروثی خود را در خیابان هفده شهریور برای تأسیس مدرسه به امامت مرحوم آیت الله شریعتمداری اختصاص دادند. آن قسمت از آن را با شرایط معظم له اجاره دادم و مدرسه ای به نام دبیرستان و دبیرستان موسوی را در اسفند 1351 اجاره کردم و تا شهریور 1360 اداره کردم.

متأسفانه اخیراً متوجه شده ام که افرادی که در گذشته خدمت کرده ام با رفتارهای خائنانه در پاسخ به خدمات گذشته ام درخواست بازنشستگی کرده اند و در نتیجه موسسه ای که پیشرفت چشمگیری داشته و می تواند به دانشگاه تبدیل شود. ، از من امتناع کرد.از خدمت محروم شدند. امیدوارم آنها نتیجه اقدامات خود را بگیرند.”

مرکز اسلامی لندن

از دیگر فعالیت های آیت الله شاه آبادی، ریاست مجلس شورای اسلامی لندن به نمایندگی از مرحوم آیت الله اعظمی گلپایقانی به مدت دو سال (1361 و 1362) بود.

1- شرح رشحات البحار (مؤلف آیت الله اعظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی)
2- شرح شذرات المعارف (مؤلف آیت الله اعظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی)
3- مجموعه احادیث نبوی (ترجمه 580 حدیث از کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)
4- احادیث منظومه علوی (ترجمه هزار حدیث از قول امیرالمومنین علیه السلام)
5- سفرنامه هامبورگ
۶- ترجمه کتاب حکومت اسلامی و اداره آن (شیخ مهدی شمس الدین)
7- ترجمه اشعار فرزدک در وصف امام سجاد علیه السلام.
8- ترجمه کتاب مدینه فضل فارابی (با نویسنده حسین اسماعیل مکی)

آثار غیرچاپی:

9- ترجمه کتاب سقیفه (مؤلف شیخ محمدرضا مطفر)
10- سفرنامه شعر
11- ترجمه غایة المرام (نوشته علامه سید هاشم بحرانی)
12- ترجمه ینابی الموده (نویسنده کندوزی)
13- پرسش و پاسخ 228 سوال از قرآن
14- هدایت متقیان یا قرآن و هدایت
15- شرح حدیث جنودکل و جهل
16- خاطرات
17- ترجمه کتاب تاریخ کربلا اثر حائر شریف حسینی (نویسنده دکتر عبدالجواد آل تومه)
18- ترجمه قرآن کریم
19- ترجمه کتاب واریس انبیه (للحضرت سیدالشهداء علیه السلام).
20- ترجمه نهج البلاغه

شعر:

آیت الله شاه آبادی دارای ذوق و شعر و نام خانوادگی ایشان «نوشا» است. نمونه ای از اشعار او در مدح امیرالمومنین علیه السلام:

ما به تو یا علی متعهدیم
این میدان برای پرهیز از سردرگمی از علی جداست
در این صفحه می توانید دوست خود را ثبت کنید
این نام برای شما یا علی امتحان است
«نوشا» برنده جام تقدیر از ساقی کوثر شد
تا شراب شما یا علی را بنوشد

ازدواج و فرزندان

در سال 1334 با نوه دختر عمویش سرکار خانم فخرالسادات مازندرانی صبیا، مرحوم آیت الله حاج سید موسی مازندرانی (داماد مرحوم آیت الله حاج سید محمود روحانی) ازدواج کرد.

حاصل این وصلت مبارک چهار پسر (آقایان علیرضا، حمیدرضا، محمود و احمدرضا) و یک دختر (زهرا خانم، همسر آقای سید جواد سجادیان) بود. در نهم دی ماه ۱۳۹۷ فرزند ارشد آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی مرحوم مهندس علیرضا شاه آبادی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در لندن درگذشت. او انسانی مهربان و فداکار بود و یکی از ویژگی هایش انس با قرآن، نماز اول وقت و کمک به مستمندان بود.

مرگ

آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی پس از عمری خدمت و تألیف و تدریس طلاب، در سحرگاه بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان 1444، سی و یکم فروردین 1402 در سن نود و سه سالگی دار فانی را وداع گفت.

دیدگاهتان را بنویسید