اتحادیه اروپا با تحریم ایران موافقت کرد

اتحادیه اروپا با تحریم ایران موافقت کرد

ویز جدید چهار دیپلمات اروپایی روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که کشورهای اتحادیه اروپا در پی رویدادهای اخیر ایران در رابطه با درگذشت مهسا امینی بر سر تحریم‌ها علیه ایران به توافق رسیده‌اند و وزرای خارجه این کشورها دوشنبه آینده این تحریم‌ها را رسمی خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه از توافق اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به بهانه «سرکوب اعتراضات» خبر داد.

این را خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد. سایت شبکه خبری بلومبرگ نیز از قرار گرفتن 15 فرد و موسسه در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خبر داد.

پیش از این، اورسولا ون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا خواستار اعمال تحریم‌های ضدایرانی شد و گفت: معتقدم اروپا باید همیشه حمایت خود را از ارزش‌هایی که به آن باور داریم و علیه هر کسی که برای آن ارزش قائل است، اعلام کند. مبارزه، حمایت مثلا زنان شجاع ایران که خواهان آزادی و برابری هستند.

وی در ادامه مقامات انتظامی ایران را مقصر دانست و تصریح کرد: این فریاد برابری و حقوق زنان است و پیام ما باید روشن باشد. ما باید خواستار پایان دادن به خشونت باشیم. زنان باید بتوانند انتخاب کنند و ما باید مسئولین ظلم به زنان را بازخواست کنیم.»

این مقام اتحادیه اروپا به بهانه این ادعاها خواستار تحریم افرادی شد که به گفته او «مسئول خشونت و سرکوب هستند» و گفت: باید در زمینه تحریم با یکدیگر همکاری کنیم.

اتحادیه اروپا اخیرا قطعنامه ای در مورد وضعیت داخلی ایران صادر کرد که با واکنش ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مواجه شد و این قطعنامه را مردود و بی فایده خواند و گفت: ایران آماده تعامل دوجانبه با همه است. کشورهایی که مبتنی بر احترام و منافع متقابل هستند، اما در برابر هرگونه تلاش برای اعمال فشار یا توسل به اقدامات محدودکننده علیه مردم ایران، قاطعانه خواهد ایستاد و پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد.

حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با همتای فرانسوی خود، برخورد با ناآرامی های اروپا را اقدامی خوب و پسندیده دانست، اما همین امر در ایران سرکوب تلقی می شود و تصریح کرد: به هیچ طرفی اجازه ورود یا ورود نمی دهیم. خارج، امنیت ملی، کشور ما را هدف گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید