آیفون های دزدیده شده از چین آمدند!

یک گزارش جدید اپل را متهم کرده است که صدها هزار دستگاه آیفون، آی پد و اپل واچ قابل استفاده را به جای استفاده مجدد یا فروش مجدد، عمدا خرد کرده است.

شکایت جدید ناشی از شکایت اپل در سال 2020 علیه یکی از پیمانکاران بازیافت آن، GEEP کانادا است. بین سال‌های 2015 تا 2017، این شرکت سفارشی از اپل دریافت کرد تا بیش از 500000 آیفون، 25000 آی‌پد و 19000 اپل واچ را مستندسازی و سپس بازیافت کند.

وضعیت زمانی تشدید شد که طبق بررسی‌های انجام شده، حداقل 100000 دستگاه از این آیفون‌های محکوم به فنا هنوز به اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه دسترسی دارند.

یکی از کارمندان شریک بازیافت اپل شاهد شکستن انبوهی از ایرپادها، مک‌بوک‌ها و اپل واچ‌های به ظاهر سالم بوده است که با چکش شکسته شده‌اند.

اپل کارمندان GEEP را به سرقت و فروش دستگاه‌ها، عمدتاً در چین، به جای تخریب آن‌ها طبق قرارداد، متهم کرد، زیرا بسیاری از آنها کاملاً قابل استفاده بودند. GEEP هر گونه تخلف را رد کرد و مدعی شد که کارکنان سرکش مسئول این سرقت هستند. پرونده اپل علیه GEEP به حالت تعلیق درآمده است و اگر اپل آن را پیگیری نکند، به طور خودکار رد می شود.

آیفون های دزدیده شده از چین آمدند!

اکنون، گزارشی از بلومبرگ ادعا می کند که اپل ممکن است از شکایت خود صرف نظر کند تا از اعتراف علنی مبنی بر اینکه دستور تخریب دستگاه های کاملاً ایمن را داده است، خودداری کند. زیرا این عمل برخلاف موضع عمومی اپل در مورد پایداری زیست محیطی و استفاده مجدد از دستگاه است.

بر اساس این گزارش، دستورالعمل های بازیافت اپل به طور خاص پیمانکاران را از فروش مجدد دستگاه ها یا حذف قطعات قابل استفاده منع می کند. در اسناد داخلی آمده است که دستگاه هایی که برای بازیافت فرستاده می شوند باید به «قطعه هایی به اندازه کنفتی» بریده شوند و «نباید دوباره استفاده شوند، از بین بروند یا دوباره بفروشند».

به گزارش بلومبرگ، یکی از کارمندان سابق یکی دیگر از شرکای بازیافت اپل که نامش فاش نشده است، ادعا می‌کند که در همان دوره شاهد شکستن انبوهی از ایرپادها، مک‌بوک‌ها و اپل واچ‌های به ظاهر سالم بوده است. گزارش مورد بحث حاکی از آن است که اپل ممکن است دستگاه ها را برای کاهش رقابت با فروش محصولات جدید بکشد.

در پاسخ، اپل از اظهار نظر در مورد جزئیات این پرونده خودداری کرد. اما او گفت که برنامه بازیافت او از زمان مورد GEEP “پیشرفت جهشی” داشته است و هر زمان که ممکن است به بازسازی و استفاده مجدد نسبت به بازیافت اولویت دارد.

فعالان محیط زیست خرد کردن وسایل الکترونیکی قابل استفاده را بسیار ضایع کننده توصیف کرده اند. طرفداران تعمیرات مانند iFixit نیز معتقدند این عمل باید ممنوع شود.